TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

e-Lorean = elektrisk DeLorean

Batterielektrisk udgave af den klassiske bil fra Tilbage til fremtiden – med Dynaudio-lyd.

forfatter
Publiceret 27/05/2022 - 12:50

Alle husker Docs ombyggede DeLorean, der flyver et minut ud i fremtiden med en forfjamsket hund bag rattet og en chokeret Marty McFly, der filmer det hele, i Robert Zemeckis’ klassiske film Tilbage til fremtiden.

Scenen var nok filmens mest ikoniske, og bilen fik efterfølgende legendestatus. Hvilket måske ikke var helt fortjent. Den var flikket sammen af ufaglærte arbejdere i Nordirland og havde en blodfattig V6’er fra PRV med sølle 132 hk under motorhjelmen, som kun gav moderat fremdrift.

Det har nu aldrig forhindret folk i at dreje hovedet, hvis Giorgetto Giugiaros skarpe linjer skulle glide forbi, og bilen med det silkematte aluminiumkarosseri har prydet mangt et drengeværelse på plakater. For nylig forlød det så, at DMC DeLorean snart er tilbage i form af en helelektrisk batteribil.

Det er dog ikke den, vi ser her, for det er originalen, men i en batterielektrisk udgave kaldet e-Lorean.

IMG 7863
(Foto: Lasse Svendsen)

Den er et projekt lavet af bilsamleren Armin Pohl, der ejer Wunderkind Invest, og E-Works Mobility. Den gamle PRV-blok er ingen steder at se; i stedet har bilen et 35 kW batteri og en elmotor, der yder omkring 300 hk.

Det giver ikke nogen voldsomt stor rækkevidde, men holder til 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Hvilket måske heller ikke er specielt imponerende i disse batterielektriske tider, men i betragtning af at originalen brugte godt ti sekunder på den samme øvelse, er det slet ikke værst.

Bremser, dæmpere og affjedring skal være tilpasset den nye drivlinje, og folkene bag projektet bedyrer, at den kører meget bedre end originalen. Som ofte blev modificeret af ejerne, der hurtigt fandt ud af, at den hverken accelererede, styrede eller bremsede, som man forventer af en sportsvogn.

IMG 7865
(Foto: Lasse Svendsen)

e-Lorean er også udstyret med et ret heftigt anlæg fra Dynaudio. Som dog ikke er færdigudviklet. Derfor ville Dynaudio ikke fortælle så meget om det, så vi kan kun gætte på, om det er på Contour– eller Confidence-niveau.

Det får vi sikkert at vide senere. I mellemtiden kan man altid drømme om, hvordan en elektrisk DeLorean med modificeret chassis er at køre …

IMG 7864
(Foto: Lasse Svendsen)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Nej ikke aluminium, men rustfrit stål

Endelig en større elbil fra Citroën Citroën ë-C4 X bliver længere og får bedre plads samt opdateret infotainment-system.
Det bedste Volvo-køb Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.
Mest plads og stadig god komfort Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Se billeder og data på Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmodstand giver længere rækkevidde.
Verdens hurtigste budbil? Tager dine e-handelspakker fra 0 til 100 km/t på to sekunder.
Førsteklasses komfortekspres BMW iX xDrive40 er et lækkert sted at være på både lange og korte ture (opdateret med rækkevidde ved sommerkørsel).
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend