Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: E-Way E-6075FRS

Tungt el-løbehjul med muskler

E-Way E-6075FRS er et el-løbehjul med masser af kræfter. Men til prisen kunne man have ønsket sig flere sikkerhedsfunktioner.

Skrevet af / 12/07/2023 - 09:24
E-Way E-6075FRS
Peter Gotschalk

Elektriske løbehjul fås i mange størrelser og prisklasser, men til dem af os, der fylder lidt i landskabet og får kuldegysninger ved tanken om badevægten, er der knap så mange valgmuligheder. Derfor takkede jeg også prompte ‘ja tak’, da jeg blev spurgt, om jeg havde lyst til at teste det ret massive el-løbehjul E-Way E-6075FRS, som det norske firma Wilfa står bag.

Nok kan E-Way E-6075FRS kun køre 20 km/t, hvilket jo er den lovpligtige maksimalhastighed for el-løbehjul i Danmark (og husk hjelmen!), men med en 600 watt motor er der i det mindste sørget for, at accelerationen er i orden. Og el-løbehjulet bør uden problemer kunne nå sin tophastighed, så længe føreren vejer under 125 kilo.

E-Way E-6075FRS
E-Way E-6075FRS er udstyret med E-ABS-bremser, en tromlebremse og bagerst en skivebremse. (Foto: Peter Gotschalk)

Køreoplevelsen er godkendt

Helt så meget vejer jeg nu ikke, men vægten viser da over 100 kilo, og alligevel oplevede jeg ingen problemer, da E-Way E-6075FRS blev testet på småveje og grusstier nær strand og skov. Der var ellers godt med stigninger samt ujævnt terræn, men under kørslen stod det hurtigt klart, at motoren faktisk havde mere travlt med at sænke farten og holde den nede på de tilladte 20 km/t end med at trække passagerens høje kampvægt. Så langt, så godt.

E-Way E-6075FRS er selv ikke ligefrem nogen letvægter. 21,4 kilo vejer el-løbehjulet, og ståbrættet er bredt og skridsikkert, ligesom styret er bygget til voksne og føles robust, når man holder i det.

Læs også Det dyreste el-løbehjul er ikke nødvendigvis det bedste for dig Et elektrisk løbehjul kan være praktisk til de mindre ture i byen eller frem og tilbage mellem stationer, når du skal med toget. Men er det dyreste bedst? Ikke nødvendigvis.

Både for- og bagbremse betjenes af to håndgreb, og begge reagerer (lidt for) prompte, når man hiver i håndtagene. Så når man bremser, skal man passe på, at man ikke flyver henover styret. Selv ved den relativt lave hastighed.

E-Way E-6075FRS
Ved den højre håndbremse sidder gashåndtaget samt knappen, der tænder og slukker for strømmen og betjener den lille LED-skærm i midten. (Foto: Peter Gotschalk)

Bortset fra den ultrakorte bremselængde er selve køreoplevelsen for så vidt i orden. Takket være den store motor accelererer løbehjulet som nævnt relativt hurtigt, og de 10 tommer store punktérfrie dæk er med til at sørge for, at E-Way E-6075FRS også kan klare en tur på hullede grusveje. Dog er støddæmperne langt fra bløde, så man skal forberede sig på en ordentlig rystetur, medmindre man kører ad lige vej på nylagt asfalt.

Brug app’en

Gashåndtaget sidder ved den højre håndbremse, mens der ved den venstre håndbremse er blevet plads til en lille ringeklokke. I midten sidder en lille LED-skærm, hvor man kan se hastigheden og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet.

E-Way E-6075FRS
Ved den venstre håndbremse finder man en lille ringeklokke. (Foto: Peter Gotschalk)

Ovenpå gashåndtaget finder man en lille knap, som er eneste mulighed for at ændre på et par af løbehjulets indstillinger uden brug af mobilen. Man kan tænde og slukke for LED-forlygten, ligesom man også bruger knappen til at skifte mellem de tre forskellige gear, der dog ikke gør andet end at reducere den maksimale hastighed til hhv. 10 km/t og 15 km/t i første og andet gear.

Alle andre indstillinger klarer man ved hjælp af mobil-app’en ‘Eway scooter’, hvor man bl.a. kan justere bremserne og skrue op eller ned for accelerationen, ligesom man kan få et overblik over, hvor langt og hvor hurtigt, man har kørt, hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet, etc.

Læs også Nu er Segway et elektrisk løbehjul Segway-Ninebot KickScooter F40D er et glimrende transportmiddel til korte afstande i byen, men pas på, at det dyre elektriske løbehjul ikke bliver stjålet!

App’ens vigtigste funktion er dog muligheden for at låse løbehjulet, så det ikke kan køre, selv om man betjener gashåndtaget. Andre sikkerhedsforanstaltninger kan E-Way E-6075FRS ikke byde på, når man ser bort fra en metalring nederst på stellet, som man kan bruge, når man låser el-løbehjulet fast til et cykelstativ eller lignende.

Det er ikke noget imponerende sikkerhedsniveau, især ikke med med tanke på den høje pris, man bliver bedt om at betale for E-Way E-6075FRS. Kunne det ikke have været en idé med indbygget GPS eller en indbygget alarm?

E-Way E-6075FRS
Nederst på styret sidder en lille LED-forlygte. El-løbehjulet har naturligvis også en LED-baglygte med bremselys bagtil. (Foto: Peter Gotschalk)

Batteri og opladning

Ros skal E-Way E-6075FRS til gengæld have for det store batteri, som er godt dimensioneret til den kraftige motor. Opladning sker via et stik indbygget i styret, mens selve batteriet sidder placeret under ståbrættet. Det kan tage op til 9 timer at oplade det store batteri, men til gengæld er løbehjulets rækkevidde helt op til 75 kilometer, og da jeg testede løbehjulet i praksis, oplevede jeg ingen slinger i valsen. Heller ikke nedsat hastighed, når batteriet var ved at løbe tør for strøm.

Konklusion

E-Way E-6075FRS er et robust el-løbehjul med en kraftig motor, som er velegnet til velvoksne mennesker. Køreoplevelsen er tilfredsstillende takket være en kombination af hurtig acceleration, gode bremseegenskaber og solide dæk. Der kan også køres langt på en opladning. Det skal dog siges, at støddæmpningen er i den hårde ende.

Eway Scooter_app1 Eway Scooter_app2 Eway Scooter_app3
<
>
Med app’en ‘Eway scooter’ kan man bl.a. justere bremserne og skrue op eller ned for accelerationen, ligesom man kan få et overblik over, hvor langt og hvor hurtigt, man har kørt, hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet, etc. App’ens vigtigste funktion er dog muligheden for at låse løbehjulet, så det ikke kan køre, selv om man betjener gashåndtaget. (Screenshot: Peter Gotschalk)

Teknologisk er E-Way E-6075FRS til gengæld ikke voldsomt avanceret. LED-kontrolpanelet hjælper kun med de mest simple ting. Og sikkerhedsforanstaltninger er der ikke mange af. Man kan låse for el-løbehjulet via den tilknyttede mobil-app, men yderligere tyverisikring må man se i vejviseren efter. Den bedste løsning er derfor at låse sit løbehjul fysisk fast ved hjælp af den dertil indrettede bøjle i stellet. Det er ikke imponerende, den høje pris taget i betragtning.

Karakter
E-Way E-6075FRS
High End

Home mener

Kraftfuld motor med god acceleration. Solidt bygget - også egnet til robuste mennesker. Stort batteri med lang rækkevidde. Mangelfuld tyverisikring. Tungt med hårde støddæmpere. Dyrt!

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

BMW lykkes med det de er bedst til

Tesla har hørt vores bønner

Skærer luften som en skalpel

Lyd & Billede
Scroll to Top