Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Fiats nye bybil

Fiat 500e er en elektrificeret Cinquecento.

Skrevet af / 04/03/2020 - 15:48
Fiats nye bybil

Den lille Fiat 500 har været en stor succes for den hårdtprøvede bilkoncern. Cinquecento, som den også kaldes, har haft lige så stor betydning for motoriseringen af den italienske befolkning, som Folkevognen havde for tyskerne efter krigen.

Den kun 3,2 m lange bil er tilgængelig med små benzin- og dieselmotorer, fra den lille tocylindrede 900 ccm til den 180 hk kraftige Abarth-version.

(Foto: Fiat)

Fiat har aldrig lavet en elektrisk udgave – hvis man ser bort fra de konverterede benzinversioner, der blev gjort elektriske i USA, og som har fundet vej hertil via gråmarkedsimport.

Men nu har Fiat en elektrisk model på vej. Som er en ny 500 fra inderst til yderst, selv om man skal kigge to gange på den nye version for at se forskel.

Den kommende Fiat 500e bliver helelektrisk, og rygtet vil vide, at den slet ikke kommer med forbrændingsmotor, men det vil vi nu se, før vi tror det.

(Foto: Fiat)

Da bilen ikke officielt er lanceret endnu, ved vi ikke meget om rækkevidde, batterikapacitet og effekt, men den nye platform, som bilen er baseret på, er designet til batteri- og elektriske motorer fra bunden.

Fiats CEO, Olivier Francois, kalder den en urban Tesla, hvilket indikerer, at den elektriske Cinquecento får en rækkevidde, der er passende til bymæssig brug.

Bilen vil ikke blive bygget i Polen som den forrige generation, men på Fiats Mirafiori-fabrik uden for Torino, hvor produktionskapaciteten skulle være omkring 80.000 enheder om året.

(Foto: Fiat)

Fiat 500e vil lægge sig i samme urbane elbilklasse som Mini Cooper E, Honda E og selvfølgelig BMW i3.

Hvornår den kommer? Det vides ikke endnu, men regn med at se den på vejene i 2021.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top