TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Citroën ELO: Seks smarte løsninger familiebiler burde have haft for længst

Strøm til grillen, soveplads til to og et hjemmekontor på hjul. Citroën ELO er en konceptbil – men teknologien findes allerede.

Citroën ELO: Seks smarte løsninger familiebiler burde have haft for længst

En bil står parkeret 95 procent af tiden. Alligevel behandler vi den som et rent transportmiddel. Citroën ELO, en ny konceptbil, der blev udstillet i Bruxelles i januar, stiller et simpelt spørgsmål: Hvad nu, hvis bilen kunne mere?

Her er fem problemer, den forsøger at løse, og hvorfor løsningerne burde have været standard for længe siden.

Citroen ELO CL 25.016.010h
(Foto: Citroën)

80 kWt til køkkenet og højttalerne

Du har et 70-80 kWt batteri i din bil. Det er nok strøm til at drive hele dit køkken – komfur, opvaskemaskine og køleskab – i over to uger. Alligevel kan de fleste elbiler kun bruge denne energi til én ting: at køre.

Citroën ELO har V2L (Vehicle-to-Load), som giver dig mulighed for at tilslutte elektrisk udstyr direkte. Grillen på campingpladsen, højttaleren på stranden eller opladning af elværktøj i sommerhuset. Bilen bliver et mobilt kraftværk.

V2L findes allerede i Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6, Kia EV6 og EV9 samt flere kinesiske modeller. Den amerikanske version af Ford F-150 Lightning kan forsyne et helt hus med strøm under et strømsvigt, men er desværre begrænset til få kilowatt her i landet. I de fleste europæiske elbiler er funktionen helt fraværende. Det er som at have en schweizerkniv og kun bruge knivbladet.

Annonce
Læs også Nyhed: Zaptec Go 2: Ladeboks med smart solcelleintegration Efterfølgeren til vores favoritoplader til bilen er her. Zaptec Go 2 har solcelleintegration og et indbygget display, der holder styr på strømforbruget.
Citroen-ELO
(Foto: Citroën)

Kortere end en Golf, men plads til seks

Moderne SUV’er er blevet enorme. En Mercedes EQS SUV er over fem meter lang. Og hvis du synes, at danske parkeringspladser er trange, så prøv de “skokasser” der findes andre steder på kontinentet.

Citroën ELO måler kun 4,10 meter – kortere end en Volkswagen Golf. Alligevel kan den rumme op til seks personer. Dens elektriske arkitektur med et fladt gulv maksimerer pladsudnyttelsen, og dens højde på 1,70 meter betyder, at man nærmest kan stå oprejst inde i bilen.

Føreren sidder i midten, inspireret af sportsvogne som McLaren F1. Fire døre uden midterstolpe gør det muligt at åbne hele siden af bilen hvor der er trangt. Kompakt udvendigt, rummelig indvendigt. Så enkelt, så sjældent.

Citroen ELO CL 25.016.022s_rest_169
Citroën ELO har en selvoppustelig luftmadras. (Foto: Citroën)

Selvoppustelig luftmadras

Camping med bilen er en populær trend. Men løsningerne er besværlige: løse madrasser, der skal pumpes op, tæpper, der glider rundt, og et bagagerum fyldt med udstyr, der tager timer at pakke.

Citroën ELO har to integrerede luftmadrasser, der pustes op automatisk via bilens kompressor. Tryk på en knap, vent et par sekunder, og din soveplads er klar. Den samme kompressor kan pumpe cykeldæk eller paddleboards.

Tre af bagsæderne kan løftes ud og bruges som udendørs stole. Så praktisk, at man undrer sig over, hvorfor ingen har gjort det før.

Et monteringspunkt til en projektor og en lille skærm giver mulighed for filmaftener udendørs – men du skal selv medbringe projektoren.

Citroen ELO CL 25.006.STA20h scaled 1
Førersædet i midten. (Foto: Citroën)

Drejeligt sæde og projektor i forruden

Efter pandemien blev hybridarbejde den nye norm. Men hvad gør man, når der ikke er fred og ro derhjemme, og caféen er fyldt?

ELO har et førersæde, der kan drejes 360 grader, et integreret PC-bord og kan vise videosamtaler via projektion i forruden. Kombiner det med V2L-strøm og dit mobile hotspot, og du har et kontor, der fungerer på parkeringspladsen uden for dit kundemøde eller ved havet i frokostpausen.

Drejelige sæder fås i varevogne. Head-up-displays fås i de fleste premium-biler. Citroën har simpelthen sat det sammen på en måde, der giver mening for folk, der arbejder fleksibelt.

Citroen ELO CL 25.016.022s_work_169
Førersædet er drejeligt og har et bord til en bærbar computer. (Foto: Citroën)

Dækkene fortæller dig, når de skal skiftes

De fleste mennesker bemærker først slidte dæk, når det er for sent – i vintervejr eller i synshallen.

ELO har Goodyear-dæk, der overvåger tryk og slid og advarer dig via en app og LED-lys i fælgen. Smart teknologi på et sted, vi sjældent tænker over.

Læs også Guide: Bedre elbil-opladning: Slip af med rækkeviddeangsten Har du lyst til at få dig en elbil, men føler du, at opladning er for kompliceret? Er du nervøs for at løbe tør for strøm? Her er alt, hvad du har brug for at vide.

Men du kan ikke købe den

Det er her, frustrationen ligger. Citroën ELO er en konceptbil uden annoncerede produktionsplaner. Stellantis, moderselskabet, har ikke bekræftet, om platformen nogensinde vil gå i produktion.

“ELO er designet ned til mindste detalje for at være praktisk, sjov og smart,” siger Pierre Leclercq, designchef hos Citroën.

Fine ord. Men familier, der ønsker disse løsninger i dag, er nødt til at sammensætte dem selv: En elbil med V2L, en løs madras, en bærbar projektor. Det fungerer. Det er bare besværligt.

Der er ét reelt alternativ på markedet: Volkswagen ID. Buzz. Den har plads og fornemmelsen af et multifunktionelt køretøj, men mangler V2L og de smarte detaljer, der gør ELO så interessant.

Citroën viser, hvad der er muligt. Spørgsmålet er, om de – eller nogen andre – faktisk tør at bygge den.

Mer info: citroen.dk

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ny elbil fra Kia til under 200.000 kroner

Billigste Tesla nogensinde

BYD øger sin batterigaranti betydeligt

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa