TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Her er Hyundai Ioniq 6

Ekstremt lav luftmodstand giver længere rækkevidde.

forfatter
Publiceret 29/06/2022 - 17:15

Hvis du synes, der er noget bekendt ved den nye Ioniq 6, kan det være, fordi du har set konceptbilen Hyundai Prophecy Concept, som vi har omtalt før. Den nye Ioniq 6 bliver meget lig, men ikke identisk – det vender vi tilbage til – men der er næppe nogen tvivl om, at konceptbilen har stået model for Ioniq 6.

Læs også Hyundai Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

Der er tale om en elbil i mellemklassen. Med en længde på 485 cm er den lidt længere end bestselleren Ioniq 5 og stiller op i samme klasse som bl.a. Tesla Model 3. Det er næppe tilfældigt, og ligesom Model 3 har den en konventionel bagklap. Ikke hatchback, som Ioniq 5 har.

★03 CE Main KV Streamliner 2048x1152 1
(Foto: Hyundai)

Ioniq 6:

  • Længde 485,5 cm
  • Højde: 149,5 cm
  • Bredde: 188 cm
  • Akselafstand: 295 cm
  • Rækkevidde: 500-600 km (anslået)

Interessant nok er Hyundai mest optaget af at tale om designet, og indtil videre har de ikke sagt noget om motorisering, batterikapacitet eller rækkevidde. Men da den er baseret på Hyundais 800 V Global Modular Platform (E-GMP), forventer vi, at den får samme batteripakke som Ioniq 5 på 77,4 kWh.

08 CE KV Ethical Uniqueness 2048x1152 1
(Foto: Hyundai)

Den kan klare 480 km efter WLTP-standarden, men da Ioniq 6 er endnu mere strømlinet med en luftmodstandskoefficient på meget lave 0,21, vil den sandsynligvis kunne køre endnu længere.

Streamline-designet (ja, det kalder de det faktisk), som minder lidt om silhuetten af Mercedes CLA, adskiller sig fra konceptbilen på flere områder. De specielle døre er åbenbart blevet for specielle, og her har man valgt konventionelle døre med B-søjle i midten og et traditionelt bagagerum med samme type bagklap som Tesla Model 3.

Vi taler altså om en sedan og ikke en hatchback-model, for at bruge velkendte termer.

★03 CE Main KV Mindful Cocoon rev 2048x1050 1 ★01 CE Main KV Mindful Cocoon 2048x1365 1
<
>
(Foto: Hyundai)

Hyundai lover et rummeligt interiør med fladt gulv og tilstrækkelig loftshøjde på bagsædet samt plads til barnestole, og foran har den et skærmarrangement, som ligner det, vi kender fra Ioniq 5 og Kia EV6.

Læs også Nu kan Hyundai Ioniq 5 opdateres gennem luften I juni får Hyundai Ioniq 5 langt om længe sin første OTA-opdatering.
Hyundai IONIQ5 Front scaled 1

Gennemsigtige dørlommer, dynamisk interiørbelysning og kameraer med indvendige skærme i stedet for udvendige sidespejle kan spottes på pressebillederne.

★04 CE Main KV Streamliner 2048x1193 1
(Foto: Hyundai)

Selve pressemeddelelsen bruger udtryk som Mindful Cocoon og Ethical Uniqueness, og der er selvfølgelig mange bevingede ord om bæredygtighed og inspiration (hvorfra er lidt uklart). Bl.a. er der gulvmåtter lavet af genbrugte fiskenet og økologisk behandlet læder på sæderne, mens loftsbeklædningen er lavet af bio-PET og instrumentbrættet af bio-TPO, og der anvendes biolak med vegetabilske olier.

Vi er lidt skuffede over, at Hyundai ikke har taget hækken fra konceptbilen med – hvor fedt havde det ikke været med sådan en “bagkøler”, der ikke ligner noget andet, man ser på vejene! I stedet har Hyundais designere valgt den sikre løsning med over 700 parametriske pixels i baglygter og forlygter og omkring ventiler og sensorer, ja, man finder dem sågar i midterkonsollen.

★01 CE Main KV Streamliner 2048x1152 1
(Foto: Hyundai)

Flere detaljer om Ioniq 6 vil dukke op til efteråret. Så ved vi mere om batteri, rækkevidde, effekt og forhåbentlig pris.

Læs også Elektrisk Hyundai på den sjove måde Grandeur fejrer 35 år med herlig restomod-udgave.
07 CE KV Ethical Uniqueness 2048x1120 1
(Foto: Hyundai)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Jeg skal have den.

Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Første smugkik på ny konceptbil fra Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman skal give et førstehåndsindtryk af fremtidens designsprog hos Mini.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend