Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Volvo XC40 Recharge FWD

Spar penge uden for mange kompromiser

Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.

Skrevet af / 02/07/2022 - 01:01
Volvo XC40 Recharge FWD
Lasse Svendsen

Lad os bare indrømme det: For de fleste er firehjulstræk helt overflødigt. Selv på en crossover eller SUV. Det er de fleste brugere også enige i. Se bare salgsstatistikkerne for Europa de seneste år: Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf og langt de fleste fra BMW’s 3-serie til crossovere som Toyota RAV4 dominerer store dele af markedet med – ja, du gættede rigtigt – forhjulstrækkere.

I Norden er billedet lidt anderledes, og her foretrækker mange, at bilen har firehjulstræk. Så er det lige meget, om de har brug for det eller ej – nej, her taler jeg ikke om terrænkørsel, men om den daglige rutefart mellem arbejde, børnehave og fitnesscenter. Som selv i de vinterlande, hvor vi bor, fint kan klares med forhjulstræk.

Hvilket er, hvad man får her. Volvos populære elektriske XC40 Recharge fås nemlig i en version uden firehjulstræk, hvilket sparer dig for penge, uden at du behøver at gå på kompromis med køreglæde eller rækkevidde.

Volvo XC40 FWD bak
Volvo XC40 FWD ligner udgaven med firehjulstræk, koster mindre og er lige så rar at køre. (Foto: Lasse Svendsen)

Effekten er ikke lige så høj, og ydelsen er ikke lige så heftig som i den firehjulstrukne udgave med 408 hk. Som kun skal bruge 4,9 sekunder fra stilstand til 100 km/t. Noget, der for ikke så længe siden var helt uhørt med en Volvo.

Her er effekten fra den ene elmotor, der driver forhjulene, 170 kW, eller 213 hk. Det holder rigeligt, for 0-til-100-øvelsen tager ikke mere end 7,4 sekunder. Hurtig nok for de fleste og meget respektabelt for en højrejst SUV.

Rækkevidden er stadig god, med 422 opgivne km ifølge WLTP-standarden.

Bonussen ved at vælge den forhjulstrukne udgave af den elektriske XC40 er, at man sparer penge. Omkring 100.000 kroner, alt efter hvilket udstyrsniveau man vælger. Vores bil var udstyret med alting, hvilket vil sige, at den havde Ultimate-udstyrsniveau. Som indeholder, ja, alting.

Volvo XC40 FWD over
Volvo XC40 FWD med udstyrspakken Ultimate. (Foto: Lasse Svendsen)

Godt udstyret med alt hvad man behøver

Bl.a. et meget bedre anlæg fra Harman Kardon, elektrisk panoramaglastag, adaptiv fartpilot med niveau 2 selvkørsel, semielektrisk anhængertræk, 360 graders kamera med parkeringssensorer, varmepumpe (standard på alle modeller), hærdet glas med tonede ruder i siderne og bagi, elektrisk sædejustering med hukommelse, induktiv mobilopladning, LED-lys foran samt 20 tommers fælge. Og helårsdæk.

Mere korrekt er det dæk til tre årstider, forår, sommer og efterår, men bestemt ikke vinter. Derfor var vores testbil sat op med pigfri vinterdæk på 19 tommers fælge, ud over “helårsdækkene” fra Pirelli.

Som vi lige skal tale lidt om …

Volvo XC40 FWD dekk
Volvo XC40 FWD med helårsdæk fra Pirelli. (Foto: Lasse Svendsen)

Helårsdæk

De tager godt fat på varm asfalt og er helt okay på grusveje. Som de fleste sommerdæk, altså. Men det går ikke helt så godt i vådt føre. Dækkene har indimellem svært ved at få ordentligt vejgreb, og jeg kunne mærke, at de “gav efter” og skabte understyring i f.eks. rundkørsler, når det var vådt. Det er på ingen måde dramatisk, for man mister ikke grebet, men det er heller ikke optimalt.

Læs også Polestar 2 i økonomiversion Man behøver ikke at købe en af de dyreste elbiler for at blive tilfreds. For mange vil en Polestar 2 med forhjulstræk række langt.

Sammenlignet med den forhjulstrukne udgave af Polestar 2, som vi testede med Michelin Primacy-sommerdæk, mangler Pirelli Scorpion-dækkene noget retningsstabilitet og vådgreb.

Man havde måske ikke lagt så meget mærke til det, hvis forhjulene ikke trak godt i rattet ved acceleration. Det samme sker med den forhjulstrukne Polestar 2, hvor kræfterne hiver i rattet, når al effekten skal ned i underlaget.

Volvo XC40 FWD 1
(Foto: Lasse Svendsen)

Behagelige sæder

Rent praktisk er den forhjulstrukne udgave af XC40 FWD meget lig den firehjulstrukne version. Jeg vil derfor ikke gentage det, vi skrev om XC40 AWD, bare understrege, at kabinen er et rart sted at være.

Læs også Denne XC40 ville vi vælge Den elektriske Volvo XC40 er en fabelagtig bil, specielt i denne udgave.

De dybe sæder er meget komfortable. Hvis man ikke er for høj, sidder man også godt på bagsædet, hvor børnefamilier vil sætte pris på to Isofix-beslag til autostole.

Volvo XC40 FWD harman Volvo XC40 FWD forseter Volvo XC40 FWD dash Volvo XC40 FWD baksete Volvo XC40 FWD mobillading
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Rækkevidde

Batteriet er ikke på 78 kWh som på firehjulstrækkeren, men på 66 kWh. Det holder til 422 km ifølge Volvos WLTP-tal. Efter vores erfaring er dette rækkeviddetal noget optimistisk.

Jeg fik maksimalt 380 km i sommerføre, og gennemsnitsforbruget lå på 20,5 kWh ved blandet kørsel, men det lykkedes mig at komme ned på omkring 17 kWh på en langtur. Det er bestemt godkendt.

Volvo XC40 FWD instrument
Volvo XC40 FWD rækkevidde. (Foto: Lasse Svendsen)

Harman Kardon-anlæg

Vi synes, at Volvos såkaldte High Performance-anlæg er så slapt og kedeligt, at vi klart anbefaler at vælge Harman Kardon Premium Sound-anlægget. Det er heldigvis standard i udstyrspakken Ultimate, som også inkluderer Google Automotive og snart også Apple CarPlay via en trådløs opdatering (OTA).

Så bliver den komfortable og støjsvage Volvo et endnu bedre sted at være for alle med en iPhone.

Volvo XC40 FWD soltak Volvo XC40 FWD T hammer Volvo XC40 FWD profil Volvo XC40 FWD 2
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Den forhjulstrukne Volvo XC40 Recharge FWD er måske ikke lige så hurtig som AWD-udgaven med firehjulstræk. Som med garanti har bedre vejgreb på en hullet sommerhusvej. Men bortset fra sådanne situationer vil de fleste komme langt med den forhjulstrukne udgave, som også sparer én for penge, uden andre vigtige kompromiser.

Udstyrspakkerne er de samme, og Volvo giver både tre års service og fuld kaskoforsikring med i prisen. Så får man også udskiftning af luftfilter, dæktætningsmiddel, viskerblade samt bremseskiver og -klodser som en del af pakken. Gratis vejhjælp er ligeledes inkluderet, og det gør nok købesummen nemmere at acceptere for mange.

Det eneste, vi egentlig har at udsætte på XC40, er valget af helårsdækkene fra Pirelli.

Karakter
Volvo XC40 Recharge FWD
Premium

Home mener

Komfortable køreegenskaber. Lækre sæder i en kabine med meget lidt støj. God rækkevidde. Tager 1500 kg trailerlast. Højt kvalitetsniveau. Favorabel serviceaftale i tre år inkluderet. Helårsdækkene fra Pirelli kan ikke lide regnvejr. Forhjulene trækker godt i rattet, når man gasser op. Begrænset farve- og udstyrsvalg.

1 kommentar til “Volvo XC40 Recharge FWD”

  1. Citat: “varmepumpe (standard på alle modeller)” Citat slut.
    – Det er ikke korrekt. Varmepumpen er en del af klimapakken, som kan tilkøbes for beskedne 6000 kr.

    – Semiautomatisk anhængertræk, er også noget der kan tilkøbes for ca. 10.000 kr.

    Fuld kasko med i prisen? Det blev ikke informeret til mig, da jeg underskrev min købsaftale. Er I sikre på dette? Og ved hvilken forhandler?

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

BMW lykkes med det de er bedst til

Tesla har hørt vores bønner

Skærer luften som en skalpel

Sporty udgave af Audis bestseller

Forbedret bestseller

Sjov så længe det varer

Det er ikke kun navnet som er svært at huske

Scroll to Top