TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: NIO ET5 Touring

NIO ET5 Touring: Sporty stationcar

NIO ET5 Touring er den første elektriske stationcar, vi har testet. Mere af den slags - tak.

Af / 25/12/2023 - 10:00
NIO ET5 Touring

Home mener

  • Det er en drøm at kunne skifte batteri på en langtur i stedet for hurtig opladning. Fantastisk lyd med Dolby Atmos. God stemmeassistent. Ligger rigtig godt på vejen, skarpt og sikkert. Mulighed for manuel forvarmning af batteriet.
  • Hurtig opladning kunne være hurtigere. Lidt lille som familiebil. Speederen/Watt-pedalen er ikke helt umiddelbar. Trådløs opladning af iPhone aktiverer Apple Pay.

NIO har bevist, at de ved, hvordan man laver SUV’er. Først med den 7-personers ES8, og derefter med den lidt mindre, men stadig store 5-personers EL7. Jeg kunne lide dem begge og begejstringen blev bestemt ikke mindre, da den mere kompakte EL6 SUV blev taget ud til en testkørsel.

NIO ET5 Touring 4 enhanced
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

ET5 Touring = elektrisk stationcar

Alligevel er der ingen af dem, der har gjort mig mere begejstret end den firehjulstrukne stationcar ET5 Touring. Med en længde på 4,79 meter placerer den sig midt imellem Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6. Med mere lofthøjde til bagsædepassagererne, fordi taget ikke skråner ned mod bagenden.

Det er stadig ikke en stor stationcar, men størrelsesmæssigt i samme klasse som BMW 3-serie. Men pladsen i kabinen er god, og alt føles meget større, da taget næsten er som et stort panoramavindue med justerbar lysgennemtrængelighed. Dejligt – uanset om du vil nyde den klare himmel eller dæmpe kabinebelysningen for at skabe en mørkere atmosfære.

Bagagerummet opleves stadig lige så lille som angivet med kun 450 liter. Det er faktisk kun 10 liter mere end i kompaktbilen Renault Megane E-Tech. Heldigvis kan bagsæderne lægges ned individuelt, hvilket eliminerer behovet for en skiluge. Men bagudvendte børnesæder på bagsædet skriger efter mere plads, og det samme gør fuldvoksne der skal finde sig til rette bag i bilen.

NIO ET5 Touring Trunk
Bagagerummet kunne godt have været større. Bilen har ikke nogen frunk. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Rækkevidde

En fordel, som stationcaren har i forhold til SUV’en, er dog den lave egenvægt og aerodynamikken. For hvor crossoveren EL6 er angivet til at have en rækkevidde på 529 km med det største batteri, når ET5 Touring op på 560 km. Bemærk, at dette er i henhold til de noget mere optimistiske kinesiske CLTC-målinger, så når WLTP-tallene kommer, forventer vi, at disse tal falder med omkring 10 procent. Stationcaren klarer sprinten fra 0-100 km/t på præcis 4 sekunder, hvor EL6 bruger et halvt sekund mere med samme motoreffekt. Det er heller ikke ligefrem sneglefart.

Annonce

Forbruget er angivet til 19,3-21,6 kW pr. 100 kilometer, hvilket ikke er specielt lavt. Selv med god aerodynamik er egenvægten med det største batteri 2.260 kilo, hvilket er cirka 200 kilo mere end Tesla Model Y Performance. Mit forbrug på en tur varierede fra lidt over 17 til et godt stykke over 25, med et gennemsnit på 21,8 på de sidste 100 kilometer, jeg kørte, før jeg afleverede bilen tilbage.

NIO ET5 Touring ambient light
Lounge-agtigt stemningslys i kabinen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

God teknologipakke

På teknologisiden ligger NIO ikke på den lade side. En LiDAR (Light Detection and Rangin) med 33 sensorer hjælper dig med at manøvrere sikkert i trafikken. Det skulle være godt nok til selvkørende på niveau 5, hvis det nogensinde bliver en realitet. Bilen har et avanceret dæmpningssystem kaldet Continuous Damping Control (CDC), som tilpasser sig vejens overflade i realtid.

I midterkonsollen er der en trådløs opladningsplade til mobiltelefoner. Det fungerer rigtig godt med Android, men Apple-telefoner åbner for Apple Pay-betaling, når de er i kontakt med ladepladen, så man ser sit eget kreditkort lyse op hele tiden, mens telefonen ligger på pladen. Jeg bemærkede det også, da jeg prøvekørte EL6, men jeg skrev det ikke, da jeg troede, at det bare var en fejl i den bil, og at den snart ville blive rettet. Men finurligheden er der også på ET5, så nu er det på tide at gøre opmærksom på den.

NIO ET5 Touring backseats
God plads på bagsæderne. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kørelysene er almindelige LED, ikke den mere avancerede Matrix-teknologi, som findes i EL6. ET5 Touring har dog OTA-opdateringer (Over The Air) af det meste af sin teknologi, herunder varme, massage, infotainment og LiDAR. Hos mange konkurrenter er det kun kun infotainment, der opdaterer via OTA.

Bilen har et loungeagtigt stemningslys i hele kabinen, og både varme og køling i sæderne samt massage på forreste række. Hvilket faktisk virker. Hvis du vil have en god duft i kabinen, behøver du ikke at købe Wunderbaum på tankstationen, da bilen har det indbygget og tilgængeligt med et tryk på en skærm.

NIO ET5 Touring Nomi voice
Stemmeassistenten Nomi i form af et robothoved. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Nomi stemmestyring

NIO kalder sin stemmeassistent Nomi, og du kan vælge, om den skal være et fysisk robothoved på instrumentbrættet eller helt virtuel – med samme stemmefunktionalitet. Alle de pressebiler, jeg har lånt, har haft robothovedet på, og ET5 er ingen undtagelse.

Hovedet vender sig mod den person, der taler, hvad enten det er føreren eller passageren, og har passende ansigtsudtryk afhængigt af, hvad der foregår. Hvis hun synes, at du har kørt i lang tid, tager hun en virtuel kop kaffe, mens hun “danser”, når du spiller musik. Hver gang hun drejer hovedet, er der lyden af en elektrisk motor, som kan blive lidt irriterende efter et stykke tid, indtil du holder op med at lægge mærke til den.

Nomi forstår engelsk, men desværre ikke dansk. Mit eget sprog, norsk, er hun til gengæld ret god til. Hun har ingen problemer med at navigere til en adresse, jeg fortæller hende. Lad os håbe, at hun snart lærer dansk, for det er svært at give lokale kortadresser på engelsk. Andre ting som “turn on massage” og “I’m cold” fungerer dog fint. Bare husk åbningsreplikken “Hi, Nomi” først.

NIO ET5 Touring steeringwheel
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

God balance mellem touch og fysiske knapper

Hvor Tesla og Toyota befinder sig i hver sin ende af spektret, hvor Tesla næsten ingen knapper og kontakter har, men styrer alt fra touchskærmen, og Toyota har en million knapper, har NIO – også i ET5 Touring – næsten perfektioneret balancen mellem de to teknikker. Her har du fysiske knapper på rattet til digitale førerassistenter, musikstyring og meget mere, mens kørselstilstanden har sin egen knap på midterkonsollen. Den røde trekant til nødlys er intuitivt placeret ved siden af, og låsning af bilen indefra igen ved siden af.

NIO har måske også den bedste “gearstang”, jeg er stødt på. En slags finne- eller flipper-lignende håndtag, der er let tilgængeligt på midterkonsollen.

NIO ET5 Touring girspak
Måske den bedste gearstang på markedet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Eje eller leje batteri?

Bilen kan hurtigoplade med op til 160 kW, og den kan forvarme batteriet, inden du ankommer til ladestationen. Enten automatisk baseret på et GPS-kort eller manuelt fra touchskærmen.

Det mest interessante er dog NIO’s “Battery as a Service”-model, hvor du kan leje batteriet i stedet for at eje det. Det giver dig mulighed for at skifte batteri ved ladestationer i stedet for hurtig opladning og undgå bekymringer om batteriets nedbrydning efter flere års brug.

Hvis du vælger at leje batteriet, kan du slå 168.000 kroner af prisen og i stedet betale 2.200 kroner om måneden for Long Range, eller slå 93.000 kroner af prisen og betale 1.300 kroner om måneden for Standard Range. Så tager det lidt over 6 år med Long Range og 6 år for Standard Range, før det bliver lige så dyrt at leje som at eje. Og det er, når man IKKE tager højde for bankrenten for at låne de ekstra penge til batteriet. Det er værd at overveje, når man samtidig kan udskifte batteriet i stedet for at oplade det. Og sidst, men ikke mindst, behøver du ikke bekymre dig om, at værdien af din bil falder yderligere, efterhånden som batteriteknologien bliver bedre og billigere.

(Video: Geir Gråbein Nordby)

 

Jeg har testet batteribytte

Denne gang har jeg endelig testet at skifte batteri i en NIO, og jeg kan fortælle dig, at det går virkelig glat – når man først ved, hvordan man gør. I brugervejledningen står der kun, at man kan gøre det via appen eller infotainment-systemet. Men ikke hvordan. Jeg havde ikke adgang til appen, og det tog mig en del tid at scrolle gennem menuerne, før jeg fandt ud af det. Da jeg endelig fandt funktionen, fungerede det fejlfrit.

