TEST: Vanmoof X3

Til den lave

Vanmoof X3 er den klassiske bycykel til børn, unge og små voksne med mod på fremtidens mobilitet.
Karakter
Vanmoof X3
Lyd & Billede mener
Komfortabel køreglæde med automatisk gearskifte og Turbo Boost, app-forbundet med praktiske tilpasningsmuligheder samt indbygget tyverisikring. Mulighed for tilkøb af cykeljæger-service.
Ingen mulighed for service og reparation hos autoriserede værksteder i Skandinavien. Indbygget batteri kræver, at cyklen slæbes med, når der skal oplades.
Specifikationer
  • Motor og drejningsmoment: 250-350 W, 59 Nm
  • Kontrol: 4 trin, matrix-display, Vanmoof-app (Android, iOS)
  • Rækkevidde: 60-150 km
  • Batteri og opladning: 504 Wh, 36 V 4 A
  • Gear: 4 automatiske
  • Hjul: 24” Schwalbe Big Ben
  • Bremser: Hydrauliske skivebremser for og bag
  • Udstyr: Integreret alarm, tyverisporing via GSM og Bluetooth
  • Vægt: 19 kg
  • Web: vanmoof.com
Annonce
Annonce
forfatter

Hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde haft en Vanmoof X3, da jeg sidst var på besøg hos min norske arbejdsgiver lige uden for Oslo. Her havde jeg lejet en Airbnb-lejlighed, som viste sig at ligge på toppen af et mindre bjerg, og jeg skal hilse at sige, at det var hårdt at kæmpe sig op ad den stigning på den halvgamle lånecykel, jeg havde fået med i prisen sammen med Airbnb-lejligheden.

Med en Vanmoof X3 var det gået som en drøm. Ikke alene har elcyklen en kraftig 350 W elmotor, som trinvis kan levere op til fire gange min egen pedalkraft. Den er også udstyret med en magisk knap på højre side af styret, som giver ekstra meget acceleration (Turbo Boost), når man har brug for det. F.eks. hvis man skal klare en særligt ond bakketop eller ved overhalinger.

Vanmoof X3 er en klassisk bycykel. Modellen leveres uden bagagebærer, men kommer til gengæld med den specielle bagagehylde foran styret, som er noget af det eneste, der adskiller denne model fra Vanmoof S3. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kørsel

Men Vanmoof X3 er ingen fartdjævel. Først og fremmest er den ekstremt komfortabel. Sadlen er formet så perfekt, at jeg ingen smerter fik i bagenden efter mange timer på cyklen, selv om jeg ellers ikke har siddet på en cykel i årevis, og selve køreoplevelsen er en drøm, hvor cyklen bare glider hen over brosten, huller i vejen og andet ujævnt terræn, uden at man som cyklist får stød i ryggen eller mast de ædlere dele.

Og som nævnt går det også problemfrit op ad bakke, lige såvel som hen over stok og sten, på flad vej og i små snævre gader. Vanmoof X3 er simpelthen perfekt både som bycykel og til de lidt mere krævende strækninger, selv om jeg nok må advare imod at tage den med i skoven eller udsætte den for andet mere vildt terræn.

Elmotor og elektronisk gearskifte

Til at begynde med kræver det dog lidt tilvænning at køre på det tekniske vidunder. Det automatiske elektroniske gearskifte har man nemlig ingen kontrol over. Det skifter op og ned som det vil, og det var især irriterende, indtil jeg opdagede, at jeg kunne skifte takten i app’en, så cyklen ikke gik så hurtigt op i andet gear, som tilfældet er med standardindstillingerne.

Både for og bag har Vanmoof S3 indbyggede LED-lygter med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren kan yde assistance op til 25 km/t. I det tilfælde yder den op til 250 W. Faktisk er motoren udstyret med 350 W, men fælles EU-regler har sat en øvre grænse for, hvor hurtigt en elcykel må køre for motorkraft. Dog kan man selv indstille, hvor man befinder sig i verden, via Vanmoof-appen, og skulle man komme til at vælge USA i menuen, så yder cyklen pludselig 350 W og kan køre op til 32 km/t. Men det må man ikke, så lad være med det!

Ridser i lakken

Der er selvfølgelig et par ridser i lakken, jeg hellere må nævne. For det første er cyklens matte lak (sort eller lyseblå) temmelig følsom over for … ridser. Det kunne jeg tydeligt se på min testcykel, hvor stellet omkring den møtrik, der justerer saddelhøjden, var blevet godt ridset af Vanmoof-butikkens værktøj.

Det indbyggede batteri yder mellem 60 og 150 km, afhængigt af hvilket trin man vælger. Men eftersom cyklen vejer 19 kilo, er det nærmest kun trin 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, der giver mening. Derfor skal cyklen oplades meget jævnligt, og så bliver det pludselig til et irritationsmoment, at batteriet er bygget ind i selve cykelstellet og ikke kan fjernes. Bor man i lejlighed på fjerde sal, er der altså ikke andet for end at slæbe cyklen med op i lejligheden, hver gang den skal lades. Selve opladningen tager fire timer, selv om man dog kan lade batteriet til 50 procent strøm på 80 minutter.

På højre styr sidder den lille Turbo Boost-knap, der gør mirakler for accelerationen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusion

Vanmoof X3 er den mest innovative og teknologisk avancerede elcykel, du kan købe for penge lige nu. Den leverer køreglæde, enkel betjening kombineret med relevante tilpasningsmuligheder, og så er den også beskyttet mod tyveri, så godt som det er menneskeligt muligt.

For os, der bor i Skandinavien, er det lidt af en ulempe, at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserede værksteder på vore breddegrader, og så er det et irritationsmoment, at batteriet er indbygget i stellet, så hele cyklen må slæbes med, når batteriet skal oplades.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 19 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her

Også i denne test:

Vanmoof S3

Til den høje

Vanmoof S3 er den klassiske bycykel til voksne mennesker med mod på fremtidens mobilitet.

Komfortabel køreglæde med automatisk gearskifte og Turbo Boost, app med praktiske tilpasningsmuligheder samt indbygget tyverisikring. Mulighed for tilkøb af cykeljæger-service.
Ingen mulighed for service og reparation hos autoriserede værksteder i Skandinavien. Indbygget batteri kræver, at cyklen slæbes med, når der skal oplades.
Har du dette produkt?
Giv din karakter.

0 / 5. Antal stemmer: 0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Udviklingsredaktør og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.
Annonce
Annonce

Læs også

Tidligere medarbejdere beskylder Huawei for diskrimination og for at blande sig i deres privatliv.
Ni nye kinesiske techfirmaer er nu blokeret i forhold til amerikanske investorer.
Ligesom sidste år kommer dette års Samsung Galaxy S-serie i tre forskellige udgaver: Galaxy S21, Galaxy S21+ og Galaxy S21 Ultra.
Samsung har netop inviteret medierne til årets første Galaxy Unpacked-præsentation.
Geneva er tilbage med en sprudlende stereohøjttaler i stilrent retro-kabinet.
Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.
Fujifilm X-T200 er et perfekt startkamera for nysgerrige fotografspirer.
Asus ZenBook Flip S UX371 er blandt de bedste hybride bærbare, der kan købes for penge lige nu. Især skærmen er helt fantastisk.
Sony-zoomen koster en hel del, men den tekniske ydelse gør, at prisen kan forsvares.
Så veludstyret og så rigtig. Primare I35 Prisma siger sandheden med stram lyd og flot klang. Og så kan den afspille, hvad det skal være af filer og tjenester.
Unik bærbar til kreative professionelle på et skrabet budget. Skærmen er smart, men prisen er stram.
Sony har skrumpet deres bedste allround-kamera, og det har både positive og negative sider.
JBL 4349 er ikke som andre højttalere. De er meget, meget federe!
Philips har kombineret deres farvestrålende OLED-TV’er med en potent soundbar fra Bowers & Wilkins. Resultatet er et ægte drømme-TV!
Ledvance har meldt sig ind i kampen om at levere smart lys til det smarte hjem. Det er let – og ikke særlig dyrt.
Slanke højttalere med velvoksen bas er ikke lette at finde. Medmindre de hedder PMC.