Search
Generic filters

Mulan kommer på Disney+

En af årets største filmlanceringer fra Walt Disney, Mulan, udsendes nu direkte på streaming-tjenesten Disney+.

De senere år har Disney haft stor succes med live-versioner af deres tegnefilmsklassikere, såsom Løvernes konge, Skønheden og Udyret og Junglebogen. Filmene har været de rene pengemaskiner for underholdningsgiganten. I år skulle de så biograflancere deres dyreste live-produktion nogensinde (med et svimlende budget på 200 millioner dollars), Mulan.

Filmen er selvfølgelig baseret på tegnefilmen fra 1998 (og en kinesisk legende) og følger den unge pige Mulan, der vil redde sin aldrende far fra tjeneste i den kinesiske hær – og ender som en af Kinas største helte.

(Foto: Disney)

Alt var klar til gallapremiere i alverdens biografer den 12. marts i år, men så kom coronavirus skyllende som en økonomisk tsunami over biografmarkederne verden rundt.

Nedlukning af biograferne førte til, at Disney udsatte premieren. To gange blev biograflanceringen udsat, før Disney for en uges tid siden udsatte premieren på ubestemt tid. Ved den lejlighed sagde en repræsentant for Disney:

It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world.

Som vi skrev den 29. juli, gik der derefter konkrete rygter om, at Disney ville lancere storfilmen direkte på deres egen streaming-tjeneste, Disney+.

Læs også Alle film direkte på streaming? Perioden, hvor biograferne har eneret til at vise en film, reduceres nu radikalt.

I forbindelse med fremlæggelsen af den seneste regnskabsrapport tirsdag bekræftede Disney, at det er tilfældet. Mulan lanceres på Disney+ den 4. september. MEN filmen bliver ikke tilgængelig gratis for alle abonnenter; den lanceres som et “Premium-tilbud”, og man skal betale 29,99 dollars for at se den.

Desuden vil Disney give filmen begrænset biograflancering på markeder, hvor Disney+ endnu ikke er åbnet.

 

Corona-epidemien, med efterfølgende lukkede biografer, er blevet en decideret hovedpine for filmselskaberne. Fra den ene dag til den anden mistede de deres vigtigste distributionskanal, og fire-fem måneder efter at biograferne begyndte at lukke, leder filmselskaberne nu efter alternative platforme til lancering af deres film.

Sidste uge kom det frem, at filmselskabet NBC Universal har presset verdens største biografkæde, amerikanske AMC, til at skære vinduet for eksklusiv visning i biograferne fra 75 til 17 (!) dage. Det vil sige, at filmselskabet fra nu af kan lancere en film på f.eks. Blu-ray, VOD og/eller streaming-tjenester allerede 17 dage efter biografpremieren.

Når man ser på tidligere live-versioner af Disney-klassikere, er det ikke så mærkeligt, at biografindustrien ryster i bukserne. Den nye version af Løvernes konge (2019) indspillede utrolige 1,65 milliarder dollars globalt og strøg lige ind på en syvendeplads på listen over de mest indbringende film gennem tiderne.

Løvernes konge (2019) har været en god forretning for Disney – og for biograferne. (Foto: Walt Disney)

Biografbranchen frygter (måske med rette), at filmlancering direkte på streaming-tjenester kan blive dødsstødet for branchen, og at det – her post-corona – vil blive den nye branchenorm. Efter at Disney+ besluttede at udsende Mulan direkte på Disney+, erklærede en britisk repræsentant for branchen om dette greb fra Disneys side: “It’s a fuck you to exhibitors.”

Ganske vist lovede Disney-CEO Bob Chapek, at Mulan-lanceringen er en “engangsnødløsning” som resultat af lukkede biografer: “We’re looking at Mulan as a one-off as opposed trying to say that there’s a new business windowing model.”

Disney+ kommer snart til Skandinavien. (Foto: Disney)

Vi er derimod overbevist om, at Disney nu ser muligheden for at eksperimentere med nye former for lancering, og at hvis Mulan på Disney+ bliver en økonomisk succes, så er det noget, vi vil se mere af fra Disney (og andre filmselskaber), også efter at corona-krisen er forbi.

Disney+ blev lanceret i USA den 12. november sidste år og har allerede passeret 60 millioner abonnenter. Streaming-tjenesten lanceres i Skandinavien den 15. september i år.

Kommenter

Skriv et svar

    Læs også

    SteelSeries Arctis 9 er et trådløst headset med surround-lyd, der duer til både PC og PlayStation.
    GoPro Hero9 Black har 5K-video og endnu bedre videostabilisering – og har endelig fået selfie-skærm.
    Et nærmere kig på den nye Xbox, både udenpå og indeni.
    Den 30. oktober er der premiere på 2. sæson af The Mandalorian på Disney+.
    Og priserne bliver relativt behagelige.
    Vidvinkelzoom og lysstærk 50 mm til Nikon Z.
    En mere kompakt og billigere model af Sony Xperia 1 II. Men med næsten alle de samme specifikationer.
    Nu kan det også måle iltniveauet i dit blod.

    Aktuelle tilbud

    Annonce
    Prisjagt.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.