TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Se lige BMW Concept XM

Hybridbilen BMW Concept XM bliver en realitet næste år.

Såkaldte konceptbiler bliver sjældent realiseret, i hvert fald ikke i deres oprindelige form. Som regel bliver det originale konceptdesign ændret til noget mere konservativt, men hos BMW har man de sidste par år truffet nogle mere dristige valg end normalt.

Bedre lyd end derhjemme BMW iX xDrive 50 kan leveres med 30 højtalere, 1615 watt – og butt-shakers. Det måtte vi prøve.

F.eks. er kølergitteret foran vokset til alt for store proportioner, men det er sjovt, hvad man kan vænne sig til. Tag f.eks. BMW iX xDrive 50, som når man ser den i levende live, faktisk virker meget harmonisk og forfriskende at se på.

(Foto: BMW)

BMW Concept XM viser en ny retning hen imod et endnu mere kantet design, og kigger man godt efter, kan man måske se antydninger af både Rolls-Royce, Volvo C40 og Toyota RAV4 i formsproget på det, der indtil videre er en konceptbil, men som skal sættes i produktion allerede i 2022.

Ifølge BMW kommer den til at hedde XM, og selv om alle detaljer ikke er afsløret endnu, kan de da fortælle, at den i første omgang bliver en plugin-hybrid.

DCC086 DCC086 P90445557_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659 P90445556_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659
<
>
(Foto: BMW)

Under det ret vilde karosseri finder man BMW’s nye M Hybrid-drivlinje, der kombinerer en V8-benzinmotor med eldrift til en samlet effekt på 750 hk og brutale 1000 Nm drejningsmoment. Rækkevidden på strøm opgives til 80 km.

Det indvendige design er næsten lige så vildt som det udvendige. Den dybe forsænkning af taget udenpå og den tredimensionelle belysning i loftet indeni kan vi kun håbe bliver realiseret på produktionsmodellen.

(Foto: BMW)

Interiøret er langt fra minimalismen i iX 50 og traditionalismen i i4, men XM får BMW’s nye styresystem iDrive 8 med en fuldt konfigurérbar touch-skærm og apps til mange af funktionerne.

Concept XM kommer ikke som ren elbil. I første omgang. BMW har i hvert fald ikke sagt andet end, at det bliver deres første elektrificerede bil i high-performance-segmentet, men det samme kunne man jo også sige om en ren elbil med f.eks. tre elmotorer og en heftig batteripakke …

(Grafik: BMW)

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Lyd & Billede