Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Kia Niro EV

Fabelagtig lille bil

Med Kia Niro EV får du måske den mest fornuftige lille bil på markedet. Den kan også give flere kilowatt strøm til elektriske apparater.

Skrevet af / 29/04/2023 - 13:05
Kia Niro EV
Geir Gråbein Nordby

Når jeg tester en kompakt bil, er det ikke uden fordomme. Trang plads, dårlig acceleration og begrænset komfort er blandt de tilbagevendende tanker. Men med elbil-revolutionen har vi fået flere eksempler på biler, hvor man formår at rydde plads til selv langbenede mennesker med børnesæder, og hvor man kan tage en rigtig god portion bagage med på turen. Volkswagen ID.3, Cupra Born og Renault Megane E-Tech er alle eksempler på kompakte biler med masser af plads, mens Mini Cooper SE næppe kan påstås at være rummelig, men til gengæld tog den mig med storm på grund af dens adrætte køreegenskaber.

Kia Niro EV er en slags fætter til Hyundai Kona, som får sin opgraderede version næste år. Sammenlignet med den ældre Kona og også e-Niro, er Niro EV noget større og mere moderne udstyret, inklusive batteriforvarmning til hurtig opladning.

Kia Niro EV side GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Moderne udstyret

Lille bil eller stor; i dag forventer vi masser af teknologi i vores nye biler. Niro EV leverer også godt med moderne funktioner.

Jeg har testet basis-udgaven, som blandt andet byder på elektrisk justérbart førersæde, fire opvarmede sæder og opvarmet rat, samt ventilerede forsæder. Og LED-lys overalt.

Noget, der dog føles lidt gammeldags, er, at man skal starte bilen med en knap, fremfor bare at komme ind med “nøglen” i lommen, og begynde at køre.

Kia Niro EV wireless charging GeirNordby
Trådløs oplading af mobiltelefonen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Giver strøm til dine gadgets

Af mere «gadgety» udstyr ser vi muligheden for at vende strømmen fra batteriet, så bilen kan drive elektriske apparater med op til 3,6 kW. I tilfælde af strømafbrydelse derhjemme eller i sommerhuset, kan du blot trække en forlængerledning fra bilen, og levere strøm til fryser og køleskab, samt eventuelt internet-routeren og TV’et, så du har nok til at klare dig, indtil normal strøm er genoprettet.

Med Vehicle-to-Load kan du drive elektriske apparater.

Sikkerhed

Indenfor digital sikkerhed finder vi vejbaneassistenten, som holder bilen i midten af ​​vejbanen, og også elektronisk blindvinkeladvarsel, som gør præcis, hvad den lover. Adaptiv fartpilot med stop & go-funktion er praktisk i myldretidstrafikken, hvor det er vigtigt, at bilen ikke kun stopper ved forhindringer, men også begynder at kravle igen, når trafikken bevæger sig.

USB-stik findes både foran på midterkonsollen og på selve forsæderne, hvor sidstnævnte bruges til at drive tablets og lignende til bagsædepassagererne.

360 graders sensorer og bagkamera giver fuldt overblik til dem, som ikke oven i kræver 360 graders fugleperspektiv. Der findes også udstyrspakker med Head-Up Display (HUD), men den bil, jeg testede, var uden denne.

Kia-Niro-EV-12v-USB-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-backseats-passenger-GeirNordby-989x571 Kia-Niro-EV-camera-lens-covered-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-CarPlay-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-charging-hatch-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-charging-post-preheat-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-charging-pre-preheat-2-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-childseats-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-cockpit-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-front-speaker-GeirNordby-989x1277 Kia-Niro-EV-gear-wheel-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-ryggekamera-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-USB-C-GeirNordby-989x556
<
>
Højttalerne er fuldtone-enheder placeret nederst i dørene. Her kunne man have brug for separate diskanter i højden, eller eventuelt en centerhøjttaler, som løfter lydbilledet. Dette kan du få, hvis du vælger Harman Kardon lydanlægget, som også inkluderer en subwoofer. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigation og forvarmning

Både Android Auto og CarPlay er på plads, men kræver et kabel. Dette skal tilsluttes USB-A stikket oppe foran, hvilket giver begrænset opladningshastighed til din mobil; så skal du oplade hurtigst muligt, skal du bruge USB-C. Dette stik giver kun strøm, så i sådanne tilfælde skal du bruge bilens indbyggede navigationssystem.

Den indbyggede navigation er i øvrigt den, du bør bruge til langdistancekørsel om vinteren. Når du planlægger et stop ved en ladestation i din rejseplan, forsøger bilen så at forvarme batteriet til den optimale temperatur, så det er klar til opladning, når du ankommer.

Kia Niro EV navi GeirNordby
Brug det indbyggede navigationssystem for at opnå forvarmning af batteriet når du nærmer dig en hurtiglader. Foto: Geir Gråbein Nordby

God rækkevidde, begrænset opladning

Jeg siger ‘forsøger’, for når hovedbatteriets kapacitet falder til under 20 procent, ophører forvarmningen. Oplad når du har muligheden, og ikke når du er nødt til det, er således en vigtig tommelfingerregel i denne forbindelse.

Den maksimale ladekapacitet er 80 kW, hvilket kan føles godt nok til en lille bil. Men en bil med så god en rækkevidde (460 km WLTP) er bestemt beregnet til længere strækninger, og så vil du føle behov for at lade op på vejen. Især når det er koldt i luften, og bilen ikke kører lige så langt.

På en tur fra Lillestrøm til Golsfjellet og tilbage en februardag meldte behovet for opladning sig, og jeg kan ikke sige, at det gik specielt hurtigt. Uden forvarmning fik jeg omkring 45 kW fra en 200 kW lader, mens jeg næste gang med lidt forvarmning var oppe på 60 kW. Så du skal nok afsætte en rum tid, hvis du skal lade 30-40 kWh for at komme hjem…

Kia Niro EV trunk GeirNordby
475 liter = klassens vel nok største bagagerum. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bedre lyd

En ting, jeg savner, er bedre lyd fra lydanlægget, som er standard i testbilen. Hvis jeg skulle købe en bil til mig selv, ville jeg helt sikkert have købt en af ​​udstyrspakkerne med Harman Kardon lydanlæg. Det bliver for blodfattigt uden subwoofer, og Harman-systemet har også centerhøjttalere på instrumentbrættet, som er nødvendige for at hæve lydbilledet op i højden. Front-højttalerne er nemlig full-range højttalere, som er placeret nede ved gulvet, hvilket betyder, at du ikke får luftstrømmen fra diskanten leveret til ørehøjde. En centerhøjttaler ville hjulpet her.

Kia Niro EV el-seter GeirNordby
Elektrisk førersæde. Foto: Geir Gråbein Nordby

Gode køreegenskaber og god plads

Den er langt fra et fartmonster, og føles aldrig sporty. Men komforten er rigtig god, og når du har brug for det, kan bilen accelerere hurtigt ud af et lyskryds. Husk blot at indstille køretilstanden til Sport først.

Kia har klaret at trylle udmærket med pladsen; med mine 186 cm kan jeg sidde “bag mig selv”, hvis det er nødvendigt, og når man ser det generøse bagagerum på tæt på 500 liter, kan man undre sig over, hvordan de formåede at gøre det så rummeligt. Et bagudvendt børnesæde vil nødvendigvis stjæle plads fra forsæderne, men for en familie med store nok børn kan denne bil faktisk fungere som familiebil.

Kia Niro EV front GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusion

Der er vældig meget positivt at sige om Kia Niro EV. Teknologisk overgår den sin forgænger med reversibel strøm, som kan drive selv ret tunge elektriske apparater med op til 3,6 kW. Den har også endelig fået forvarmning af batteripakken, hvilket betyder, at den oplader hurtigere, når det er koldt udenfor. Det er bare lidt fjollet, at den ikke bliver ved med at varme, når kapaciteten er faldet til under 20 procent. Det er jo dér, hvor de fleste mennesker oplader! I det hele taget oplades bilen generelt ret langsomt…

Her er ellers masser af udstyr at vælge imellem, så du kan få en bil i topklasse med gode køreegenskaber. Og desuden en rigtig god fornemmelse af plads, til trods for dens kompakte dimensioner.

Kia-Niro-EV-2-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-3-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-4-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-5-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-6-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-camera-lens-covered-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-charging-hatch-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-digital-lights-front-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-front-2-GeirNordby-989x556 Kia-Niro-EV-front-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-rear-angle-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-rear-GeirNordby-989x555 Kia-Niro-EV-side-GeirNordby-989x555
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Kia Niro EV
Premium

Home mener

Meget fornuftig lille bil med fremragende køreegenskaber, selv om vinteren, god rækkevidde, og i stand til at levere strøm til krævende elektriske apparater. Desuden det største bagagerum i sin klasse. Den hurtige opladningshastighed er for langsom, og den almindelige opladningshastighed er endnu langsommere – især om vinteren. Et konservativt instrumentpanel vil nok glæde nogle, mens der vil være for mange knapper til andre.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

BMW lykkes med det de er bedst til

Tesla har hørt vores bønner

Skærer luften som en skalpel

Sporty udgave af Audis bestseller

Lyd & Billede
Scroll to Top