Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

High-end disko på 50 kW

To års arbejde og 10 tons teknik ligger bag et unikt mobilt lydsystem, der er bygget specielt til DJ’ernes egne yndlingsplader.

Skrevet af / 12/03/2014 - 11:34
High-end disko på 50 kW

Når man går på diskotek, er det normalt ikke med det formål at høre musik i højeste tekniske kvalitet, men for at stille mere biologiske drifter. Her tænker vi naturligvis især på lysten til at danse.

Men så er der Despacio, som er et hyggeprojekt udtænkt af tre stjerne-DJ’s og en lydekspert. Målet var at skabe et anlæg, som de selv ville have lyst til at høre musik på – hvis de en dag skulle holde en luksusstrandfest på Ibiza. Og luksus er det. De fire bagmænd fik lov til at shoppe på øverste hylde hos den amerikanske high-end producent McIntosh. Resultatet blev et anlæg, der med et forsigtigt skøn ville koste fem millioner kroner at opbygge. Men så er det også rigtig godt at høre vinylplader på.

McIntosh slår sin gamle rekord
Det mobile diskotekssystem Despacio har på det seneste kunnet opleves i flere engelske byer. Det er et system, hvor der er tænkt lige så meget på lydkvalitet som på lydtryk. Og begge dele er til stede i rigt overmål.

Bag det monstrøse system står fire mand: James Murphy fra LCD Soundsystem og brødrene David og Stephen Dewaele, som tilsammen udgør 2ManyDJs. Lydingeniør John Klett har stået for at omsætte drømmene til akustiske realiteter.

Systemet består af syv meterhøje tårne. Den samlede forstærkereffekt for de syv kanaler er 50.000 watt. Halvtreds kilowatt. Pumpet ind i højeffektive højttalere.

Det mest ekstreme ved anlægget er dog ikke effekten eller højttalernes størrelse, men det faktum, at den kolossale forstærkereffekt leveres af high-end forstærkere fra McIntosh. I alt 35 effekttrin indgår i de syv kanaler. Men det faldt ikke producenten svært at udlåne 4,5 tons forstærkere til de engelske DJ’s:

“Vi synes virkelig godt om ideen om at opbygge et af de bedste lydsystemer i verden, hvor gengivelse af vinylplader er i højsædet,” siger Ellis Reid, som er marketingdirektør for McIntosh. Firmaet har tidligere stillet op til store koncerter. Ikke mindst Grateful Deads “Wall of Sound”-anlæg. Men Despacio-systemet er dog betydelig kraftigere end syrerockernes lydmur, som “kun” var på 30.000 watt.

Tropisk strandfest – i Manchester
Det har taget to år at udvikle Despacio, der startede med en drøm om at skabe den ultimative DJ-event for en nat på Ibiza. En event, hvor de bedste DJ’s kunne nyde den lune aften med at spille alle de vinylplader, som de selv holdt mest af.

Undervejs måtte planen om Ibiza droppes, men i stedet dukkede der et tilbud op fra Manchester International Festival. Det betød farvel til paraply-drinks i tropenatten, men goddag til fem tons ekstra udstyr, da Manchesters New Century Hall er så stor, at det krævede dobbelt så mange højttalere som oprindelig beregnet.

Højttalere på 3,5 meter
Højttalertårnene knejser i tre en halv meters højde. Hvert tårn rummer i bunden fire 15 tommers bas-enheder fordelt på to kabinetter, der dækker frekvensområdet 100-400 Hz. Herover tager to kabinetter med fire 12 tommers mellembasser over og dækker op til 2 kHz. I toppen – i den del, der kaldes “fuglehuset” – tager et stort kompressionshorn over fra 2 til 10 kHz, mens fire mindre bullet-diskanthorn dækker den allerøverste del af frekvensområdet. Hvert tårn suppleres af to subwoofere med 21 tommers bas-enheder.

Højttalerne er opbygget sådan, at de mange enheder befinder sig i samme akustiske plan. Mellemtonehornet i toppen er således monteret i en skuffe, som skal trækkes fremad, når tårnet stilles op efter transport. Halvdelen af pladsen i hvert tårn optages af anlæggets mange forstærkere. Der indgår fire monotrin og en stereoforstærker i hvert tårn.

IMG_3109 despacio1_(C)_Despacio DJ-booth1_(C)_Despacio DJ-booth2_(C)_Despacio IMG_3260 IMG_3073 IMG_3161 IMG_3207 IMG_3179 tårn1_(C)_Despacio tårn2_(C)_ Despacio
<
>
Et af de 14 baskabinetter samles. De er opbygget på samme måde som i 1950’erne og 60’erne. Med store basrefleksporte og en høj afstemningsfrekvens. Det giver ifølge lydingeniør John Klett en mere åben lyd.

Forstærkerne
Den samlede effekt for Despacio-systemet er altså omkring 50.000 watt. Og her er subwooferne ikke medregnet! I hvert tårn er der monteret fem enorme håndbyggede forstærkere fra McIntosh. Bas og mellemtone varetages af fire såkaldte MC 1.2KW monoblokke. Som navnet mere end antyder, har disse forstærkere en nominal effekt på 1.200 watt hver. I praksis leverer de dog omkring 2.000 watt ved fuld udstyring.

Da enhederne i diskantsektionen er betydelig mere effektive end bas- og mellemtonekabinetterne, klares effektforsyningen til “fuglehuset” af en enkelt McIntosh MC452 forstærker på 2 x 450 watt for hvert tårn. Gennemsigtige plexiglasruder beskytter forstærkerne mod pilfingre og overlast. Hvert forstærkertrin koster mellem 70.000 og 100.000 kroner.

