TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST Volvo XC40 Recharge FWD

Spar penge uden for mange kompromiser

Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.

forfatter
Publiceret 02/07/2022 - 01:01
Karakter
Volvo XC40 Recharge FWD
L&B mener
Komfortable køreegenskaber. Lækre sæder i en kabine med meget lidt støj. God rækkevidde. Tager 1500 kg trailerlast. Højt kvalitetsniveau. Favorabel serviceaftale i tre år inkluderet.
Helårsdækkene fra Pirelli kan ikke lide regnvejr. Forhjulene trækker godt i rattet, når man gasser op. Begrænset farve- og udstyrsvalg.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Recharge Ultimate
  • Rækkevidde: 422 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 66 kWh
  • Ladekapacitet: 150 kW
  • Energiforbrug: 18-19,7 kWh/100 km
  • Effekt: 170 kW / 231 hk
  • 0-100 km/t: 7,4 s
  • Vægt: 2113 kg (tomvægt)
  • Lydanlæg: Harman Kardon Premium Sound
  • Antal højttalerenheder: 14
  • Forstærker: 600 W
  • Mål og vægt: 442 x 186 x 165 cm / 2113 kg
  • Andet: Touch-skærmsstyring, Google Automotive OS, 1500 kg anhængerlast, 75 kg taglast
  • Web: volvocars.com
Vejl. pris 423.080Pr. 02/07/2022 Produktside

Lad os bare indrømme det: For de fleste er firehjulstræk helt overflødigt. Selv på en crossover eller SUV. Det er de fleste brugere også enige i. Se bare salgsstatistikkerne for Europa de seneste år: Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf og langt de fleste fra BMW’s 3-serie til crossovere som Toyota RAV4 dominerer store dele af markedet med – ja, du gættede rigtigt – forhjulstrækkere.

I Norden er billedet lidt anderledes, og her foretrækker mange, at bilen har firehjulstræk. Så er det lige meget, om de har brug for det eller ej – nej, her taler jeg ikke om terrænkørsel, men om den daglige rutefart mellem arbejde, børnehave og fitnesscenter. Som selv i de vinterlande, hvor vi bor, fint kan klares med forhjulstræk.

Hvilket er, hvad man får her. Volvos populære elektriske XC40 Recharge fås nemlig i en version uden firehjulstræk, hvilket sparer dig for penge, uden at du behøver at gå på kompromis med køreglæde eller rækkevidde.

Volvo XC40 FWD bak
Volvo XC40 FWD ligner udgaven med firehjulstræk, koster mindre og er lige så rar at køre. (Foto: Lasse Svendsen)

Effekten er ikke lige så høj, og ydelsen er ikke lige så heftig som i den firehjulstrukne udgave med 408 hk. Som kun skal bruge 4,9 sekunder fra stilstand til 100 km/t. Noget, der for ikke så længe siden var helt uhørt med en Volvo.

Her er effekten fra den ene elmotor, der driver forhjulene, 170 kW, eller 213 hk. Det holder rigeligt, for 0-til-100-øvelsen tager ikke mere end 7,4 sekunder. Hurtig nok for de fleste og meget respektabelt for en højrejst SUV.

Rækkevidden er stadig god, med 422 opgivne km ifølge WLTP-standarden.

Bonussen ved at vælge den forhjulstrukne udgave af den elektriske XC40 er, at man sparer penge. Omkring 100.000 kroner, alt efter hvilket udstyrsniveau man vælger. Vores bil var udstyret med alting, hvilket vil sige, at den havde Ultimate-udstyrsniveau. Som indeholder, ja, alting.

Volvo XC40 FWD over
Volvo XC40 FWD med udstyrspakken Ultimate. (Foto: Lasse Svendsen)

Godt udstyret med alt hvad man behøver

Bl.a. et meget bedre anlæg fra Harman Kardon, elektrisk panoramaglastag, adaptiv fartpilot med niveau 2 selvkørsel, semielektrisk anhængertræk, 360 graders kamera med parkeringssensorer, varmepumpe (standard på alle modeller), hærdet glas med tonede ruder i siderne og bagi, elektrisk sædejustering med hukommelse, induktiv mobilopladning, LED-lys foran samt 20 tommers fælge. Og helårsdæk.

Mere korrekt er det dæk til tre årstider, forår, sommer og efterår, men bestemt ikke vinter. Derfor var vores testbil sat op med pigfri vinterdæk på 19 tommers fælge, ud over “helårsdækkene” fra Pirelli.

Som vi lige skal tale lidt om …

Volvo XC40 FWD dekk
Volvo XC40 FWD med helårsdæk fra Pirelli. (Foto: Lasse Svendsen)

Helårsdæk

De tager godt fat på varm asfalt og er helt okay på grusveje. Som de fleste sommerdæk, altså. Men det går ikke helt så godt i vådt føre. Dækkene har indimellem svært ved at få ordentligt vejgreb, og jeg kunne mærke, at de “gav efter” og skabte understyring i f.eks. rundkørsler, når det var vådt. Det er på ingen måde dramatisk, for man mister ikke grebet, men det er heller ikke optimalt.

Læs også Polestar 2 i økonomiversion Man behøver ikke at købe en af de dyreste elbiler for at blive tilfreds. For mange vil en Polestar 2 med forhjulstræk række langt.

Sammenlignet med den forhjulstrukne udgave af Polestar 2, som vi testede med Michelin Primacy-sommerdæk, mangler Pirelli Scorpion-dækkene noget retningsstabilitet og vådgreb.

Man havde måske ikke lagt så meget mærke til det, hvis forhjulene ikke trak godt i rattet ved acceleration. Det samme sker med den forhjulstrukne Polestar 2, hvor kræfterne hiver i rattet, når al effekten skal ned i underlaget.

Volvo XC40 FWD 1
(Foto: Lasse Svendsen)

Behagelige sæder

Rent praktisk er den forhjulstrukne udgave af XC40 FWD meget lig den firehjulstrukne version. Jeg vil derfor ikke gentage det, vi skrev om XC40 AWD, bare understrege, at kabinen er et rart sted at være.

Læs også Denne XC40 ville vi vælge Den elektriske Volvo XC40 er en fabelagtig bil, specielt i denne udgave.

De dybe sæder er meget komfortable. Hvis man ikke er for høj, sidder man også godt på bagsædet, hvor børnefamilier vil sætte pris på to Isofix-beslag til autostole.

Volvo XC40 FWD harman Volvo XC40 FWD forseter Volvo XC40 FWD dash Volvo XC40 FWD baksete Volvo XC40 FWD mobillading
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Rækkevidde

Batteriet er ikke på 78 kWh som på firehjulstrækkeren, men på 66 kWh. Det holder til 422 km ifølge Volvos WLTP-tal. Efter vores erfaring er dette rækkeviddetal noget optimistisk.

Jeg fik maksimalt 380 km i sommerføre, og gennemsnitsforbruget lå på 20,5 kWh ved blandet kørsel, men det lykkedes mig at komme ned på omkring 17 kWh på en langtur. Det er bestemt godkendt.

Volvo XC40 FWD instrument
Volvo XC40 FWD rækkevidde. (Foto: Lasse Svendsen)

Harman Kardon-anlæg

Vi synes, at Volvos såkaldte High Performance-anlæg er så slapt og kedeligt, at vi klart anbefaler at vælge Harman Kardon Premium Sound-anlægget. Det er heldigvis standard i udstyrspakken Ultimate, som også inkluderer Google Automotive og snart også Apple CarPlay via en trådløs opdatering (OTA).

Så bliver den komfortable og støjsvage Volvo et endnu bedre sted at være for alle med en iPhone.

Volvo XC40 FWD soltak Volvo XC40 FWD T hammer Volvo XC40 FWD profil Volvo XC40 FWD 2
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Den forhjulstrukne Volvo XC40 Recharge FWD er måske ikke lige så hurtig som AWD-udgaven med firehjulstræk. Som med garanti har bedre vejgreb på en hullet sommerhusvej. Men bortset fra sådanne situationer vil de fleste komme langt med den forhjulstrukne udgave, som også sparer én for penge, uden andre vigtige kompromiser.

Udstyrspakkerne er de samme, og Volvo giver både tre års service og fuld kaskoforsikring med i prisen. Så får man også udskiftning af luftfilter, dæktætningsmiddel, viskerblade samt bremseskiver og -klodser som en del af pakken. Gratis vejhjælp er ligeledes inkluderet, og det gør nok købesummen nemmere at acceptere for mange.

Det eneste, vi egentlig har at udsætte på XC40, er valget af helårsdækkene fra Pirelli.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Bluetooth sikrer dækkene Der findes en app til det: Hold øje med dæktrykket på cyklen digitalt.
Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend