TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Mere sjov med kraftigere elmotor

Erstatter hækspoiler med vinge.

Med Renaults rige racing-historie er det næsten givet, at den kommende elektriske Renault 5 kommer i nogle mere inspirerede udgaver. Alle, der husker Renault 5 Turbo eller den monstervilde turbo-udgave med hækmotor, ved, at de kan, hvis de vil.

Ifølge Auto Express, som har fået fingre i koncepttegningerne, vil den hurtigere variant af den elektriske 5’er blive bygget som en Alpine 5.

For dem, der har brug for at få genopfrisket hukommelsen, er Alpine Renaults in-house tuner. I starten et selvstændigt selskab fra Dieppe i Frankrig, men i dag ejet af Renault, der også leder det nye Alpine F1-team – p.t. på syvendepladsen i formel 1 – tidligere Renault F1 Team, hvilket viser, at Renault mener det alvorligt med Alpine.

Den knaldblå bil på billederne, som Auto Express har fået fra Avarvarii, er bygget på den samme CMF-BEV-platform, som den elektriske 5’er vil blive bygget på, men modificeret med bredere sporvidde for at få plads til en 215 hk elmotor, som driver forhjulene.

I denne udgave vil 215 hk kunne give 0-100-tider på omkring sekstallet, og den samme motor vil ifølge Alpine finde vej til en SUV-inspireret Alpine-udgave på et senere tidspunkt. Den kan ifølge Alpines chef for udvikling, Gilles le Borgne, komme med 215 hk i front og noget helt nyt bagi.

Hækmotorisering i en eller anden form og sikkert ganske høje ydelser.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.