Subwooferne forsynes af deres egne forstærkere. Her har lydingeniør John Klett valgt at bruge et sæt klasse D forstærkere på i alt 4.800 watt til hvert tårn frem for de kostbare McIntosh-forstærkere. Det er en rent praktisk overvejelse, da den samlede vægt af hvert tårn i forvejen sniger sig op på et ton. Hvis subwooferne skulle drives af McIntosh-forstærkere i samme effektklasse, ville det lægge yderligere 300 kilo til vægten og en lille halv million oven i budgettet. For hver kanal.

Simpelt er godt
Et 10 tons lydsystem kan næppe kaldes minimalistisk, men John Klett understreger alligevel, at han overalt har valgt de mest simple løsninger – for at få den bedste lyd. Højttalerkabinetterne er ikke super-tunede, men er opbygget med store basporte uden lange refleksrør. Ligesom Altecs og JBL’s klassiske modeller fra 1950’erne og 60’erne. Det giver ifølge Klett den mest åbne og naturlige lyd.

Der er heller ikke brugt en masse elektronik til at korrigere og tidstilpasse højttalerne. Hvert tårn fødes med et enkelt signalkabel fra DJ-pulten, og fasetilpasningen er rent passiv ved at anbringe alle enheder på samme akustiske akse.

Langsomt og grundigt
Hvilken musik kan man så høre på et 50 kilowatts high-end diskotek i millionklassen? Det bliver ikke oppumpede 120-140 BPM dance tracks, men roligere numre. Og for at give musikken en særlig blød, sexet kvalitet bliver vinylpladerne spillet på 33,3 omdrejninger i minuttet, selv om der er tale om 45 RPM singler.

Da anlægget udelukkende skal spille analoge vinylskiver, er kravene til basgengivelsen begrænset. Hvis man da kan kalde 14 subwoofere med 21 tommers bas-enheder begrænset. Men John Klett forklarer, at han ville have været nødt til at sigte efter et system, der gik ned til 8 Hz i bassen, hvis det skulle kunne gengive digitalt skabt musik på samme niveau som resten.

DJ’ernes egen yndlingsmusik
Despacio har været et frikvarter for DJ’erne, der her har kunnet spille den musik, som de selv har lyst til, men som ikke fungerer foran 10.000 mennesker på et stadion eller en festival. Så hvis du er så heldig at opleve Despacio-systemet live, vil du muligvis komme til at lytte til serbisk disco, blues-rock med Steve Miller, minimalistisk avantgarde af Philip Glass eller et ti minutter langt stykke for solo percussion. DJ’erne sørger dog for at indlægge crowd-pleasers som Kraftwerk, Talking Heads eller Queen som sådan cirka hvert tyvende nummer.

Musikken er stjernen – ikke DJ’en
Despacio har en anden mission, nemlig at vende tilbage til det, det hele handler om: Musikken. Fra blot at have været pladevendere har DJ’s efterhånden fået større status end de fleste live-musikere. Men ikke her. Selv om de tre DJ’s David og Stephen Dewaele og James Murphy alle er feterede stjerner til daglig, valgte de nemlig at sætte sig selv i baggrunden og placere DJ-pulten med de seks pladespillere tilbagetrukket og bag en bræddevæg. Og i stedet tilskynde publikum til at nyde musikken og anlægget.

Og lydkvaliteten er i særklasse. Selv om man står midt i rummet, og lydtrykket nærmer sig øreblafrende 115 dB i de kraftigste passager, er der så meget luft i lydbilledet, at man sagtens kan føre en samtale med sidemanden, siger James Murphy.

Med 80.000 watt til rådighed, inklusive subwooferne, og med en følsomhed på over 100 dB på højttalerne er der også rigeligt med kraftreserver tilovers. John Klett har i testfasen haft Despacio oppe på 140 dB. Men det er slet ikke målet. Det handler jo om at slappe af og have det rart.

Ikke for pengenes skyld
Økonomisk set har det ikke været nogen god forretning at bruge to år på at bakse et ti tons supersystem i millionklassen sammen. Og tre udsolgte koncerter har ikke tilnærmelsesvis dækket udgifterne. Men det handler ifølge David Dewaele om kærlighed og viljen til at gøre en forskel:

“Frem for at sidde mageligt på business class sammen med vores Dj-venner og brokke os over vores elendige arbejdsforhold, så ville vi hellere gøre noget positivt ved det og skabe en fed oplevelse for både DJ’s og publikum.”

Despacio har indtil videre kunnet opleves i Manchester og London. Men da systemet er mobilt, er idémændene mere end villige til at besøge din by og spille op til fest. Hvis du har tilstrækkeligt med udtag på elmålerskabet til at levere de ca. 100 kilowatt, der kræves. Sandsynligvis vil systemet kunne opleves i forbindelse med nogle af arrangementerne i årets rejsende World Music Festival.

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

B&O tror på CD

Billigere streaming fra Auralic

Ny og bedre forstærker fra Cambridge Audio

Goldmund effektforstærker: Men spørg ikke om prisen ...

En forstærker for drømmere

Vinyl sætter ny rekord

Komplet anlæg i retrostil

Pladespiller med plug and play

Nyt fra schweiziske Soulution

Rogers LS3/5A - klassikeren vi ikke glemmer

En klassiker vi ikke glemmer

Da hi-fi var en livsstil

0
Lyd & Billede
Scroll to Top