Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Bedre elbil-opladning: Slip af med rækkeviddeangsten

Har du lyst til at få dig en elbil, men føler du, at opladning er for kompliceret? Er du nervøs for at løbe tør for strøm? Her er alt, hvad du har brug for at vide.

Skrevet af / 30/10/2023 - 13:10
Bedre elbil-opladning: Slip af med rækkeviddeangsten

Elbiler er hurtigt blevet en populær og miljøvenlig måde at komme rundt på. Blandt nyindregistrerede personbiler i Danmark i juli i år var næsten 40 procent af dem rene elbiler, en stigning på over 66 procent siden samme tid i fjor.  

Blandt dem, der vægrer sig ved at købe elbil, opgiver de fleste begrænset rækkevidde, mangel på ladestationer og tidsforbrug til opladning som vigtige årsager. Men selv om vi ikke blankt kan afvise denne frygt som helt ubegrundet, er det et mindre problem, end mange tror. 

For det første kan elbilejere vågne op til en “fuld tank” hver eneste morgen. Det er bare ikke muligt med en fossildreven bil. Desuden er det langt billigere at oplade en elbil end en benzin- eller dieselbil, og opladningsnetværket bliver hele tiden bedre. Ikke mindst nu, hvor Tesla har gjort det muligt for stadig flere andre elbil-mærker med CCS2-oplader at bruge deres Supercharger-netværk.  

Rækkevidden er også begyndt at blive god. Langt de fleste elbiler har i dag en opgivet rækkevidde på over 400 kilometer, hvilket betyder en faktisk rækkevidde på over 300 kilometer, selv på kolde vinterdage.  

Så hvad skal man overveje, når man køber en elbil, bortset fra de behov, selve bilen skal opfylde? Opladning, opladning, opladning. 

Læs også Hjælp, vi skal på bilferie med elbil! Du skal på ferie i Europa. Og denne gang tager du din elbil med! Det kan virke skræmmende, men det er lettere, end du tror. Der er bare nogle ting, du skal være opmærksom på. Læs mere her.

“Hvordan vælger jeg oplader?” 

Der findes to hovedtyper af opladere. Hurtigladerne langs vejene, dem med mange, mange kilowatt, og hjemmeladere. Faktisk sidder selve opladeren i bilen. Det, vi kalder en hjemmelader, er i virkeligheden en strømforsyning, der konverterer og regulerer vekselstrøm til noget, som bilen kan modtage. 

elbil lading hjemme-enhanced
Foto: Creative Commons

Hjemmelader

Når du skal vælge hjemmelader – og det skal du, da det ikke længere er tilladt at bruge stikkontakten til fast opladning af elbiler – er hastigheden nok for mange den vigtigste faktor. De hurtigste opladere leverer 22 kW strøm til bilen. Takket være 400 volt, 32 ampere og tre faser. Men hvis du rent faktisk oplader med denne effekt, kan det påvirke prisen på din netleje, fordi opladeren trækker meget strøm på én gang. Vores erfaring er, at man kommer langt med 11 kW, som oplader et 100 kW-batteri fra 20-80 procent på omkring seks timer. Derimod er 7 kW i underkanten, og 3,5 kW er nærmest ubrugeligt, hvis det drejer sig om en bil med et stort batteri. 

32a EV charging cable Type_2 CCS
Kablet skal understøtte 3 faser for hurtigst mulig hjemmeopladning. Foto: EVOneStop

Automatiseret opladning af elbiler: Skal opladeren være smart?  

Hvis du vil spare penge på opladning af elbilen, kan du overveje at automatisere opladningen af din elbil. Især i perioder, hvor elpriserne er høje, vil du nok føle dig meget lettet, hvis du kan oplade din bil smart. Her får bilen nemlig strøm, når prisen er lavest i det aktuelle døgn. Det betyder dog ikke, at selve ladeboksen behøver at være smart.     

Men selv om flere el-leverandører tilbyder en oversigt over, hvornår på døgnet strømmen er billigst, er det selvfølgelig smart at have en oplader, der automatisk forsyner bilen med strøm på de billigste tidspunkter, mens den lukker for hanen, når strømmen er dyr. Det er ikke utænkeligt, at bilen i fremtiden vil kunne gøre dette helt automatisk.    