Når man finder en batteriskiftestation (som der i øjeblikket er ganske få af i Norden), kører man op til den, sidelæns foran porten. Når funktionen er aktiveret, overtager bilen kørslen fuldstændigt. Du kan dog ikke stige ud af bilen, men skal sidde bag rattet. Bilen drejer så 90 grader og bakker ind i vekslerstationen. Bilen hejses op, man hører bolte blive spændt, det dunker og ryster lidt, mens batteripakken hejses ned, og en ny hejses op.

Tre til fem minutter senere har du pludselig et helt nyt batteri, 90 procent opladet. Genialt!

Hvad er Power Swap?

Nogle mennesker viger tilbage fra elbiler på grund af deres længere opladningstider på vejen sammenlignet med den tid, det tager at fylde en benzintank op.

NIO tilbyder et hurtigt alternativ med batteribytte på sine Power Swap-stationer. Her udskiftes en tom batteripakke med en fuldt opladet på få minutter, og bilen parkeres og udskiftes autonomt. Over 1.500 stationer er tilgængelige i Kina, og antallet vokser i Europa. I Norge er der i øjeblikket fire stationer i drift, men vi – endnu – må nøjes med en enkelt i Danmark.

NIO’s navigationssystem guider dig til den nærmeste byttestation eller ladestation. Processen omfatter et teknisk tjek og batteriskift og tager kun et par minutter. Med det nye batteri kan du straks fortsætte din rejse.

Desværre er der i øjeblikket kun én Power Swap-station åben i Danmark, nemlig i Slagelse. Lad os håbe, at der er flere på vej.

NIO ET5 Touring speaker NIO ET5 Touring subwoofer
<
>
En lille subwoofer under bagagerummet. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Dolby Atmos

Lydsystemet er fyldt med højttalere, næsten 23 af dem, inklusive en subwoofer. Forstærkereffekten er angivet til hele 1.000 watt, så vi vil ikke spekulere for meget over den målemetode, der er brugt her. Men systemet har masser af kraft og lyder meget åbent og flot. Man skal have meget høje standarder, hvis man ikke kan lide lydkvaliteten i NIO ET5 Touring, selv om subwooferen godt kunne have lidt mere kraft.

NIO ET5 Touring 6
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Gode køreegenskaper

ET5 Touring har en samlet effekt på 360 kW, hvilket svarer til næsten 500 hk, og et drejningsmoment på 700 Nm sikrer en lynhurtig acceleration fra 0-100 på kun 4 sekunder i Sport-mode. Så går det løs! Jeg må sige, at jeg er vild med følelsen af moderat rygsmerte, når bilen skyder fremad.

Bilen er også meget fin og afbalanceret på vejen, og dæmpningssystemet sluger bump overbevisende. Sæderne er en smule hårde efter min smag, men de giver god støtte.

ET5 krænger ikke overdrevent – faktisk næsten ikke – men den er ikke så stiv og ubevægelig som en Tesla Model Y eller den tidligere version af Model 3. Hverken våd eller tør sne er et problem med de piggfrie Nokian Hakkapeliitta R5-vinterdæk på standard 19-tommer fælge.

Læs også Den bedste kinesiske bil vi har testet NIO gør mange ting rigtigt med den mellemstore SUV EL7. Den har et ret specielt es i ærmet.

Som vinterbil fungerer den fremragende, selvom jeg oplevede nogle perioder med kraftig dug på indersiden af vinduerne. Det lod sig dog fjerne uden problemer ved hjælp af en stemmekommando.

I det hele taget er bilen rigtig god at køre, og hvis du er typen, der godt kan lide at sidde lidt lavere for at få en mere sporty fornemmelse end i en højere SUV, så er der meget, du vil kunne lide ved ET5 Touring.

En lille ting: “Watt-pedalen” er ikke helt øjeblikkelig. Fra det øjeblik, du træder på den, tager det cirka et halvt sekund for motoren at reagere. Det giver ikke det samme indtryk af umiddelbarhed og føling med vejbanen, som det ville gøre, hvis det var mere direkte – som for eksempel Tesla Model 3 eller Model Y.

Men det er alt sammen et spørgsmål om vane, og man glemmer det let i dagligdagen. Men der kan være situationer, hvor det kommer i spil, f.eks. hvis du har brug for et meget kort mellemrum mellem to biler, efterfulgt af en nødacceleration. Så kan det halve sekund føles meget langt.

NIO ET5 Touring 1 enhanced
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

NIO ET5 Touring er et frisk pust i en elbilflåde, der ellers mest består af SUV’er og små biler. Hidtil har meget få beskæftiget sig med stationcars, og her er NIO ret alene. Og den rammer plet meget godt. Den har fremragende manøvredygtighed og en meget god fornemmelse for underlaget. Watt-pedalen kunne være endnu mere umiddelbar, men det hører til småtingsafdelingen.

Her er der top-teknologi, et meget godt lydsystem og et intuitivt instrumentbræt, som flere europæiske producenter kunne lære af. Og så er der muligheden for at skifte batteri på farten!

Karakter
NIO ET5 Touring
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen