Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

BMW iX: 0-100 km/t på under fem sekunder

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Her er BMW’s næste elbil, iX, som den kaldes lige nu, men størrelsen fortæller os, at der snart kommer et tal efter de to bogstaver, og der er ingen præmie for at gætte, hvad det bliver.

For den store el-SUV, der kommer til næste år, er omtrent samme størrelse som BMW X5 udvendig, og i modsætning til iX3 får den firehjulstræk.

(Foto: BMW)

Computer på fire hjul

Akselafstanden er strukket lidt i forhold til X5, til 3000 mm, hvilket bør give bedre plads indvendig, hvor vi finder to store skærme på henholdsvis 12,3 og 14,9 tommer, et surround-anlæg fra Harman Kardon og 5G-netværkstilslutning, som giver mulighed for bl.a. trådløs opdatering med en hastighed, som 4G er ikke i nærheden af.

Billederne viser en meget rummelig SUV, især på bagsædet, og i den forstand minder den mere om X7. Bagagerummet har et volumen på ca. 500 liter, og bilen kan tage tagstativ og udstyres med anhængertræk. Anhængervægten er ikke opgivet.

(Foto: BMW)

Nyt designsprog

Man kan genkende designelementer fra den progressive i3, der stadig ser frisk og moderne ud, og den helelektriske i4, som også kommer i 2021.

Annonce

LED-forlygterne er nogle af de smalleste, vi har set, og baglygterne – også LED, selvfølgelig – ligner bagbelyste møntindkast.

Dørene er rammeløse, og de indfældede håndtag er trykfølsomme. Bakkameraet er gemt i logoet bagpå og rengør sig selv, mens det vertikale kølergitter er fuld af sensorer.

(Foto: BMW)

Indvendig er designet ganske minimalt. Små krystallignende betjeningselementer som f.eks. den elektriske sædejustering, de diskret indfældede luftdyser og fraværet af knapper vidner om et bevidst ønske om at skabe en ny stil til BMW’s interiører.

Der er grund til at tro, at iX også kører som en ægte BMW. Se bare på rattet, der oser af sport – eller M-sport, for at være mere præcis. Og den kan sandsynligvis bestilles med sportssæder, der giver bedre sidestøtte, end det ser ud til, at sæderne på billederne gør.

(Foto: BMW)

Kan blive din fra efteråret 2021

De blå detaljer kan forhåbentlig specificeres væk, når man bestiller bilen, for de giver mindelser om dengang, da alle producenter skrev 16V eller Turbo på bilerne for at fortælle, at man havde tænkt nyt. Ligesom alle de andre.

BMW siger, at iX kan bestilles fra foråret 2021, og de første biler leveres fra efteråret næste år.

Annonce

(Foto: BMW)

200 kW hurtigopladning

Så får man en meget rummelig firehjulstrækker med en rækkevidde på op til 600 km, over 500 hk, der tager BMW’en fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder, og op til 200 kW hurtigopladning.

Som kan fylde strøm på et 100 kWh batteri fra 10 til 80 procent kapacitet på 40 minutter, eller 120 km øget rækkevidde med ti minutters opladning.

b7 b8 b9 b10 b11 b12 b13 b14
<
>
(Foto: BMW)

Bæredygtige materialer

Elbiler er ikke ligefrem letvægtere, og el-SUV’er er de værste. BMW opgiver ikke vægten, men siger, at lette materialer som kulfiber, aluminium og CFRP – som er en kombination af kulstof og plastic – skal hjælpe med at holde vægten nede.

Den tyske fabrikant gør også et stort nummer ud af, at interiøret for en stor dels vedkommende er lavet af bæredygtige materialer. Genbrugsplast er brugt flere steder, bl.a. i tæpperne på gulvet, i midterkonsollen, på dørlisterne og på sædedetaljer.

Annonce

De siger også, at batterierne ikke indeholder sjældne metaller, og at dele af cellerne er lavet af genbrugsmateriale.

Følg med her på lydogbillede.dk for mere information om den nye iX.

(Foto: BMW)

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter
Skrevet af

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Fra efteråret 2021 kan du køre BMW’s kommende el-SUV.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.