Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Renault 5 vintertestes i Sverige

Renaults kompakte elbil R5 kommer næste år, og lige nu bliver den testet i Avidsjaur i det nordlige Sverige for at sikre, at alt fungerer under skandinaviske forhold.

Skrevet af / 04/04/2023 - 09:00
Renault 5 vintertestes i Sverige

Til næste år afløses Renault ZOE af den nye elektriske Renault 5 i sin størrelsesklasse. Den lille ny bygger på den helt nye elbilplatform CMF-B EV, som er 30 procent billigere at fremstille end den, der anvendes i ZOE. Det skyldes, at den er baseret på platformen CMF, som sidder i Clio med forbrændingsmotor. Chassis, infotainment og assistentsystem er i princippet identisk. Chassiset er dog naturligvis blevet tilpasset det lavere tyngdepunkt, som batteriet giver.

Den nye CMF-B EV-platform. (Foto: Renault)

Genanvendelse og vægttab

70 procent af komponenterne fra benzinvarianterne af Clio og Captur vil blive genbrugt. Desuden bruges den samme type elmotor, som nu bruges i Megane E-Tech, en motor, der er helt fri for metaller fra sjældne jordarter. Motoren er gjort 20 kilo lettere ved at kombinere modulerne til DC-konverter, oplader og strømfordeling.

Forbrændingsmotor erstattes af elmotor (Foto: Renault)

Batteriet placeres inden i platformen for at sikre ekstra beskyttelse. Som en bonus gør det undervognen stivere, ligesom det forbedrer akustikken og køreglæden, oplyser Renault. Batteripakken har fire store moduler i modsætning til 12 i den nuværende Zoe. Det reducerer vægten med 15 kilo og øger rækkevidden.

Det lettere og mere forenklede batteri. (Foto: Renault)

Vinterprøvelser

Lige nu er man i gang med at teste, at alt fungerer, som det skal. I Arvidsjaur i det nordlige Sverige triller prototyper forklædt som Renault Clio’er rundt på vejene. De testes for alt fra opvarmning til afrimning og afisning. Det kontrolleres også, at bremser, støddæmpere og ESC (Electronic Stability Control) fungerer under vinterlige forhold.

“De tests, der udføres på de rullende chassis-prototyper, vil hjælpe os med at bekræfte de beslutninger, der er truffet med hensyn til komfort og køreegenskaber på den kommende Renault 5 Electric. Uden at afsløre for meget, er de første testkørsler en klar indikation af, at bilen er en værdig efterfølger til Megane E-Tech med klassens bedste ydeevne i sit segment”, siger chefingeniør Jérémie Coiffier.

Efter planen får den elektriske Renault 5 verdenspremiere i 2024.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top