TESTCanon RF 70-200 mm f/4L IS USM

Praktisk telezoom til Canon-fotografer

Den kompakte RF 70-200 mm med f/4.0 og billedstabilisering er en dyr, men knivskarp zoom til Canons full-frame-kameraer.
Karakter
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM
Lyd & Billede mener
Lille og let, meget skarpt på alle brændvidder, hurtig autofokus og fremragende billedstabilisering. Vejrbestandigt.
Dyrt. Kan ikke bruge stativbeslag eller telekonverter.
Specifikationer
  • Type: Zoom
  • Lysstyrke: f/4.0-32
  • Fatning: EOS RF
  • Billedstabilisering: Optisk, 5 trin
  • Nærgrænse: 60 cm
  • Filterdiameter: 77 mm
  • Linse-elementer: 16 i alt, i 11 grupper
  • Mål og vægt: Ø 84 × 119 mm / 695 g
  • Andet: Modlysblænde, transportpose, vejrbestandigt
  • Web: canon.dk
forfatter

En af ulemperne ved at lave et helt nyt kamerasystem er, at man også skal lave nye objektiver. Men man kan vende det til en fordel, fordi man så får mulighed for at starte fra bunden.

For Canon har det været nødvendigt at udvikle nye objektiver til det nye EOS R-kamerasystem. De gamle EF-objektiver er ikke blevet dårligere, siden de blev introduceret, men det nye spejlløse full-frame-system stiller nye krav til objektiverne, som de gamle ikke kan opfylde i samme omfang som nye, optimalt tilpassede konstruktioner.

Den mindste 70-200 mm hidtil. (Foto: Lasse Svendsen)

Derfor laver Canon nye objektiver til R-format, hvor den optiske ydelse og autofokus er nogle af de ting, der er tilpasset et helt nyt system, hvor bl.a. bajonetfatningen, registerafstanden og fokusalgoritmerne er ændret.

Læs også
Canon RF 28-70 mm f/2 L USM Du har ikke set magen. Det har vi heller ikke. Canons massive 28-70 mm er simpelthen for sej.

Alle de mest populære brændvidder kommer selvfølgelig også med RF-fatning, hvilket betyder, at Canon laver objektiver som 24-70, 28-70, 50, 85, 24-105, 16-35 og 70-200 mm fra bunden til det nye kamerasystem.

Indstillingsknapper til fokus og billedstabilisering. (Foto: Lasse Svendsen)

Mindste 70-200 mm hidtil

Sidstnævnte er tilgængeligt i to versioner, en RF 70-200 mm f/2.8 og den nye RF 70-200 mm f/4.0, som vi tester her. Det mister et eksponeringstrin i lysstyrke, men sparer fotografen både vægt og penge. Hvis man kan klare sig med blænde f/4.0, sparer man mange tusind kroner, vægten falder med næsten 400 gram, og man får en 25 mm kortere og seks millimeter tyndere 70-200 mm.

Men det vigtigste er næsten identisk. Objektivkonstruktionen er meget ens med henholdsvis 17 og 16 linse-elementer, men den billigere 70-200 mm f/4.0 har lidt billigere elementer indeni.

Sammen med et R6 får man en kompetent pakke til f.eks. sport. (Foto: Lasse Svendsen)

Udvendig er det meste ens. Zoomring, programmérbar indstillingsring, fokusring og knapper til fokusområde og fokusmetode – den indbyggede optiske, femtrins billedstabilisering kan slås fra.

Annonce

Kameraet har også tre stabiliseringsindstillinger at vælge imellem, afhængigt af hvordan fotografen ønsker at følge motivets bevægelser: 1 er generel stabilisering, 2 er tilpasset panorering, mens 3 kun aktiverer stabiliseringen, når udløserknappen trykkes ned.

Zoomen vokser en del, når man zoomer til 200 mm. (Foto: Lasse Svendsen)

Det, man ikke får – ikke engang som ekstraudstyr – er det drejelige stativbeslag, der følger med RF 70-200 mm f/2.8. Zoomen kan heller ikke anvendes med nogen af Canons telekonvertere til RF-objektiver.

Hvis man bruger den kompakte RF 70-200 mm f/4.0 sammen med et EOS R5 eller R6, får man op til 7,5 trins stabilisering og en let og handy pakke til portræt-, sports-, landskabs- og dyrefotografering, for bare at nævne nogle muligheder.

Komplet vejrforsegling med en gedigen pakning bagpå. (Foto: Lasse Svendsen)

Ydelse

Alt det egnet Canon-zoomen sig rigtig godt til. Autofokus (testet med EOS R6) er hurtig og præcis, som vi er vant til fra Canons USM-fokus på deres nyere kamerahuse. Den følger godt med på fugles noget uforudsigelige flugt og følger bevægelige motiver direkte mod kameraet uden fejl.

Skarpheden er der heller ikke meget at udsætte på. Hvis man vælger maksimal blændeåbning på 70 mm brændvidde, kan man se på raw-filerne, at den falder i hjørnerne, men det er ikke meget. Et trin op til f/5.6, så udjævner det sig, og skarpheden er rent ud sagt fremragende hele vejen til f/16, hvor diffraktion opstår og dæmper skarpheden – dog moderat – ved hvert yderligere blændetrin.

Ikke overraskende er skarpheden mere jævn over hele billedfladen på 135 og 200 mm ved blænde f/4.0. Men også her er den mærkbart skarpere fra f/5.6 til f/16.

Ingen synlig fortegning, moderat vignettering og meget jævn skarphed på f/4.0 og 200 mm, 70 mm i vinduet til højre. (Foto: Lasse Svendsen)

For at opsummere, så er zoomens skarphed fremragende over hele billedfladen, også på fuld blænde, og man kan trygt fotografere på f/4.0 uden at måtte ty til objektivkorrektion i Lightroom eller Capture One – på alle billederne.

På 70 mm er der moderat tøndeformet forvrængning, som man knap nok kan se på billederne, og meget lidt vignettering, der aftager hurtigt, når man zoomer ind.

Annonce

Canon har god kontrol over kromatisk aberration, som for det meste er helt væk fra billederne. Defokuserede områder – bokeh – ser netop tilpas slørede ud, og forvrængning i baggrunden, f.eks. fra lyskilder, giver heller ikke generende afvigelser.

Følgefokus med R6 og 200 mm, 1/250 sekund og ISO 400, konverteret til jpeg fra raw og med 4x beskæring i Camera Raw. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Canons kompakte RF 70-200 mm f/4L IS USM er et kostbart objektiv. Glæden over den næsten eksemplariske optiske ydelse skæmmes lidt af, at prisen er så meget højere end på “forgængeren”, EF 70-200 mm f/4 II til Canons spejlreflekskameraer. Som heller ikke er nogen dårlig 70-200 mm zoom, langtfra.

Men for dem, der satser på Canons R-serie af spejlløse kameraer, vil det være naturligt at vælge den nye RF-version, som er endnu bedre optisk og har bedre autofokus og billedstabilisering.

Bokeh-effekten på f/4.0 og 200 mm er rigtig god, med moderat fortegning af det uskarpe område. (Foto: Lasse Svendsen)

Læs alle artikler i én uge for 19 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?
Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Læs også: