E-klasse har i en årrække været blandt mest de mest populære Mercedes-modeller, og derfor er der naturligvis høje forventninger til, hvad den elektriske EQ-version kan udrette på de nordiske veje.
Vi har allerede stiftet bekendtskab med den sporty AMG-udgave EQE 43 4MATIC, og nu har vi så haft mulighed for at trille rundt i lillebror EQE 300 i en periode. Man skulle måske tro, at det ville blive en nedtur, men det gjorde det langtfra!
Mercedes EQE 300
Med basisversionen af EQE må du ganske vist give afkald på firehjulstræk, luftaffjedring, en god del kræfter og noget indvendig luksus. Men ellers er ‘DNA’et’ næsten det samme. Der er tænkt komfort hele vejen igennem. Med mindre træk på motorkraften – kun på baghjulene – bliver der desuden længere mellem ladestoppene.
Modellen, vi har lånt, er en Mercedes EQE 300 med 230 heste og 550 Nm til disposition. Batteripakken er på 89 kWt, og rækkevidden er opgivet til hele 639 kilometer (WLTP) – til sammenligning er den 533 kilometer på AMG 43-versionen.
EQE 300 leveres som standard med bl.a. komfortunderstel, LED, spejlpakke, smartphonepakke og ambient light. Startprisen for standardudgaven er 704.480 kroner.
EQE bygger på samme platform som EQS, men her er hatchback’en erstattet med en almindelig bagklap og relativt lidt plads på indersiden (430 liter). Akkurat som på EQE 43 er der ingen frunk foran til ladekabler eller lignende.
Luksuriøs kabine
På indersiden er den nem at genkende, selv om EQE 300 ser lidt mere minimalistisk ud hist og her. Her er der ingen massage i ryglænet, og sædekonturerne er ikke så justerbare, medmindre du betaler ekstra.
Vores testmodel var også uden den gedigne MBUX Hyperscreen, hvor skærmen dækker hele instrumentbrættet. Her må vi lade os nøje med to enkle, mindre skærme til instrumenter og midterkonsol.
Og helt ærligt? Set fra førerpositionen savnede vi ikke Hyperscreen i nævneværdig grad, hvor ‘skærmtossede’ vi end må være i det daglige. Den kompakte 12,8-tommer medieskærm gør det nemlig rigtig godt, og til 107.000 kroner mindre …!
Et større savn var Head-up Display, som også glimrede ved sit fravær på testmodellen. Denne hjælper os nemlig med at holde øjnene på vejen.
Surroundanlæg fra Burmester
Mercedes-importøren har været snu nok til at spække pressebilen med det vigtigste tilvalg af dem alle: #810, lydsystemet fra Burmester. Det koster p.t. 16.494 kroner ekstra over standard og er en ‘no-brainer’ i vore ører.
Anlægget, som leveres til EQE 300, svarer til det i AMG-udgaven og består af 15 højttalerenheder rundtom i kabinen, drevet af en 710 watt forstærker. Blandt højdepunkterne finder vi 3D-indstillingen, som simulerer surroundlyd, og muligheden for at optimere lyden til forskellige siddepladser for og bag.
Burmester-anlægget i EQE-klassen er helt klart noget af det bedre, vi har hørt i bilsammenhæng, set i forhold til pris og ydelse.
Anlægget kan spille både højt og rent, og med god klarhed i det vigtige mellemtoneområde. Bashøjttalerne sidder monteret i gulvet foran, lige bag pedalerne, og giver en stram og præcis dybbasgengivelse med god timing. Passagererne bliver tilgodeset med solide højttalere i dørene.
Her findes også en personlig lydassistent, som lader dig lytte og tilpasse lydbilledet efter egne præferencer. Således kan du få præcis den klangdybde og basfylde, du foretrækker. I kombination med den superstille Mercedes-kabine lader det os nyde hver eneste detalje, uden at blive distraheret af støj!
Glimrende køreegenskaber og rækkevidde – men nogle vil måske savne firehjulstræk
Sammenlignet med AMG-udgaven, som vi har testet tidligere, føles EQE 300 ikke specielt sprælsk. 230 heste og 550 Nm er ikke meget til at trække et køretøj på omkring 2,5 ton. Ergo vil dette snarere være en sat sedan end en sportsvogn. Du vil kunne savne at blive blæst bagover under overhalinger, men ellers føles det uproblematisk og tilstrækkeligt.
Når vi er oppe i fart, byder 300’en stadig på en køreoplevelse, der minder meget om de opgraderede varianter. Selv med standardaffjedring og uden firehjulstræk ligger den godt på vejen og føles legende i svingene. Er du ekstra legesyg, kan du også få den til at ‘logre lidt med halen i vinterføre…!
For os var det dog rækkevidden, der imponerede mest. Nu kørte vi ikke EQE 300 længe nok til, at batteriet var helt fladt, men vi lagde mærke til, at den i praksis var meget mindre ‘tørstig’ end 43 AMG, og med et gennemsnitligt forbrug på mellem 1,6 og 2 kWh bør en rækkevidde på over 500 km være realistisk, selv om vinteren.
Konklusion
300-modellen er basisudgaven i EQE-familien, men den har rigtig meget af det, der gør platformen god. Yndefuld komfort og gode køreegenskaber gør dette til en fuldkommen motorvejscruiser, som skabt til de lange ture.
EQE 300 mangler den rå kraft og accelerationen fra AMG-modellerne, og du må klare dig uden firehjulstræk, som du får fra EQE 350 4MATIC og opefter. Til gengæld får du en elektrisk ‘kilometersluger’ til en fornuftig pris. Bare husk at sætte kryds ved Burmester!
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Lyden af stilhed
Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
E-klassen går elektrisk med stil
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd, signeret AMG. Inde i bilen smiler chaufføren tilfreds, med rytmerne pumpende fra Burmester-anlægget.
Mercedes-Benz EQV 300
Når du har brug for masser af plads
Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familie-Mercedes
Mercedes EQB er så gennemført lækker at køre, at vi næsten glemte, at den også har en ulempe.
Mercedes-Benz EQA 250
Luksus i premiumklassen
Den ser måske ikke så spændende eller fed ud, men indeni er EQA en fornøjelse.
Læs videre med LB+
Efterårs tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i en måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer