CES 2016

Her er noget af det, vi kan forvente fra Samsung i det kommende tv-år.
forfatter

Samsungs pressekonference er en af de trendsættende begivenheder på CES. I år var vi heldige og fik mulighed for at deltage i en forhåndsvisning af Samsungs nye tv-modeller, før de blev afsløret for resten af verden.

Samsung har haft stor succes med de såkaldte SUHD-modeller, der blev lanceret sidste år. De eksklusive topmodeller i 9005- og 9505-serien har imponeret såvel os testere som kræsne tv-kunder, og responsen har været god: Produktchef hos Samsung Knut Eirik Rørnes fortæller til Lyd & Billede, at 78 tommers topmodellen 78JS9505 har solgt “uventet godt” af et tv i high-end klassen.

SUHD-modellerne blev i sin tid lanceret som konkurrent til bl.a. LG’s kritikerroste OLED-skærme. Mens LG har satset kraftigt på masseproduktion af OLED-paneler, valgte Samsung altså at presse endnu højere ydelse ud af den traditionelle LCD-teknologi. På baggrund af dette var vi unægtelig ret spændt på, hvad koreanerne ville trække op af hatten i år. Men svaret vil muligvis skuffe dem, der havde håbet på et større udvalg af OLED, for Samsung har (som tidligere antydet) valgt at bygge videre på SUHD-konceptet også i 2016.

SUHD med Quantum Dots
If it ain’t broke, don’t fix it, siger man, og det ser ud til også at være Samsungs motto i år. Årets nye SUHD-modeller anvender stadig LCD med kant- eller bag-LED kombineret med avanceret Quantum Dot-teknologi for at hente ekstra farvenuancer, lysstyrke og kontrast ud. Det er især tydeligt på det nye flagskib KS9500, efterfølgeren til det nuværende JS9505.

Takket være kraftig bagbelysning kan Samsung-skærmen levere over 1000 nit lysstyrke – mere end nok til at opfylde den nyligt fastsatte Ultra HD Premium-standard.

Desuden har Samsung gjort et grundigt stykke arbejde med deres “clean” design: Bagsiden er helt glat uden synlige skruer, og ledningerne trækkes skjult gennem soklen. En bonus for os billed-entusiaster er det såkaldte Ultra Black/Minimum Glare-frontglas, som reducerer genskin fra omgivelserne.

Foto: Audun Hage
Foto: Audun Hage

Ny Smart Hub
Samsung har også givet deres Smart Hub-brugerflade en ansigtsløftning. Den vigtigste ændring er, at man nu i princippet får adgang til alle typer indhold direkte fra startskærmen. Samsung-tv’et kortlægger din brug og lægger genveje op til de mest sete programmer og serier – inklusive dem, man finder på Netflix og andre tjenester.

Annonce

Vi fik kun taget et hurtigt blik på menusystemet, men det ser ud til at være et fornuftigt skridt i den rigtige retning. Indhold vil der også være nok af: I USA samarbejder Samsung med både Netflix, Amazon og flere andre vigtige leverandører. Understøttelse af online-spil via PlayStation Now er også på plads.

Smart Home
Samsung vil gerne have, at tv’ets Smart Hub også skal kunne fungere som omdrejningspunkt i det smarte hjem. Tv’et vil derfor komme med apps og betjenings-software, der er kompatibel med en række forskellige ting som belysning, alarmsystemer, overvågningskameraer, babyalarmer og meget mere.

Foto: Audun Hage
Foto: Audun Hage

Papirtynd designmodel
Topmodellen KS9500 er ikke specielt grim at se på, synes vi, men Samsung har tilsyneladende ønsket at gå endnu videre. Derfor fremviste de også en ny, ekstremt slank designmodel i 9-serien: Kun 3 mm tyk på det tyndeste sted og med et utrolig flot, sømløst “bezel-less” (rammeløst) design, der høstede meget anerkendelse fra salen.

For at kunne gøre fjernsynet så slankt har Samsung flyttet tilslutningerne til en ekstern boks (den såkaldte One Connection), hvorfra strøm og signal ledes op til skærmen gennem en skjult kanal i soklen. Byggekvalitet, design og udførelse er faktisk et skridt op i forhold til, hvad vi tidligere har set fra Samsung.

I skrivende stund er det lidt uklart, hvornår og om denne model kommer på markedet, men vi tager gerne et nærmere kig!

Ud over prestigemodellerne i 9-serien kunne Samsung også afsløre, at SUHD-serien vil blive udvidet med flere beslægtede modeller (priser, specifikationer og mere info kommer senere). Lyd & Billede deltager også i en Dark Room-seance, hvor vi får mulighed for at se nærmere på billedkvaliteten.

Foto: Audun Hage
Foto: Audun Hage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.
Annonce
Annonce

Læs også