Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Den kompakte coupé-SUV Smart #3 på vej

Smart har vist den sporty Brabus-version af den helt nye Smart #3. En meget stilfuld elbil til folk, der vil have noget lidt anderledes.

Skrevet af / 05/03/2024 - 15:15
Den kompakte coupé-SUV Smart #3 på vej

Den tyske bilproducent Smart udvider sin modelportefølje med en spændende nyhed – den coupéformede SUV Smart #3. Med sit sporty udseende og praktiske funktioner kan den være et fristende alternativ for kunder, der vil have noget lidt anderledes. Hvis markedet altså synes, at rækkevidden på 415-435 kilometer er god nok.

I øjeblikket er der ingen officiel distributør af Smart i Danmark, men Vejle-afdelingen af Starmark-kæden, med speciale i Mercedes, tager Smart-biler ind fra tid til anden. I de øvrige nordiske lande kan Smart #3 bestilles fra omkring 1. april.

Smart no3 brabus headlight
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lancering og afsløring

Vi var med til den norske lancering i går, hvor den sporty Brabus-version blev afsløret. I en smuk, dyb metalrød farve med sorte kontrastdetaljer – inklusive et panoramaglastag indrammet i sort.

Bilen er tænkt som en familiebil, om end af den mere kompakte slags, der passer til den “endnu ikke voksne” type bagsædepassager. Det skrånende coupétag er ikke et problem i sig selv, da den 186 cm høje journalist ikke behøvede at lægge hovedet ned. Men den begrænsede plads mellem for- og bagsæderne betød, at jeg var nødt til at skræve for at sidde nogenlunde behageligt.

På den anden side er bilen ikke tænkt som et alternativ til større SUV’er, men snarere som et mere kraftfuldt (men lidt større) alternativ til mere kompakte biler som Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech. Bagagerummet er også begrænset til 370 liter plus 15 liter under motorhjelmen. Hvilket svarer til ID.3 og næsten Megane E-Tech (som med 440 liter er den største i klassen).

Smart no3 brabus 20in wheel
20-tommer hjul. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Sprint på under 4 sekunder

Og energisk er ordet her. Den firehjulstrukne Brabus-version af Smart #3 klarer, takket være en Rocket Launch-tilstand, sprinten fra nul til hundrede kilometer i timen på 3,7 sekunder! Det er endda lidt hurtigere end Smart #1 Brabus, og faktisk lige så hurtigt som Tesla Model Y Performance!

Læs også Lige i øjet Smart #1 er en praktisk lille bil, der er skabt til bymiljøet. Den har endda en indbygget køleboks i midterkonsollen! Brabus-versionen er cool! - men det har en pris.

Udstyr

Hvor Brabus-versionen er rød med sorte detaljer udvendigt, er den sort med røde detaljer indvendigt. Personligt synes jeg, at det er cool med røde sikkerhedsseler mod de sorte, ventilerede forsæder.

Infotainmentsystemet er bygget op omkring en 12,8-tommers touchscreen, den samme som findes i Smart #1. Førerens display måler 9,2 tommer, og der er også et 10-tommers head-up-display via forruden.

For at fortsætte med Brabus-versionen har den 20-tommer fælge, adaptive fjernlys og et lydsystem fra Beats Audio.

Smart no3 brabus Beats sound system
Beats lydanlæg. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Brabus og Pro+

Hvis du spørger mig, er den udstillede Brabus-version en virkelig sej bil. Og firehjulstræk er et stort salgsargument. Spørgsmålet er, om prisen bliver rigtig i forhold til det meget aggressive marked der er for tiden, og af gode grunde kender vi ikke de danske priser. Men blandt konkurrenter hører uden tvivl Tesla Model Y Performance, som med sin 100 kilometer længere rækkevidde også har meget mere plads til både mennesker og bagage.

Panoramatag, opvarmede sidespejle, digital nøgle og 360-graders kamera er med i pakken hos Smart #3 Pro+. Det samme er Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition og Lane Assist. Og 19″ fælge. Det er den med en rækkevidde på op til 435 kilometer (WLTP), hvor Brabus ellers er begrænset til 415 km.

En tredje version kaldet Pulse kommer senere i 2024.

Uanset version kan bilen trække en trailer på op til 1.600 kg og have en taglast på op til 50 kg.

Lynopladning er på op til 150 kW, hvilket giver en opladningstid på mindre end 30 minutter fra 10-80 %. Hjemmeopladning er op til 22 kW, hvis du har en lader, der kan håndtere det. Ellers må du nøjes med de mere almindelige 11 kW.

Smart no3 brabus
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Smart #3 detaljer

Hvis du vil vide mere om den nye Smart #3 kan du blive klogere lige her: Smart.com – du kan dog ikke finde information på dansk, men må nøjes med et af de andre nordiske sprog eller engelsk.

Smart no3 brabus wheel Smart no3 brabus trunk Smart no3 brabus steeringwheel Smart no3 brabus steeringwheel 2 Smart no3 brabus side mirror back Smart no3 brabus seat Smart no3 brabus screen Smart no3 brabus roof Smart no3 brabus rearjpg Smart no3 brabus midtkonsoll Smart no3 brabus logo Smart no3 brabus logo 2 Smart no3 brabus grille Smart no3 brabus frunk Smart no3 brabus electric seat Smart no3 brabus door handle
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

0
Lyd & Billede
Scroll to Top