Search
Generic filters

TEST : DALI Rubicon 6 C

Råt for usødet fra DALI

DALI har omplantet erfaringerne fra sine betjeningsvenlige aktive højttalere til det øverste trin på stigen. Det er lykkedes overraskende godt.

DALI Rubicon 6 C

Lyd & Billede mener

Lydmæssigt leveres der fuld valuta for pengene. Flot møbelhåndværk.
Prisen er høj. Dog ville det være svært at finde en 4 x 250 watt forstærker i samme kvalitet for prisforskellen mellem den passive og den aktive udgave.
  • Konstruktionsprincip: Basrefleks, 2,5-vejs + ½, aktiv
  • Bestykning: 2 x 6,5″ bas, 29 mm dome-diskant, 17 mm bånddiskant
  • Frekvensområde: 37 Hz – 30 kHz (+/-3 dB)
  • Indbygget forstærkereffekt: 2 x 250 W i hver højttaler
  • Delefilter: 2600 Hz DSP-baseret / 800 Hz, 14 kHz passivt
  • Tilslutninger (hub): 2 x analog line-in, 2 x optisk digital, koaksial digital (RCA), Bluetooth (aptX, aptX HD og AAC)
  • Musiktjenester (Bluesound): Tidal, Spotify, Deezer, TuneIn internetradio, Qobuz m.fl.
  • Opløsning: 24 bit/96 kHz
  • Mål og vægt: 20 x 96 x 38 cm / 20,8 kg
  • Finish: Sort højglans, hvid højglans, valnøddefinér
  • Bluesound-udvidelse: 3.498 kroner
  • Web: dali-speakers.com
Vis mere
Vis mindre

Vejl.pris 44997 kr

Trådløse, aktive højttalere vinder hastigt frem. Vi har de sidste to år skrevet mere om dette emne end i hele Lyd & Billedes forudgående levetid. Men går det an i den højeste ende, eller skal der stadig god, gammeldags analog teknologi til i high-end-segmentet?

DALI mener tydeligvis, at tiden er inde, for de har lanceret en aktiv udgave af firmaets næsthøjeste serie, Rubicon. Foreløbig i form af kompakthøjttaleren Rubicon 2 C og gulvmodellen Rubicon 6 C, som vi tester her. Det er dog ikke et farvel til passive højttalere, da den eksisterende passive Rubicon-serie fortsætter uændret.

Rubicon 6 er en stor højttaler, men den falder ret diskret ind. Og den fås også i WAF-hvid. (Foto: DALI)

To en halv plus en halv

Rubicon 6 C er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler. Der sidder i alt fire højttaler-enheder i Rubicon 6 C: To ens 6,5 tommers bas-enheder med træfibermembran samt den 28 mm dome og den bånddiskant, der tilsammen udgør DALIs hybrid-diskant.

Men der er hverken tale om en trevejs- eller en firevejskonstruktion, men om en hybrid konfiguration med udvidet brøkregning. I sin essens er der tale om en tovejshøjttaler, men da den ene af de to basser kun spiller med i det dybeste område, bliver det en 2,5-vejskonstruktion. Da det samme sker i den modsatte ende af spektret, hvor diskantbåndet hjælper til fra 14 kHz, uden at dome-diskanten afskæres med et filter, ender vi med, hvad DALI kalder “2,5-vejs plus en halv”!

For at det ikke skal blive alt for simpelt, er der også tale om en kombination af aktiv og passiv deling. Der sidder to forstærkere på 250 watt stykket i hver højttaler. De driver henholdsvis bas- og diskantsektionen. Den laveste bas afskæres passivt ved 800 Hz med en enkelt spole, og det samme sker for diskantbåndet, der afskæres med en enkelt kondensator og en dæmpemodstand ved 14 kHz.

At gå hele vejen og give hver enkelt enhed sin egen effektforstærker ville ifølge DALI “være voldsomt dyrt uden at gøre en mærkbar forskel”. Forstærkerne i Rubicon C (og også i Callisto) er en specialudviklet klasse D-konstruktion.

Kun en indfræset stribe lysdioder afslører, at der er tale om en aktiv højttaler. (Foto: DALI)

Finishen er klassisk og absolut nydelig – hvad man også bør kunne forvente til den pris. Rubicon 6 C fås i hvid eller sort højglanslakering samt fineret med ægte valnød. Kabinettet er i øvrigt det selvsamme som i den passive udgave, blot med en udfræsning på fronten til en vandret lysdiodestribe, der viser volumenindstilling, samt et kontrolpanel på bagsiden, der også rummer forstærkeren, og hvor man vælger højttalerens placering i stereo-opsætningen.

Der er ikke nogen indstilling til tilpasning af bassen i forhold til placering tæt på bagvæggen eller i hjørnet.

 

Sound Hub

Selv om højttalerne er trådløse, skal de stadig kunne tilsluttes kablede signalkilder. Den såkaldte Sound Hub er en trådløs forbindelsescentral for anlægget. Bag på den højglanssorte plasticboks finder man to sæt analoge indgange, to optiske digitale og en koaksial digital. Ligesom på højttalerne er der et skjult display, som kommer for dagen, når højttalerne skal tilsluttes trådløst, og man skal bestemme deres placering i rummet.

