Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mercedes-Benz VISION EQXX

Supereffektiv og lav luftmodstand kører dig længere på én ladning.

Skrevet af / 03/01/2022 - 18:54
Mercedes-Benz VISION EQXX

Før du griber telefonen og afbestiller EQS’en, er der et par ting, du bør vide om Mercedes-Benz Vision EQXX. Den er netop det, en vision for fremtidens elbiler fra Mercedes-Benz, men teknologien under den spektakulære skal vil finde vej til en Mercedes i en ikke alt for fjern fremtid.

For som Ola Källenius, bestyrelsesformand for Daimler AG og Mercedes-Benz AG siger: – Mercedes-Benz VISION EQXX viser, hvordan vi tror fremtiden for elektriske biler ser ud.

Det betyder også, at hvis du synes, at EQS ser for radikal ud i forhold til en S-klasse, så er det ikke sikkert, at det er bilen for dig.

Ola Källenius, bestyrelsesformand for Daimler AG og Mercedes-Benz AG..

Men lad dig for alt i verden ikke skræmme væk af designet. Det er trods alt et koncept, om end et fuldstændig kørbart koncept. Mercedes planlægger nemlig at teste Vision EQXX på vejene i løbet af 2022, og som vi ved, er der mange biler, som ser meget bedre ud i virkeligheden end på billeder. Som nævnt EQS. Og BMW iX for den sags skyld.

Mercedes-Benz VISION EQXX: The most efficient Mercedes-Benz ever built: more range from less energy, more luxury and convenience with less impact on nature, and more electric mobility with less waste.

 

Taget er dækket af 117 solceller, som driver lydanlægget og lysene på Vision EQXX og kan give op til 25 km ekstra rækkevidde.

Vision EQXX skal være endnu mere effektiv end en EQS, op til 95 procents effektivitet fra en ny drivlinje, som vi garanteret kommer til at se på elbiler med nummerplader på i fremtiden. Måske allerede i 2024, siger Markus Schäfer, teknologichef hos Daimler.

1000 km

2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-12-49 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-13-22
<
>

Under de dristige linjer på Vision EQXX sidder en nyudviklet og energieffektiv drivlinje, som kører dig over 1000 km på en ladning. Den ekstremt lave luftmodstand på 0,17 Cd (EQS = 0,20 Cd) skyldes specielle dæk og hjul med regulerbare åbninger foran, som leder luftstrømmen i forskellige baner alt efter hastighed, og en elektrisk diffuser under bagenden.

Mercedes har selv udviklet en stor del af 100 kWt batteriet og eldriften fra en 200 hk elmotor i Vision EQXX, som i denne form er baghjulsdrevet, eller som de selv ynder at sige: software driven.

Mercedes-Benz VISION EQXX: Radikal neues, von Mercedes-Benz entwickeltes elektrisches Antriebskonzept erreicht einen Benchmark-Wirkungsgrad von 95 Prozent von der Batterie bis zu den Rädern. // Mercedes-Benz VISION EQXX: Radical new electric drive system designed and built in-house achieves benchmark efficiency of 95% from battery to wheels.

Der er ingen tvivl om, at det kræver en del regnekraft at få alle de elektriske komponenter til at tale sammen på en meningsfuld måde. Chaufføren og passagererne møder nemlig ikke bare den avancerede elektronik i form af selvkørsel på et plan, eller avancerede førerstøttesystemer, men også på en 47,5” stor skærmflade i den luftige kabine, som er udført i holdbare materialer.

Mercedes-Benz VISION EQXX Mercedes-Benz VISION EQXX 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-09-52 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-11-11 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-06-44
<
>
UI/UX in the VISION EQXX: The user interface and user experience inside the VISION EQXX catapults us into a highly responsive, intelligent and software-driven future. Stunning to look at, intuitive to work with and in tune with the human mind, the first ever completely seamless display in a Mercedes-Benz spans 47.5 inches from one A-pillar to the other.

Skind fra dyr er på vej væk fra bilsæder og erstattes af kunstskind, som ikke må forveksles med plastbaseret kunstskind. Her er der bambusfibre i tæpperne, genanvendte plastflasker, Biosteel-silkestof, og sæderne er betrukket i en kombination af Desertexx, som er lavet af kaktus, og Mylo, et vegansk læder dyrket af svampe(!).

2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-11-40 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-12-16 2022-01-03_Screenshot_Digital-World-Premiere-Mercedes-Benz-VISION-EQXX-11-00
<
>

Vision EQXX handler først og fremmest om effektivitet. Med ekstremt lav luftmodstand, relativt lav vægt (1750 kg) og en mere effektiv drivlinje, foran maksimal ydelse, skal man kunne køre fra Stuttgart til Firenze på én ladning. Eller hvis man kører normalt omkring 1000 km om måneden, behøver man bare at lade en gang per måned.

Mercedes-Benz VISION EQXX, design sketch exterior
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top