Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Tesla Model 3 er blevet meget sejere

Tesla Model 3 er mere støjsvag og har øget batterilevetid. Dertil vigtige forbedringer både inde og ude.

Skrevet af / 01/09/2023 - 21:05
Tesla Model 3 er blevet meget sejere

Nu kommer endelig den opdaterede og opgraderede Tesla Model 3. Det gælder både baghjulstrækket og Long Range med firehjulstræk. Med skarpere karrosserilinjer og bedre aerodynamik, mindre vindstøj – og ikke mindst – øget rækkevidde!

Tesla Model 3 M3-PRESS-KIT-23-12
Foto: Tesla

Forlygterne er nye, og baglygterne har fået dristigere farver og opdateret styling. Baglygterne er nu integreret i bagklappen for at fremme et mere sømløst udseende.

Hjulene har ligeledes fået opdateret styling og bedre aerodynamik, som også giver mindre hjulstøj – hvilket igen bidrager til en lidt øget rækkevidde.

Rækkevidden øget med 5-15 procent

Helt konkret har bilen opnået en rækkeviddeforbedring på 5-15% afhængig af versionen. Det betyder 629 kilometer for Long Range (op fra 602 km), mens baghjulstrækket nu er opgivet til 513 km (op fra 448 km).

To nye farver

Bilen fås nu også i de nye farver Ultra Red og Stealth Grey. Ultra Red er en kraftig kromatisk farve med dynamisk dybde lavet af flerlags-lak. Du kan i øvrigt snart læse vores test af Model X Plaid, som vi har lånt i netop Ultra Red. Og som journalisten mener måske er den smukkeste røde farve, han har set på nogen bil.

Stealth Grey omtales som “en rig og dynamisk mørkegrå metallisk farve, der fremhæver design-linjerne hos Model 3.”

Tesla Model 3 M3-PRESS-KIT-23-6
Foto: Tesla

Interiør

Der er også meget nyt på den indvendige side. Dem, der synes, at Model 3 er en fantastisk bil udvendigt, men måske lidt klodset indeni, bør virkelig spidse ører, for her er der mange forbedringer.

Den grimme, trefarvede plastikliste, der strækker sig gennem hele kabinen i forgængeren, er nu skiftet ud med tekstiler og aluminium. Hvilket giver et mere “premium” indtryk. Kabinen har desuden fået stemningsbelysning, som kan tilpasses efter ønske.

Men det vigtigste, hvis du spørger os, er, at den nye Model 3 nu endelig har fået ventilerede forsæder. På denne måde bliver du ikke svedig i bagdelen under de lange køreture. Og der er varme i både for- og bagsæder, til de kolde vinterdage.

Foto: Tesla

Stille kabine

Tesla lover en mere afdæmpet kabine end nogensinde, takket være akustisk glas overalt – også i taget. Affjedringsbeklædningerne er blevet forbedret, det samme er pakninger og støjdæmpende materialer. Vi hilser alt velkommen, da Tesla ikke ligefrem er kendt for de mest støjsvage kabiner.

Blandt andre opgraderinger finder vi trådløs opladning af telefonen, USB-C opladning med op til 65 watt, bedre lydsystem, skærm til bagsædepassagererne, og bedre dækning af mobilnetværk og WiFI. Derudover loves vi endnu bedre kollisionsbeskyttelse, og Tesla hævder hermed, at Model 3 er “verdens sikreste bil”.

Tesla Model 3 M3-PRESS-KIT-23-11
Bagsædeskærmen. Foto: Tesla

Og så en nedgradering

Blandt de nyheder, vi godt kan styre vores begejstring for, er dog et nyt rat uden håndtag. Ligesom i den nye Model S og X, som vi desværre har meget dårlige erfaringer med. Især i rundkørsler er det næsten umuligt at blinke. De haptiske knapper er heller ikke noget at råbe hurra for. Lige her havde vi håbet, at Tesla ville beholde det sikre rat fra forgængeren.

Tesla Model 3: Levering og priser

Levering af Model 3 med baghjulstræk og Long Range firehjulstræk starter i slutningen af ​​oktober i Europa og Mellemøsten. Model 3 baghjulstræk har en startpris på 339.990 kr., og Model 3 Long Range har en startpris på 399.990 kr.

Mere information: tesla.com

M3-PRESS-KIT-23-4 M3-PRESS-KIT-23-13 M3-PRESS-KIT-23-9 M3-PRESS-KIT-23-8 M3-PRESS-KIT-23-7 M3-PRESS-KIT-23-5 M3-PRESS-KIT-23-3 M3-PRESS-KIT-23-2 M3-PRESS-KIT-23-1
<
>
Foto: Tesla
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Første kig på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck på vej til Danmark

Scroll to Top