Den såkaldte Sound Hub er trådløs forbindelsescentral for anlægget. (Foto: DALI)

Hub’en har desuden to “luger” til udvidelsesmoduler. Indtil videre findes dog kun ét modul, nemlig en Bluesound-udvidelse, som giver trådløs adgang til alle førende streaming-tjenester, herunder Spotify, Tidal og TuneIn. Der er ingen officiel udmelding om, hvad andre kommende moduler kan indeholde. Men eftersom systemet understøtter op til otte lydkanaler, vil det være underligt, hvis der ikke på et tidspunkt kommer et HDMI-modul for at udnytte det.

Bluesound-modulet er et ekstra tilkøb, men HiFi Klubben har valgt at lade det følge med i handlen “i hvert fald i et godt stykke tid endnu”.

Hub’en har selvfølgelig også trådløs modtagelse af Bluetooth-signaler. Herunder AAC, AptX og AptX HD, som understøtter HD-lyd. Bluesound-modulet understøtter også det komprimerede HD-lydformat MQA, som bruges på Tidal.

Sound Hub’en er den samme, som bruges på Callisto-systemet, og den er DALIs egen – i modsætning til WISA, som bruges af f.eks. B&O og System Audio, der har valgt at bruge den trådløse WISA-standard.

Forbindelsen mellem hub og højttalere sker med 24 bit/96 kHz HD-opløsning. Selve forbindelsen sker dog med 30 bit dybde. De sidste bits bruges til fejlkorrektion og styring af volumen, højttalerplacering m.m.

Rubicon 6 ligner sin passive bror til forveksling. (Foto: DALI)

Lyden af DALI Rubicon 6 C

Jeg var spændt på, om lydbilledet fra Rubicon 6 C ville ligne det fra Callisto 2 C. Det er ganske vist højttalere i ret forskellige størrelses- og prisklasser, men den trådløse platform og forstærkeren er den samme. Enhederne, der er DALIs egen produktion, ligner også på overfladen, men er dyrere udgaver, hvor der ifølge DALI er kælet ekstra for materialerne. F.eks. er monteringsbaflen på hybriddiskanten i aluminium – og ikke i plast som på de billigere serier.

Rubicon 6 C er ikke en højttaler, der straks fanger opmærksomheden. Der er ikke nogen toneområder, der springer i ørerne med det samme. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, da de højttalere, der imponerer i butikken, ikke altid er dem, som man ønsker at leve med i det lange løb.

Rubicon 6 C er en fuldvoksen gulvhøjttaler, og med DSP-korrektion og en kvart kilowatt i ryggen leverer de to 6,5 tommers bas-enheder en aldeles overbevisende bund. Der er fuldt niveau hele vejen ned til de 37 Hz, hvor højttaleren takker af. Og endnu vigtigere er nuanceringen og præcisionen på plads. Stortrommeslag leveres uden tøven og stopper igen, når de skal. Og man hopper lidt i sædet under crescendoerne i “Banditen-Galopp” fra Ein Straussfest. Og frygter lidt for næste slag.

Basevnerne betyder også, at man skal tage lidt mere hensyn til placeringen. I min stue måtte de trekvart meter ud fra bagvæggen og en meter fra hjørnet. Og så var der stadig rigeligt med bund.

 

Bristede illusioner

Rubicon 6 C er en meget præcis og afslørende gengiver i mellemtonen. Det skal den have al mulig ros for, men du skal være opmærksom på, at du kan komme til at høre ting, der ikke var meningen. En udbredt floskel blandt hi-fi-anmeldere er: “Det var som at høre mine plader for første gang!” Nogle gange er den floskel sand, men det kan også betyde, at man må give afkald på nogle illusioner.

Jeg vender ofte tilbage til nummeret “Moonlight on Spring River” med kinesiske Zhao Cong. Her forenes sprødt pipa-strengespil med tempeltrommer og en elektronisk bund. Og det hele befinder sig på en enorm akustisk scene. Eller gør det? Her må vi vende tilbage til en anden hi-fi-floskel, nemlig at “gengive musikken, som den lød i studiet”. I virkelighedens verden indspilles musik så godt som aldrig i ét take, men derimod som et patchwork af enkeltoptagelser.

 

Hver sit rum

Tilbage til “Moonlight on Spring River”. På optagelsen indgår pipa-spil, et kinesisk kor, percussion og en elektronisk bund. Kor og pipa står tilbage i lydbilledet, mens percussion og synthesizer befinder sig lige bag højttalerne. Men efterklangen og størrelsen på rummet er forskellig på de tre elementer.

Sagen er, at Zhao Cong aldrig besøgte Focus Recordings-studiet i Vanløse. Hun og koret blev optaget i Kina (med Neuman U47-mikrofoner), og resten blev lagt på i studiet i Danmark. Og for at gøre det hele fuldendt blev atter andre dele af albummet Sounds of China indspillet i Prag. Da man ikke kan spørge Hans Nielsen, der desværre døde for nogle år siden, ringede jeg i stedet til Ole Lund Christensen, som var venner med Nielsen, og som stod for indretningen af Focus-studiet. Ole bekræfter tilblivelsen af optagelsen.

På et kontrolpanel på bagsiden kan man vælge højttalerens placering i stuen. (Foto: DALI)

Fejl er nødvendigt

Formålet med ovenstående historie er ikke at tage glansen af musiknummeret. “Moonlight on Spring River” er og bliver en fantastisk flot optagelse. Men blot at minde om, at den virkelighed, vi som musik- og hi-fi-elskere dyrker, oftest er en illusion.

Som hi-fi-anmelder samler man med tiden en “værktøjskasse” af musiknumre, der bruges i arbejdet. Numre, som man kender ind og ud. Det er som oftest gode optagelser, men ikke nødvendigvis perfekte. For en del af testen kan være at finde ud af, om udstyret kan afsløre kendte fejl. Det kan være en lidt støjende vejrtrækning, snakken i baggrunden eller måske det forhold, at instrumenterne ikke er indspillet på én gang og på samme sted.

Da vi testede DALI Callisto 2 C, fik diskanten ros for opløsning, men indtrykket var dog alligevel præget af de store linjer. Rubicon 6 C mangler bestemt ikke overblik, men der er skruet op for detaljerne i toppen. Det giver et lydbillede med masser af luft, og hvor man kan fordybe sig i percussion-finurligheder og strengespil.

Udvalget af aktive højttalere i high-end-klassen er endnu begrænset – og det domineres af danske højttalere. Vi har tidligere testet Dynaudio Focus 20 XD, men har ikke lagt øre til gulvmodellerne, som pris- og frekvensmæssigt er direkte konkurrenter. Detaljerne i toppen samt det forhold, at forbindelsesboksen er medregnet i systemprisen, tipper dog vægten til DALIs fordel.

De to basrefleksporte er anbragt på bagsiden af kabinettet. (Foto: DALI)

Konklusion

Med Rubicon C 6 har DALI taget et skridt opad i aktive højttalere. Hvis ikke high-end, så i hvert fald niveauet lige under. Det er en fremragende og meget nøjagtig lydgengiver, der med sin evne til at grave såvel skønne som mindre skønne detaljer frem af dine yndlingsindspilninger bør kunne tage konkurrencen op med de endnu få konkurrenter i samme klasse.

Den egentlige udfordring ligger i, om DALI kan overbevise de ofte konservative hi-fi-entusiaster om, at de skal skrotte deres yndlingsforstærkere og holde op med at bekymre sig om højttalerkabler. Hvis det lykkes, får køberne en kombination, der vil være svær at finde i samme kvalitet som separate komponenter.

 

forfatter

John Alex Hvidlykke

Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
1 kommentar

Skriv et svar

  1. Søren Hans

    Hej John. Jeg elsker at læse reviews her på Lyd og Billede. Har i overvejet et review af Scansonic MB 5B som et alternativ til KEF R11 eller en test af Raidhos nyeste højttalere TD 3.8 eller XT2 (de er dog meget dyrere) det samme gælder de nye Børresen højttalere (Alle danske producenter) man kunne også overveje review af forstærkere fra Vitus Audio, eller Copland også mindre danske producenter. (Jeg vil helst købe Nordisk – men følger gerne jeres anbefalinger – og har prøvet Sonos Faber og Focal – med stor begejstring)
    Mvh
    Søren

    Læs også

    Citation Tower beviser, at convenience-lyd ikke behøver at være små, diskrete bordhøjttalere med store kompromiser.
    Electrocompaniet har opgraderet deres bedste integrerede forstærker. ECI 6DX MKII har kanongod streaming og alt, hvad du har brug for af digital indmad.
    Samsung Galaxy Z Fold 2 er den foldbare smartphone, du altid har ønsket dig.
    Vil du lukke larm og andre lyde ude? Her er de bedste hovedtelefoner til formålet lige nu, til både tykke og tynde tegnebøger.
    Vi har tit spekuleret på, hvornår de første støjreducerende hovedtelefoner i high-end-klassen ville komme. Selvfølgelig er det Bang & Olufsen, der er først ude, og Beoplay H95 giver appetit på mere!
    For mange vil den nyeste iMac være den bedste stationære Mac – trods en ikke uvæsentlig ulempe.
    TAG Heuer Connected er mere end et smart træningsur, det er også et nydeligt armbåndsur.
    JBL melder sig ind i ANC-hovedtelefonernes topklasse med et par hovedtelefoner, der er sjove at lytte til og fjerner støjen effektivt.

    Aktuelle tilbud

    Annonce

    Harman Kardon Citation Tower

    Vejl.pris 19999 kr Tårnhøj bekvemmelighed

    Elipson Legacy 3210

    Vejl.pris 19999 kr Små franske delikatesser

    Klipsch The Fives

    Vejl.pris 7499 kr Trådløse stereohøjttalere

    Denon Home 350

    Vejl.pris 6998 kr Nobelt ydre – magtfuldt indre
    Prisjagt.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.