Vi vil hævde, at det er langt vigtigere, at opladeren har ry for at være stabil og pålidelig over tid, end at den er smart. Et tip kan derfor være at kigge sig omkring og se, hvilken slags ladere der er installeret ved offentlige bygninger. Chancen er, at de har valgt noget, der er skabt til at holde.  

Eksempler på velrenommerede producenter af opladere er bl.a. Schneider Electric, Zaptec og Defa. De to sidstnævnte tilbyder i øvrigt intelligente opladere. 

Tibber smartlading smartcharging
Nogle el-leverandører giver dig mulighed for at oplade din bil direkte med en app. Skærmbillede: Tibber, iOS

“Hvordan installerer jeg oplader?” 

Når du har valgt din oplader, er næste skridt installationen. Og nej, du skal ikke installere den selv. Det skal gøres af en autoriseret elektriker. Kontakt en, der har erfaring med opladning af elbiler. De vil sørge for at opladeren er koblet korrekt op i overensstemmelse med gældende regler.  

Du skal dog være opmærksom på, at opladeren ikke sættes op et sted, hvor den bliver eksponeret for direkte sollys. Der har været historier om ladere, som bliver varme om sommeren og derfor oplader meget langsom – eller endda på at opladningen bliver afbrudt på grund af overophedning. Vi anbefaler derfor at montere opladeren inde i garagen og ikke udenfor.  

2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Vi anbefaler at installere opladeren indendørs, hvor den er i ly for ekstrem varme og kulde. Foto: Ford

Kompatibilitet med andre elektriske apparater

Når du installerer en hjemmelader, skal du også se på de andre elektriske apparater i hjemmet. En lader til elbil trækker meget strøm og kan kræve en opgradering af dit elektriske system for at kunne håndtere den ekstra belastning. Igen, tjek med din elektriker. 

“Kan jeg få tilskud til oplader”?

Hvis du synes, det er dyrt med en elbillader, er det værd at se på, om der er mulighed for tilskud. Så vidt vi ved, er der i Danmark ikke længere nogen direkte tilskudsordning til privatpersoner. Derimod kan virksomheder, der leverer ladepunkter til de tilknyttede biler få en rabat på elafgiften på omkring 1 krone (0,13 euro) pr. kilowatt-time. Har du en virksomhed, kan det måske være til gavn for dig. Tjek med udbyderen af ladestandere. 

Vil du vide mere, har revisionsfirmaet PwC en vejledning, som du kan læse her. 

Adgang til grøn energi

Hvilket bringer os til næste punkt. Hvis du har valgt en elbil ud fra et miljømæssigt perspektiv, er det også værd at overveje, hvor din elektricitet kommer fra. Mange el-leverandører tilbyder strøm fra vedvarende energikilder som sol eller vind. Det kan være med til at reducere dit CO2-aftryk yderligere og gøre opladning af elbilen endnu mere miljøvenlig.  

“Hvad hvis jeg bor i byen?”

Det kan være en udfordring at oplade elbiler i byen, hvis du bor i lejlighed, men det er ofte muligt at finde løsninger, afhængigt af dit hjem, nabolag og lokale regler.     

Tjek, om der er offentlige ladestationer i nærheden af din lejlighed. Mange byer har et stigende antal offentlige ladestationer, ikke mindst på parkeringspladser og i parkeringsanlæg. Det kan være en bekvem måde at oplade sin bil på, især hvis du har adgang til parkering i dit lejlighedskompleks. Du skal muligvis betale et gebyr for at bruge den. Sørg for at have dit eget ladekabel i bilen!    

Du bør også overveje at spørge din udlejer eller boligforening, om de kan installere ladestationer på jeres parkeringsområde. Mange udbydere af ladestandere har særlige tilbud til boligforeninger.    

Nogle byer har etableret fælles ladepunkter, hvor elbilejere kan oplade deres biler. Det kan være i boligområder eller på centrale steder. Tjek, om sådanne tjenester er tilgængelige i din by.    

Og så er der selvfølgelig hurtigladestationer. Hvis du har råd, og det er praktisk, kan du oplade din bil ved en hurtigladestation i nærheden af din lejlighed. Det er især nyttigt, hvis du har brug for hurtig opladning. 

VW-ID-Buzz-maps
Bilens eget navigationssystem vil ofte fortælle dig, hvor på ruten du bør oplade. Her i Volkswagen ID. Buzz. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hurtig opladning: “Hvordan finder jeg den nærmeste lader?”

