TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

IFA 2022: City Transformer kan bestilles nu

City Transformer skal være et billigere alternativ til biler

Af / 04/09/2022 - 15:00
IFA 2022: City Transformer kan bestilles nu

Den traditionelle IFA-messe i Berlin handler ikke kun om forbrugerelektronik. Den har også en separat afdeling kaldet Shift Mobility, hvor udstillere kan præsentere deres produkter for interesserede kunder og offentligheden. Der stod bl.a. en aflåst Volkswagen iD.Buzz, nærmest forladt i et hjørne af hallen, men også denne.

For nogle kan den fremstå som et interessant alternativt til VW-buzz’en.

Den bliver bl.a.meget billigere. 16.000 Euro, når den er klar til levering, hvilket ikke bliver før 2024. Men inden da kan du bestille den helt uforpligtende mod et depositum på helt ned til 150 Euro. Så slipper du med 12.500 Euro, når bilen kommer om et par år.

36E90BC0 C841 4763 A1AF ECB2DD68CACD

Den hedder City Transformer og er resultatet af et samarbejde mellem et israelsk firma og andre partnere inden for teknologi som batterier, software og elektronik. Bl.a. er Bosch inde i billedet.

Annonce

Foreløbig er det usikkert, hvor den skal produceres, men det bliver det ikke i Kina, siger folkene bag. City Transformer vil blive produceret i Europa, står der, og uopfordret nævnes Heuliez i Frankrig og Magna Steyr i Østrig som mulige steder.

Bilen på billedet er en indregistreret prototype, som de selv har kørt til messeområdet i Berlin. Den har plads til to i det smalle rum, og den har en tophastighed på 90 km/t. Altså nok til, at den kan følge med i trafikken.

6D7032C3 9A47 4764 A0D3 FD112BABD8D0

Rækkevidden er angivet til 180 km, og det skulle tage 30 minutter at oplade batteriet til 80 procents kapacitet.

For at den skal bevæge sig smidigt i bytrafikken og fylde mindst muligt, er køretøjet kun 1 meter bredt. Men den har Performance mode, hvor hjulene flyttes ud til en bredde på 140 cm. Det skal give bedre stabilitet, når farten er højere, og så minder den unægteligt om Renault Twizy, der har samme layout med to sæder bag hinanden.

340110C5 6170 407C BF63 96859A4C9609

I modsætning til Twizy får du her døre som standard, en 15 kW elmotor og 0 til 60 km/t på fem sekunder.

Folkene bag City Transformeren mener, at den egner sig både til individuelle købere, der har brug for en billig bybil, som flådebil til udlejning eller til virksomheder, der har behov for transport i stadigt mere lukkede bymidter, hvor der inden længe kun må køre med elbiler.

50263432 0DAF 4B40 A891 3205B1BA4EA9

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?