Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

Disney sår tvivl om biografdistributionen

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Siden coronapandemien ramte verden som en tsunami for ca. et år siden, har biografindustrien været en af de hårdest ramte brancher.

Som vi allerede har skrevet om i utallige artikler, er den ene storfilm efter den anden enten blevet udsat gang på gang eller flyttet fra biografdistribution til streaming-tjenesterne. Nu banker The Walt Disney Companys topchef endnu et solidt søm i den hårdt ramt industris ligkiste.

James Bond udsættes igen-igen Premieren på den 25. James Bond-film flyttes til efteråret.

Deadline rapporterer, at Disney-CEO Bob Chapek udtalte følgende i forbindelse med en investorkonference mandag:

“The consumers are probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s any going back. (…) Consumers are impatient for releases because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.”

Mulan. (Foto: Walt Disney)

Efter at have lanceret deres egen streaming-tjeneste, Disney+, har Disney været et af de filmselskaber, som har presset hårdest på for at gøre deres titler tilgængelige via streaming, mens biograferne har været i corona-lockdown.

Læs også

Mulan på Disney+

Den første var Artemis Fowl, der blev udsendt direkte på Disney+, efter at biograferne lukkede ned. En af sidste års største Disney-releases, Mulan, fik sin biografpremiere udsat gang på gang, indtil man valgte at lancere filmen som betalingsfilm eksklusivt på Disney+. Derefter udsendte de Pixar-filmen Soul (som skulle have reddet julesalget for de få biografer, der stadig var åbne) eksklusivt på streaming-tjenesten.

Annonce

Allerede i august blev det kendt, at filmselskabet NBC Universal pressede verdens største biografkæde, AMC, til at mindske vinduet for eksklusiv visning i biograferne fra 75 til 17 (!) dage. Det betyder, at filmselskabet fra nu af kan lancere en film på f.eks. Blu-ray, VOD og/eller streaming-tjeneste allerede 17 dage efter biografpremieren.

En anden storfilm, som fik sin biografpremiere rykket flere gange, var Wonder Woman 1984. Til sidst besluttede Warner Bros. sig for at lancere filmen direkte på deres egen streaming-tjeneste, HBO Max, samme dag som filmen havde premiere i nogle få udvalgte biografer i USA. Herhjemme kommer Wonder Woman 1984 på HBO Nordic om tre uger.

Disney har også mega-blockbusteren Black Widow på deres udgivelsesplan. Marvel-filmen med Scarlett Johansson i hovedrollen er indtil videre blevet udsat tre gange. Oprindelig skulle vi have set Johansson sparke r*v i maj sidste år. Nu er biografpremieren sat til den 7. maj i år – hvilket vi bestemt ikke tror bliver en realitet.

Der har længe været rygter om, at Disney overvejer at lancere Black Widow direkte på Disney+. Variety melder dog, at Marvel-chef Kevin Feige på det kraftigste modsætter sig en streaming-lancering. Men i sidste ende er det pengemændene i Disney, der eventuelt beslutter, om man skal reducere tabene og redde de indtægter, der reddes kan. At have en stor film liggende “på is” koster selskabet millioner hver måned.

Biografindustrien er så hårdt ramt, at nogle nu sætter spørgsmålstegn ved, om Covid-19 vil tage livet af eller i hvert fald radikalt ændre biografbranchen for evigt. Én ting er sikkert: Pandemien med efterfølgende lockdown og hjemmearbejde har været en guldgrube for streaming-tjenester som Netflix og Disney+.

Om corona bliver dødsstødet for biograferne, er for tidligt at sige, men med filmselskaber, der presser på for at mindske det eksklusive “biografvindue” og samtidig beslutter at lancere deres storfilm direkte på egne streaming-tjenester (såsom Disney+ og Paramount+), vil biografkæderne gå en hård fremtid i møde.

Nu, hvor et krævende publikum verden rundt er blevet vant til at se storfilm hjemme på deres eget TV, samtidig med en (reduceret) biograflancering, er spørgsmålet, om det er muligt at “putte tandpastaen tilbage i tuben igen” post corona.

Når det er sagt, så ønsker Disney ikke (helt) at slå hånden af biografbranchen. Bob Chapek siger:

Annonce

“We certainly don’t want to do anything like cut the legs off a theatrical exhibition run.”

Det er meget muligt, at Chapek har ret, men her prøver han faktisk at spille på to heste samtidig. Han vil ikke kappe båndene til biografindustrien, så længe Disney kan drage fordel af en hybridløsning. Spørgsmålet er bare, om denne hybridløsning – altså samtidig lancering af film på streaming-tjenester og i biograferne – bliver en lang, sej udpining af biografindustrien.

Disneys kommende animationsfilm, Raya og den sidste drage, har biografpremiere den 5. marts i USA. Samme dag lanceres den som betalingsfilm på Disney+. Så meget for ikke at slå hånden af biograferne …

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter
Skrevet af

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.