TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
SOMMERTILBUD PÅ LB+
Nyhed

Mercedes EQS får surround-lyd fra Burmester

Mercedes’ nye elektriske flagskibsmodel får Burmester-anlæg med 15 højttalere og 710 watt forstærkereffekt.

forfatter
Publiceret 17/08/2021 - 13:56

Mercedes har netop udsendt danske priser på deres elektriske flagskibsmodel EQS. I den forbindelse har vi set nærmere på udstyrslisten. Hvis du vil have en luksus-elbil med gode sæder, fed lyd og store skærme, er EQS nok en oplagt kandidat.

Danske priser på EQS

Mercedes EQS findes i to modeller, EQS 450+ (333 hk, 568 Nm) og EQS 580 4Matic (524 hk, 855 Nm), hvor sidstnævnte har firehjulstræk. Begge modeller er baseret på en 107,8 kWh batteripakke, der giver rigelig rækkevidde. 580 4Matic er opgivet til 670 km, mens 450+ skal kunne køre hele 780 km. EQS understøtter også hurtigopladning med op til 200 kW.

EQS 450+ har en startpris på 1.049.998 kroner, mens topmodellen 580 4Matic starter ved 1.489.998 kroner. De leveres med udstyr som luftaffjedring, adaptiv fartpilot og firehjulsstyring som en del af standardudstyret. Derudover kan man tilføje en masse ekstraudstyr, og noget af det koster kassen!

Hvis man f.eks. vil have den eksklusive totoners lak (Obsidian Black/High-Tech Silver), som lanceringsmodellen blev vist med, må man lægge hele 171.038 kroner oveni …

Mercedes EQS. (Foto: Mercedes-Benz)

Hyperscreen og surround-sound

Da EQS er det elektriske modstykke til den nuværende S-Klasse, er det ikke overraskende, at mange af luksustilvalgene er hentet herfra. Men der er også en del nyheder, som er unikke for EQS.

Det futuristiske interiør i EQS er præget af den gedigne skærm MBUX Hyperscreen, som dækker store dele af instrumentbrættet. Den består af et 12,3 tommers kombi-instrumentbræt, en 12,3 tommers OLED-skærm til forsædepassageren og en 17,7 tommers stor touch-skærm i midterkonsollen.

Hyperscreen er standard på 580 4Matic, men kan også fås som ekstraudstyr til 450+.

 

Opgraderet lyd fra Burmester

De, der er interesseret i højkvalitetslyd, kan glæde sig: EQS har/kan udstyres med et surround-anlæg fra Burmester. Det er en del af udstyrspakken Advancepakke PLUS, der bl.a. også omfatter elektrisk panorama-skydetag og parkeringskamera. Den er basisudstyr på 580 4Matic og koster 115.000 kroner på 450+.

Det såkaldte Burmester Surround Sound System består af i alt 15 højttalere og 710 watt forstærkereffekt. Det er basissystemet fra den tyske lydspecialist, som vi har kender i forvejen, bl.a. fra el-SUV’en EQC.

Bagsædepassagererne i EQS kan hygge sig med underholdningsskærme og surround-lyd. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes har altså undladt at udstyre EQS med de større high-end-anlæg fra Burmester, som vi kender fra den fossile variant af S-Klasse. Det er sandsynligvis for at spare vægt i elbilen, der allerede vejer omkring 2,5 tons.

Læs også Mercedes S-Klasse med 31 højttalere og 1750 watt Mercedes S-Klasse i lang udgave er en VIP-øse ud over det sædvanlige: Med Burmester-lyd og dejlig basmassage i sæderne får du med garanti lyst til at tage en omvej hjem.

Nedenfor ser du specifikationerne for Burmester-anlægget.

[fakta]

Burmester surround sound system
  • 15 high-performance speakers tuned to match the vehicle interior and each with its own amplifier channel
  • DSP amplifier with a total output of 710 watts (2 x 120 watts, 7 x 50 watts, 6 x 20 watts)
  • Two 3D speakers in the front area for 3D sound
  • Frontbass technology with subwoofers integrated into the body shell
  • Sound optimisation for the front, rear or all seats
  • 2 sound presets: “Pure” plus “3D Sound” for generating virtual surround sound, including multi-channel format support for true surround sound
  • Sound Experience for the interior, can be set via the central display
    • 2 variants: Silver Waves and Vivid Flux
    • Greeting and farewell signal (Welcome, Goodbye)
    • Feedback when switching the drive system on and off
    • Speed-dependent driving sound incl. recuperation and sporty sound in the “Sport” drive program
  • Equalizer function for setting the bass, midrange and treble frequencies
  • Noise compensation (VNC)
  • Sound personalisation (32U)
  • MBUX Entertainment System (22U)

[faktaslutt]

Mere information på mercedes-benz.dk.

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Ariya indfrier på langt det meste Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.
Endelig en større elbil fra Citroën Citroën ë-C4 X bliver længere og får bedre plads samt opdateret infotainment-system.
Det bedste Volvo-køb Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.
Mest plads og stadig god komfort Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Se billeder og data på Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmodstand giver længere rækkevidde.
Verdens hurtigste budbil? Tager dine e-handelspakker fra 0 til 100 km/t på to sekunder.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend