Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mercedes EQS SUV præsenteret

Elektrisk syvsæder med op til 660 km rækkevidde.

Skrevet af / 19/04/2022 - 20:22
Mercedes EQS SUV præsenteret

Endelig er den her. Det vil sige, den næppe er klar før sidst på året, men Mercedes har løftet sløret for det, alle spekulerer på, når det gælder SUV-versionen af luksuscruiseren EQS. F.eks. fortæller de, at den får op til 660 km rækkevidde med det største batteri på 107,8 kWh, og at den kan fås som syvsæder og med firehjulstræk.

Læs også Den bedste elbil? Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!

EQS SUV er 20 cm højere end EQS, og den høje SUV har mange af de innovative tekniske løsninger, som vi kender fra EQS. Indvendig er der Mercedes’ intuitive MBUX touch-skærm fra væg til væg, og bilen kan selvfølgelig fås med et Burmester-anlæg, der nok overgår den lydoplevelse, de fleste er vant til.

22C0128 027 scaled 1
(Foto: Mercedes-Benz)

4Matic, luftaffjedring og 536 hk

Da visse markeder slet ikke efterspørger firehjulstræk, vil EQS være tilgængelig som model 450+ med baghjulstræk og 265 kW effekt, mens de to første tilgængelige udgaver med firehjulstræk bliver 450 4Matic og det foreløbige flagskib 580 4Matic med 400 kW effekt. AMG-versioner kommer sandsynligvis ikke før 2023.

Med luftaffjedring kan frihøjden hæves med 25 mm, og bilen leveres med baghjulsstyring, der gør manøvreringen af den over fem meter lange bil en tand mere smidig. Der findes også et offroad-program, som tillader mere hjulspin og fordeler kræfterne til hjulene individuelt.

22C0127 021 scaled 1
(Foto: Mercedes-Benz)

300 km på 15 minutter

De to 4Matic-versioner vil få det største batteri, som kan lade op til 200 kW fra en hurtigoplader og 22 kW fra vægboksen (hvor det understøttes), og Mercedes hævder, at 300 km rækkevidde kan opnås på 15 minutter under optimale forhold.

Alt, hvad der hedder infotainment, er lagt på Mercedes’ Hyperscreen, som består af tre skærme, der strækker sig 141 cm på tværs af hele instrumentbrættet.

Man kan også bestille infotainment-systemet med to skærme til bagsædepassagererne, som kan justere rygvinklen elektrisk, og bagsædet, der er delt 40/20/40, kan skubbes 13 cm frem, så der er bedre plads til passagererne på tredje sæderække.

22C0126 015 scaled 1
(Foto: Mercedes-Benz)

Lydkulisser

Da vi befinder os i luksusklassen, er det ikke spor underligt, at sæderne kan ventileres og udstyres med massage og sædevarme, også på tredje række. Lidt mere specielt er Energizing Comfort med tre forskellige lydlandskaber, som Mercedes kalder soundscapes, og som skaber et akustisk bagtæppe, der kan kombineres med valgbar ambient belysning.

Læs også Toyota bZ4X: Billigere el-SUV? Rækkevidde og ydelse for Toyotas første helelektriske SUV ligger lige i smørhullet, og en aggressiv pris kan sende bZ4X helt til tops.

F.eks. skal Summer Rain, komplet med torden i det fjerne og lyden af regndråber, berolige passagererne i hektiske situationer som trafikpropper, mens Sounds of the Sea indeholder både bølgeskvulp og måger kombineret med en lette brise fra klimaanlægget. Forest Glade er den tredje, hvor rislende blade og fuglekvidder skal skabe en rolig atmosfære.

22C0128 023 989x659 1
(Foto: Mercedes-Benz)

Vitale mål

EQS SUV har 321 cm akselafstand og en totallængde på 512,5 cm. Det har givet meget plads til alle syv i bilen, der får en loftshøjde på 1035 mm foran, 1030 mm bagi og 900 mm på tredje sæderække.

Bagagerummet er opgivet til 645 liter, men kan udvides til 880 liter – og hele 2100 liter, hvis alle bagsæder klappes ned. Benyttes alle syv sæder derimod, er den opgivne volumen 195 liter.

22C0127 030 scaled 1 22C0080 030 scaled 1 22C0126 009 scaled 1 Mercedes EQS SUV hv side 989x659 1 22C0126 014 989x556 1 22C0080 003 989x556 1 22C0126 023 989x556 1 22C0145 015 989x659 1
<
>
(Foto: Mercedes-Benz)
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Familiebil med alt hvad man behøver

Fremtidens elbil ifølge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter

Brugte Teslaer falder i værdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI'en er tilbage

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Robot-taxi-tyveriforsøg i Los Angeles slår fejl

Smart #3 er en lækkerbisken

Her er Peugeots vigtigste bil

Vi har set Xiaomis elbil

Apple Car er skrottet

0
Scroll to Top