Nyhed

Her er Toyota bZ4X

Ikke med faststofbatteri (endnu), men alligevel en vigtig model.
forfatter

Toyotas første elbil bliver den mellemstore SUV bZ4X. Det er den første af mere end 70 elektrificerede bilmodeller, som Toyota lover at lancere globalt inden 2025. Af disse er mindst 15 batterielektriske.

Og nej, det er ikke bare tilfældige Scrabble-bogstaver, der er smidt op på en tavle, når Toyota har givet deres kommende el-SUV navnet bZ4X. 4X betyder simpelthen firehjulstræk, mens bZ står for “beyond Zero”. Det er en forpligtelse, Toyota har påtaget sig over for markedet, hvor de ikke bare vil være CO2-neutrale, men faktisk bidrage til negative netto-CO2-emissioner.

Ikke faststofbatteri

Vi ved, at Toyota har forsket intenst i faststofbatterier, som skal være mere miljøvenlige og pålidelige end litium-ion-batterier. Og før lanceringen af bZ4X teasede de markedet med, at bilen ville have en batteriteknologi, “som Toyota kan være stolte af”. Mange har derfor forventet, at vi ville få den kommende batteriteknologi at se i bZ4X.

Men det har aldrig været realistisk, for der stadig lang vej endnu i udviklingen af faststofbatterier. F.eks. er QuantumScape, en af hovedudviklerne af teknologien, stadig kun i pilotfasen, og nogen fabrikker til masseproduktion af faststofbatterier er endnu ikke bygget eller bekræftet nogen steder i verden.

(Foto: Toyota)

Batteristyring og solceller

Toyota bZ4X får derfor ganske almindelige litium-ion-batterier. Hemmeligheden bag den længere rækkevidde ligger i stedet i avanceret batteristyring, effektive motorer og en smart kontrol-enhed. Derudover får bilen solceller, som også bidrager lidt på solrige dage.

Ifølge Toyota er selve batteriet også stort og kraftigt, konstrueret til at tåle hård brug og barske klimaer.

e-TNGA

bZ4X er bygget på den nye e-TNGA-platform, som er udviklet af Toyota og Subaru til deres kommende elbiler. Stor akselafstand og korte overhæng er nøgleord, som skal bidrage til at skabe “en ekstremt rummelig og åben kabine”. Benpladsen bagi skulle svare til en stor sedan.

Læg mærke til rattet, som ikke er af den almindelige, runde type. (Foto: Toyota)

Firehjulstræk og offroad-­egenskaber

Bilen har altså firehjulstræk og to elektriske motorer – en på forakslen og en bagpå. Systemet er udviklet i samarbejde med Subaru, og vi bliver lovet, at det giver bZ4X “ægte offroad-­egenskaber, som betyder ekstra sikkerhed og bekymringsfri kørsel under alle slags vejr-, vej- og kørselsforhold”.

Vi har set (og lyttet til) VW ID.4 De første Volkswagen ID.4 er ankommet til nordiske forhandlere. Vi har taget et hurtigt kig – og lyttet til infotainment-systemet!

Tilgængelighed

Toyota bZ4X forventes at komme til salg midt i 2022. Nogen pris er endnu ikke annonceret, men da den er i samme størrelsesorden som Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5, vil det overraske os, hvis prisen ikke også kommer til at ligge i samme leje.

Læs hele pressemeddelelsen (engelsk) her.

(Foto: Toyota)

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.