En bil står parkeret 95 procent af tiden. Alligevel behandler vi den som et rent transportmiddel. Citroën ELO, en ny konceptbil, der blev udstillet i Bruxelles i januar, stiller et simpelt spørgsmål: Hvad nu, hvis bilen kunne mere?
Her er fem problemer, den forsøger at løse, og hvorfor løsningerne burde have været standard for længe siden.

80 kWt til køkkenet og højttalerne
Du har et 70-80 kWt batteri i din bil. Det er nok strøm til at drive hele dit køkken – komfur, opvaskemaskine og køleskab – i over to uger. Alligevel kan de fleste elbiler kun bruge denne energi til én ting: at køre.
Citroën ELO har V2L (Vehicle-to-Load), som giver dig mulighed for at tilslutte elektrisk udstyr direkte. Grillen på campingpladsen, højttaleren på stranden eller opladning af elværktøj i sommerhuset. Bilen bliver et mobilt kraftværk.
V2L findes allerede i Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6, Kia EV6 og EV9 samt flere kinesiske modeller. Den amerikanske version af Ford F-150 Lightning kan forsyne et helt hus med strøm under et strømsvigt, men er desværre begrænset til få kilowatt her i landet. I de fleste europæiske elbiler er funktionen helt fraværende. Det er som at have en schweizerkniv og kun bruge knivbladet.

Kortere end en Golf, men plads til seks
Moderne SUV’er er blevet enorme. En Mercedes EQS SUV er over fem meter lang. Og hvis du synes, at danske parkeringspladser er trange, så prøv de “skokasser” der findes andre steder på kontinentet.
Citroën ELO måler kun 4,10 meter – kortere end en Volkswagen Golf. Alligevel kan den rumme op til seks personer. Dens elektriske arkitektur med et fladt gulv maksimerer pladsudnyttelsen, og dens højde på 1,70 meter betyder, at man nærmest kan stå oprejst inde i bilen.
Føreren sidder i midten, inspireret af sportsvogne som McLaren F1. Fire døre uden midterstolpe gør det muligt at åbne hele siden af bilen hvor der er trangt. Kompakt udvendigt, rummelig indvendigt. Så enkelt, så sjældent.

Selvoppustelig luftmadras
Camping med bilen er en populær trend. Men løsningerne er besværlige: løse madrasser, der skal pumpes op, tæpper, der glider rundt, og et bagagerum fyldt med udstyr, der tager timer at pakke.
Citroën ELO har to integrerede luftmadrasser, der pustes op automatisk via bilens kompressor. Tryk på en knap, vent et par sekunder, og din soveplads er klar. Den samme kompressor kan pumpe cykeldæk eller paddleboards.
Tre af bagsæderne kan løftes ud og bruges som udendørs stole. Så praktisk, at man undrer sig over, hvorfor ingen har gjort det før.
Et monteringspunkt til en projektor og en lille skærm giver mulighed for filmaftener udendørs – men du skal selv medbringe projektoren.

Drejeligt sæde og projektor i forruden
Efter pandemien blev hybridarbejde den nye norm. Men hvad gør man, når der ikke er fred og ro derhjemme, og caféen er fyldt?
ELO har et førersæde, der kan drejes 360 grader, et integreret PC-bord og kan vise videosamtaler via projektion i forruden. Kombiner det med V2L-strøm og dit mobile hotspot, og du har et kontor, der fungerer på parkeringspladsen uden for dit kundemøde eller ved havet i frokostpausen.
Drejelige sæder fås i varevogne. Head-up-displays fås i de fleste premium-biler. Citroën har simpelthen sat det sammen på en måde, der giver mening for folk, der arbejder fleksibelt.

Dækkene fortæller dig, når de skal skiftes
De fleste mennesker bemærker først slidte dæk, når det er for sent – i vintervejr eller i synshallen.
ELO har Goodyear-dæk, der overvåger tryk og slid og advarer dig via en app og LED-lys i fælgen. Smart teknologi på et sted, vi sjældent tænker over.
Men du kan ikke købe den
Det er her, frustrationen ligger. Citroën ELO er en konceptbil uden annoncerede produktionsplaner. Stellantis, moderselskabet, har ikke bekræftet, om platformen nogensinde vil gå i produktion.
“ELO er designet ned til mindste detalje for at være praktisk, sjov og smart,” siger Pierre Leclercq, designchef hos Citroën.
Fine ord. Men familier, der ønsker disse løsninger i dag, er nødt til at sammensætte dem selv: En elbil med V2L, en løs madras, en bærbar projektor. Det fungerer. Det er bare besværligt.
Der er ét reelt alternativ på markedet: Volkswagen ID. Buzz. Den har plads og fornemmelsen af et multifunktionelt køretøj, men mangler V2L og de smarte detaljer, der gør ELO så interessant.
Citroën viser, hvad der er muligt. Spørgsmålet er, om de – eller nogen andre – faktisk tør at bygge den.
Mer info: citroen.dk



