: Ultrasone Edition 12

For meget af det gode

Fremragende kvalitet, men lyden passer ikke til alle.
Lyd & Billede mener
Storslået bærekomfort og byggekvalitet samt klar og åben lyd.
Tynd klangbalance og for markerede sibilanter begrænser brugsområdet og musikudvalget.
Specifikationer
  • Åbne hovedtelefoner
  • 40 mm elementer
  • 40 ohm / 99 dB følsomhed
  • 282 g
Annonce
Annonce
forfatter

I løbet af et lille kvart århundrede er det lykkedes tyske Ultrasone at skabe sig et navn som hovedtelefonproducent. Siden starten i 1991 er udvalget udvidet, så det nu omfatter hovedtelefoner fra et par hundredlapper og op til de kostbare Edition 5, der koster over 25.000 kroner.

Edition er Ultrasones topserie, og Edition 12 – som vi tester her – er de billigste i serien med en kampagnepris på 9.695 kroner. De er omhyggeligt fremstillet i aluminium og kvalitetsplast. De nærmeste konkurrenter i denne klasse kommer fra Beyerdynamic, HiFiMAN, Audeze og ikke mindst Sennheiser, der med deres HD800 har sat standarden for åbne hovedtelefoner til omkring 10.000 kroner.

Ultrasone Edition 12 er beregnet til hjemmebrug. Til afslappet musiknydelse i lænestolen, tilsluttet en god hovedtelefonforstærker med 6,3 mm jack-stik. Hovedtelefonerne har 40 mm membraner monteret diagonalt i de store, åbne ørekopper. De luksuriøse ørepuder er stofklædte og lægger sig behageligt omkring ørerne, og først efter et stykke tid registrerer man, at bærekomforten faktisk er fantastisk. Man mærker knap nok, at man har dem på!

De anvender Ultrasones S-Logic Plus-teknologi, og elementerne er altså monteret skråt inde i ørekopperne, hvor den indvendige akustik er optimeret til at udnytte hele membranfladen. På den måde dækker de mere af det indre øre og spiller ikke i det “ukontrollerede” område ved øreflipperne og det ydre øre.

Selv om impedansen kun er på 40 ohm, gør den lave følsomhed på 99 dB, at Edition 12 egner sig dårligt til bærbar brug. I hvert fald uden en kraftig forstærker med 6,3 mm udgang. Koblet til f.eks. den rigtig gode McIntosh MCD500 er det ikke noget problem at få lydtryk og kontrol nok til at skabe et realistisk lydbillede.

Annonce

Balancen er lidt ujævn med en afrundet, næsten dæmpet basrespons, hvor jeg aldrig helt fik greb om dynamikken. Esperanza Spaldings “Ponta de Areia” har en temmelig dyb og kraftig bas, men Edition 12  får ikke samme dybde frem her som Sennheiser HD800. Bassen er lidt mere rund og fyldig end på HD800, men ikke lige så artikuleret.

Mellemtonen er behageligt balanceret – hvis man ser bort fra en irriterende tendens til at betone sibilanter, altså s- og sh-lyde. Kvindevokaler gengives unaturlig tyndt med Edition 12, og både sibilanter og hvislende bækkener kan ligefrem lyde stikkende i øret. Til gengæld betyder det, at diskanten står meget klart – lidt for klart, ville nogle sige – men heller ikke den er helt lydefri. Overtonespektret virker noget ujævnt, så man hører nogle toner godt, mens andre er mere dæmpet.

Hvis man kan ignorere problemet med sibilanter, så er Edition 12 nogle flotte, luksuriøse hovedtelefoner med en lidt tynd klangbalance, der passer bedre til jazz og klassisk bedre end til rock, hiphop og rap. Men jeg anbefaler, at man prøver dem før et eventuelt køb, for sibilanterne kan blive for meget af det gode.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Har du dette produkt?
Giv din karakter.

0 / 5. Antal stemmer: 0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Annonce
Annonce

Læs også

Old school-teknologi har aldrig været bedre end i vor tid. McIntosh MC1502 er beviset for dem, der tvivler.
Technics SU-R1000 er noget af det mest unikke, vi har set – og hørt – i high-end-klassen.
Tangents lille trådløse forstærker er perfekt til det lille begynderanlæg i hobbyrummet eller på børneværelset.
Electrocompaniet har opdateret deres phono-trin, men ændringerne er subtile.
Klipschorn fylder 70 i år. Det fejrer vi ved at forvandle vores lytterum til et inferno.
Asus ROG Flow X13 er lige til at proppe i tasken, og den kan også bruges som tablet. Men den har grafikkræfter i sværvægtsklassen.
Tangents lille trådløse forstærker er perfekt til det lille begynderanlæg i hobbyrummet eller på børneværelset.
Det bedste kamera, vi har testet, er kommet i en mere kompakt udgave til en meget lavere pris.
Den nye 2021 Mercedes S-Klasse er fyldt med innovative og kræsne løsninger for både øjne og ører. Vi har brugt nogle dage bag rattet for at se og høre, hvad den nye bil har at byde på!
Med Celestee har Focal overgået, hvad vi troede var muligt for lukkede hovedtelefoner i denne prisklasse.
Skal du have hi-fi på kollegieværelset eller et par fine højttalere til skrivebordet, kommer du langt for små midler her.
JBL Live Pro+ er komplette med aktiv støjreduktion, og selv om de lyder middelmådigt lige ud af æsken, reddes de af en fabelagtig EQ i app’en. Dermed kan de alligevel få klasseledende lyd.
Xiaomi Mi 11 er den første smartphone med Qualcomms nye Snapdragon 888-processor. Det er den mobil, du skal købe, hvis du vil have mest for pengene.
Uanset om du har mulighed for at rejse i påsken eller må nøjes med en tur ud i lokalområdet, bliver oplevelsen bedre med en af disse bærbare højttalere i tasken.
Citroën har formået at elektrificere C4 uden at falde i fælden og har skabt en helt anderledes oplevelse.
Electrocompaniet har opdateret deres phono-trin, men ændringerne er subtile.