Tidens største streamingsucces, Netflix, har oplevet en formidabel abonnements- og indtægtsvækst siden streamingens spæde start i 2007.
Selskabet blev grundlagt af Reed Hastings og Marc Randolph i 1997, dengang som et postordrefirma for leje af DVD’er.
Efter at selskabet blev en ren streamingtjeneste, oplevede det abonnementstilvækst hvert år – frem til første kvartal i fjor.
Efter en formidabel vækst (som også blev kunne ses på aktiekurserne) under coronapandemien, oplevede Netflix en brat opbremsning, efter at samfundet genåbnede og streamingkonkurrencen spidsede til.
Netflix kom til Norden i 2012 og har været den eneste fuldstændigt globale streamingtjenesten med tilstedeværelse i alle lande. Tjenesten er nærmest blevet synonym med det at streame serier og film og har med sin lanceringspolitik indført begrebet ‘binge’. Streamingtjenesten har fundamentalt ændret vores måde at konsumere serier og film på, og de har svækket de lineære TV-stationer på revolutionerende vis.
Den allerførste egenproducerede serien var Lilyhammer, en co-produktion med norske NRK; med Little Steven i hovedrollen.
Derefter fulgte megasucceser som Orange is the New Black, House of Cards, The Crown og Stranger Things.
I aftes annoncerede topchefen, Reed Hastings (62), at han trækker sig. Fra i morgen vil Hastings ‘kun’ fungere som aktivt arbejdende bestyrelsesformand. Roret overlader han til sin næstkommanderende gennem mange år, Ted Sarandos. Sarandos har arbejdet i virksomheden siden 2000 og fungeret som chief content officer indtil han i 2020 blev co-chief executive officer.
Afgangen annoncerer Hastings med følgende tweet:
Ted & Greg are now co-CEOs. After 15 years together we have a great shorthand & I’m so confident in their leadership. Twice the heart, double the ability to please members & accelerate growth. Proud to serve as Executive Chairman for many years to come.
Efter pandemien og en øget konkurrence fra blandt andet Disney+ og Prime Video, besluttet Netflix sig i fjor for at indføre et reklamebaseret abonnement til reduceret pris. Dette for at stoppe abonnementsflugten.
Efter at Reed Hastings annoncerede choktallene for Q1 2022, hvor Netflix for første gang oplevede en nedgang i abonnementstallene, en nedgang som fortsatte (og eskalerede) i Q2, blev det ‘alle mand til pumperne’ hos streaminggiganten.
Kort tid efter tog Ted Sarandos fat og annoncerede en ny forretningsmodel. Streamingtjenesten skulle inden udgangen af 2022 lancere en abonnemenstype finansieret af reklame.
Reklame-abonnementet blev lanceret i USA den 1. december i fjor, og i dag kunne Netflix præsentere tal for fjerde kvartal 2022, som igen viste vækst i abonnementsmassen. Pr. 1. januar kunne Netflix prale af 230 millioner abonnenter (+7,7 millioner) globalt.
Nu er det Ted Sarandos, som sammen med Greg Peters skal lede streaminggiganten gennem ukendt farvand.
Som en respons på sit nye ansvarsområde kom Sarandos med følgende udtalelse:
I want to thank Reed for his visionary leadership, mentorship and friendship over the last 20 years. We’ve all learned so much from his intellectual rigor, honesty and willingness to take big bets — and we look forward to working with him for many more years to come.
Lyd & Billede mødte Reed Hastings under ‘See What’s Next’ i Rom i 2018.
Dengang fokuserede Hastings på de lange linjer, fra romernes teater- og historiefortælling til dagens film- og serieproducenter, som ved hjælp af Hastings & Co. i dag når et globalt publikum – på samme tidspunkt.