Mercedes EQS lanceres torsdag – her er hvad vi ved

770 km rækkevidde, Burmester-lydanlæg og MBUX infotainment-system. Garanteret en luksusbil af format.
forfatter

Få ting udstråler luksus og komfort som en Mercedes S-klasse. Det fik vi yderligere bekræftelse på, da vi for nylig testede den nye S 500 4Matic. Den glider over vejen, som var den en airhockey-puck, og kabinen oser af luksus. Med elektronisk justérbare for- og bagsæder med indbygget klimaanlæg og rygmassage. Og eksklusivt Burmester-lydanlæg samt Mercedes’ gennemtænkte MBUX infotainment-system.

Læs også
Høj klasse på Mercedes S-Klasse Den nye 2021 Mercedes S-Klasse er fyldt med innovative og kræsne løsninger for både øjne og ører. Vi har brugt nogle dage bag rattet for at se og høre, hvad den nye bil har at byde på!

Det har været klart i nogen tid, at en elektrisk S-klasse er på vej med navnet EQS. Selv fik jeg prototypen Vision EQS at se på CES-messen i Las Vegas sidste år – som havde et mere radikalt udseende, end produktionsmodellen får. Men at EQS bliver heftig, er ikke noget, man behøver at tvivle på. Spørgsmålet er, hvor heftig.

mercedes burmester
Vi forventer, at Mercedes-Benz EQS bliver tilgængelig med det fedeste Burmester 4D-lydanlæg. På billedet ses Burmester-diskanten i den mindre og billigere EQC. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Det får vi at vide, når bilen officielt lanceres nu på torsdag kl. 18.00, men i mellemtiden kan vi remse op, hvad vi ved.

770 km rækkevidde

EQS får en imponerende rækkevidde. Standardbatteripakken forventes at være på 90 kWh, men med mulighed for at opgradere til 108 kWh, så man kan køre hele 770 kilometer på én opladning efter WLTP-standarden.

Mercedes EQS infotainment
Den 56 tommer store OLED-skærm dækker hele instrumentbrættet på Mercedes-Benz EQS. (Foto: Mercedes-Benz)

Enorm skærm

Mercedes’ infotainment-system hedder MBUX (Mercedes-Benz User Interface) og har stemmestyring – også på dansk. På S 500 var skærmen på 12,8 tommer, men på EQS bliver det en enorm 56 tommers buet OLED-skærm, der dækker næsten hele instrumentbrættet. I virkeligheden er der tale om tre skærme bag et fælles glaspanel, så forvent, at visning af instrumenter og digitalt indhold er opdelt i tre sektioner.

Infotainment-systemet bør virkelig være avanceret, når det har brug for al den computerkraft, som otte processorkerner og 24 gigabyte RAM har at byde på.

Kølergitteret på Mercedes EQS er oplyst med 188 individuelle lysdioder. Langs bagsiden sidder en lysstribe, som Mercedes-Benz kalder Lightbelt, der består af 229 lyspunkter formet som Mercedes-stjerner.

Annonce

Derudover får EQS firehjulstræk og 470 heftige hestekræfter.

Mere detaljeret info og flere billeder af bilen får vi ved lanceringen torsdag den 15. april kl. 18. Følg med her på siden!

Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_66 Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_49 Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_58 Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_68 Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_56 Mercedes-Benz_EQS_Manhattan_67 uploads252fcard252fimage252f1589084252f13b2f982-2e5d-43a3-bf_cq1b
<
>

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Annonce
Annonce

Læs også