Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST DALI Oberon 1 C

Muntre småfyre

DALIs mindste ægte aktive højttalere giver dig trådløs hi-fi i høj kvalitet til en pris, der er svær at underbyde.
Karakter
DALI Oberon 1 C
Lyd & Billede mener
Veloplagt og detaljeret gengivelse og en imponerende dyb bas i forhold til størrelsen. Prisen er virkelig god!
Diskanten kan blive lidt pågående, og kompleks musik er ikke deres livret. Men sæt lige forventningerne realistisk, ikke
Specifikationer
  • Bestykning: 5,25″ bas, 29 mm dome-diskant
  • Konstruktionsprincip: Basrefleks, 2-vejs, aktiv
  • Frekvensområde: 39 Hz – 26 kHz (+/-3 dB)
  • Indbygget forstærkereffekt: 2 x 25 W i hver højttaler
  • Maksimalt lydtryk: 106 dB
  • Delefilter: 2350 Hz, DSP-baseret
  • Tilslutninger (hub): Analog line-in (RCA), 2 x optisk digital (TOSLINK), HDMI, subwoofer ud (RCA), Bluetooth (aptX, aptX HD og AAC)
  • Opløsning: 24 bit/96 kHz
  • Mål og vægt: 16,2 x 27,4 x 23,4 cm / 4,2 kg
  • Finish: Sort ask, hvid, mørk valnød, lys eg
  • Web: dali-speakers.com

Vi testede for nylig DALI Oberon On-Wall C, som er en aktiv væghøjttaler i budgetklassen. Nu er turen kommet til kompakthøjttaleren Oberon 1 C. De to tilhører samme serie, og Oberon 1 C er på mange måder en standerudgave af den samme konstruktion. Derfor gælder mange af de samme ting, som man kunne sige om den første.

Bestykningen er således stadig en 5 tommers bas/mellemtone med træfibermembran, og diskanten varetages af den samme 29 mm tekstil-dome. Forstærkereffekten er ligeledes 25 watt til hver enhed, og delefilteret varetages af en digital signalprocessor, som også tilpasser frekvensgangen. Men selvfølgelig med andre indstillinger end i væghøjttaleren, der havde et mindre kabinet og var tilpasset placering på væggen. Delefrekvensen er sat lidt lavere. Diskant-domen får lov til at arbejde ned til 2350 Hz i stedet for 2,7 kHz.

På bagsiden finder man et styrepanel, hvor placeringen i anlægget vælges, en basport – og et øje til vægophæng. (Foto: DALI)

Bagsiden domineres af styrepanelet for forstærkeren, hvor man kan vælge højttalerens placering i det trådløse system. Der er også en basrefleksport.

Et indfræset beslag med et “øje” gør det muligt at hænge Oberon 1 C op på en væg. Men har du på forhånd planer om vægplacering, er det nærliggende at vælge Oberon On-Wall C, der er skabt til opgaven.

Annonce

Reolhøjttalere – men ikke til reolen

DALI Oberon 1 C er, hvad vi i gamle dage kaldte reolhøjttalere, og de er også små nok til at passe ind mellem bøgerne eller oven på en skænk. Hvis lyd og især stereoperspektiv indgår i husstandens prioriteringer, vil de dog fungere bedre på standere, med passende afstand til vægge og hjørner.

Oberon 1 C kan sagtens placeres i en reol, men ligesom med andre “reolhøjttalere” er lyden bedst på standere, rykket ud fra væggen. (Foto: DALI)

For at højttalerne kan forbindes til resten af anlægget, skal man have en såkaldt Sound Hub, der fungerer som en digital forforstærker med trådløs forbindelse til de to højttalere. Det nærliggende valg er den nye kompakte udgave, der netop blev introduceret sammen med de aktive Oberon-højttalere. Den opgivne pris er inklusive hub.

Den nye Hub har HDMI-indgang med ARC (Audio Return Channel), men kan i modsætning til storebror ikke udvides med ekstra moduler til musik-streaming med BluOS. Hub’en har også to optiske og en analog lydindgang.

Der er de nødvendige ind- og udgange. Den kompakte hub har fået HDMI-indgang med ARC. (Foto: DALI)

Annonce

Lydkvaliteten

De bittesmå Oberon 1 C-højttalere fylder knap nok toppladen på mine højttalerstandere ud. Ligesom heller ikke DALI Menuet SE gjorde. Og på nogle meters afstand er det nærliggende at sammenligne de to modeller.

Begge er ultrakompakte tovejshøjttalere, og prisen er stort set den samme. Men så hører lighederne også op. For det første får man forstærkeren med i købet af Oberon 1 C. Og mens de entusiasttrimmede Menuet SE opleves som et renpudset vindue til alverdens koncertsale og optagerum, er der lidt mere personlig karakter over Oberon 1 C. De kan også spille betydelig højere.

Det første, der springer i ørerne, er en næsten demonstrativ åbenhed. Detaljer i diskanten og den øvre mellemtone er lette at lægge mærke til. Det være sig bækkendetaljer, highhat eller sprøde strenge på akustiske guitarer. Eller det kan være mandolinspillet på The Doors’ udgave af “Alabama Song”, der bliver alt andet end baggrundsmusik.

Den fremtrædende diskant giver også stemmer en smule ekstra kant, der måske ikke er helt korrekt, men som klæder det meste. Korstemmerne på Philips Glass’ “Koyaanisqatsi” virker overraskende velopløste og adskiller sig smukt fra kirkeorgel og rumakustik.

Og så er der bassen, der er mindst lige så bemærkelsesværdig som diskanten. Med elektronikkens hjælp spiller Oberon 1 C rent og med fuldt niveau ned til grænsen på 39 Hz. Det er en bedrift, der kun vanskeligt lader sig gøre for passive højttalere. De førnævnte Menuet SE takker af mere end en halv oktav højere (59 Hz), og prisen for selv den basgengivelse er en næsten ugudelig ineffektivitet.

Annonce

DALI Oberon 1 C er ultrakompakt, men lyden er fuldvoksen. (Foto: DALI)

Smæk for skillingen

Men tilbage til Oberon 1 C: De har absolut ingen problemer med at spille en gennemsnitlig stue op ved normal lyttestyrke, og med en halv meter til bagvæggen var bassen både solid og dyb. Madonnas “Killers Who Are Partying” fra Madame X har alt det smæk på dynamikken, som der skal være. Så længe man ikke prøver at skrue op til festniveau. Men selv der går det ikke så slemt, som man kunne frygte, da bassen og diskant-enheden jo har hver sin forstærker, og DSP’en forebygger, at man foretager sig alt for destruktive ting.

Sammenligner man med Oberon On-Wall C, der i det store og hele er samme konstruktion, bare i et fladt kabinet til vægmontering, så er der stadig fordele ved at få højttalerne ud i rummet og fri af væggen. Perspektivet, der i parentes bemærket ikke var dårligt på vægmodellen, er lidt mere præcist på Oberon 1 C. Der er en god fornemmelse af dybde på scenen. Selv om rummet på ingen måde tegnes så stort, så knivskarpt og med så højt til loftet som på Menuet SE.

Også basgengivelsen er mere jævn på standerudgaven. Man kunne mistænke DALI-folkene for at have givet On-Wall 1 C en “filmpukkel” i mellembassen for at gøre den egnet til TV-brug.

Med fronterne i vævet møbelstof monteret falder Oberon 1 C diskret ind. (Foto: DALI)

Annonce

Ikke til de tunge løft

Svagheden ved Oberon 1 C er, ligesom ved vægmodellen, nuanceringsevnen. Storladen orkestermusik med masser af instrumenter i komplekst sammenspil er en opgave, der hører hjemme i en tungere klasse. Disturbeds cover-udgave af “Sound of Silence” udløser spontan, ond gnæggen hos anmelderen, når de stakkels små højttalere kløjes i kombinationen af orkestercrescendo og sprukken heavy-sang. Men det er vigtigt at huske, at vi her taler om et par meget billige højttalere, der for de allerfleste vil være et perfekt første anlæg – eller et praktisk backup-anlæg til alrummet.

Der er kun få konkurrerende aktive højttalere i denne prisklasse. KEF X300A Wireless og Elac AM 180 er relevante bud, men DALIs trådløse hub/forforstærker gør Oberon 1 C langt lettere at integrere i anlægget.

Konklusion

DALI Oberon 1 C er ligesom sin væghængte tvillingebror en af de billigste, simpleste og mest indretningsvenlige måder at få vellyd i stuen på. Det er lidt af en bedrift, at man kan få to aktive højttalere i rigtig hi-fi-kvalitet for under ti af de lange!

Den mest direkte konkurrent er faktisk netop Oberon On-Wall C, som vil være det nærliggende valg, hvis højttalerne skal parres med et væghængt TV, eller hvis pladsen er ekstra trang. I begge tilfælde får man virkelig meget for pengene.

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.