Når du skal køre langt, er der stor sandsynlighed for, at du får brug for at oplade et sted på ruten. “Oplad, når du kan, ikke når du skal” er et mantra, der ofte høres i forskellige elbilfora. Det betyder, at du skal stoppe, når du ser en oplader på vejen, selv om du egentlig ikke føler, at du har behov for det.     

Vi anbefaler, at du strømliner opladningen langs din rute. Der er gode chancer for, at din bil allerede har denne funktion i sit navigationssystem. Du fortæller bilen, hvor du skal hen, og den giver dig besked, hvis du ikke har nok energi til at nå din destination, og foreslår, hvor på ruten du bør oplade. Du kan vælge i indstillingerne, om du f.eks. kun vil oplade ved ladere med en effekt på 150 kW eller mere, så du ikke bliver dirigeret til en langsom oplader.    

En fordel ved at bruge bilens navigation til dette er, at mange biler så vil forvarme batteriet, inden du når frem til opladeren, så ladehastigheden maksimeres om vinteren.  

Alternativt kan du bruge en mobilapp. I Norge er elbilismen længere fremme, og her har ElbilForeningen lavet ElbilAppen, som giver overblik over ladestationer i hele Europa. En anden app er Spirii Go, som giver overblik over ladestationer i både Danmark og Europa. Begge fås til iOS og Android. I app’en opgiver du bilmodel og størrelse på batteri, og desuden hvor fuldt batteriet er ved afrejse. App’en vil derefter beregne, hvor på ruten du har behov for at oplade, og oplyse om ladestationens effekt – altså hurtighed. Derefter åbner app’en automatisk Google Maps og udarbejder ruten.  

Tesla Supercharger Røldal GeirNordby
Tesla Supercharger Røldal, Norge. Foto: Geir Gråbein Nordby

“Kan jeg oplade på Teslas ladestationer?”

Ja, som nævnt i indledningen kan du faktisk bruge mange af opladerne i Teslas Supercharger-netværk. Og det gør adgangen til ladestandere langs ruten noget bedre for elbilejere.  

CCS styrer – ærgerligt for Nissan Leaf-ejere

Nu vi taler om Leaf, som bruger det asiatiske Chademo-opladningsstik, så sker den videre udbygning af lade-netværket næsten udelukkende med CCS. Det er blevet standard i Europa. Dette betyder, at Nissan Leaf-modeller hidtidige årgange bliver stadig mindre aktuelle (den helt nye Leaf har endelig fået CCS).   

Så hvis du står ved en oplader, der har to ladekabler, er der stor sandsynlighed for, at det ene af dem er Chademo. Hvis du selv har CCS, vil du gøre Leaf-ejere glade, hvis du tager en dedikeret CCS-lader i nærheden, så Leaf-ejere ikke behøver at vente unødigt længe.  

Recharge_NAF1-betaling
Foto: NAF

Ladebrikker og betaling

Når du lader på offentlige ladestasjoner, må du kanskje bruke

Når du oplader ved offentlige ladestationer, kan det være nødvendigt at bruge ladebrikker eller apps til at starte og betale for opladningen. Det er vigtigt at tilmelde sig de nødvendige tjenester og sørge for, at du altid har en gyldig betalings-metode knyttet til din konto. Nogle steder tilbyder man også månedsabonnementer til hyppige brugere. Vil du bruge Tesla-opladere, skal du downloade Tesla-app’en og indtaste dine betalingsoplysninger der.  

Alt dette tager lidt tid at sætte sig ind i til at begynde med, men efterhånden bliver det meget nemmere.   

Oplad med betalingskort

En glædelig nyhed for alle elbilejere er, at EU nu kræver, at alle nye ladestationer, der bygges efter april 2024, også understøtter bank- og kreditkort som direkte betalingsmiddel. Endelig! Derudover skal ALLE offentligt tilgængelige ladestationer kunne tage imod betalingskort senest fra 1. januar 2027. Herefter vil det endelig være lige så nemt at oplade som at tanke brændstof.  

God tur

Vi håber, at dette har besvaret de fleste af dine spørgsmål om opladning af elbiler, og at det ikke længere virker så skræmmende at skille sig af med sin fossile øse. Hav en god tur! 

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

Så grønne er elbiler i virkeligheden

Disse elbiler kommer i 2024

Fem tips til bedre rækkevidde om vinteren

Scroll to Top