Siden i fredags har de største onlineplatforme skullet overholde en række strenge regler for deres indhold, hvem der nås af reklamer og hvorfor, give brugerne mulighed for ikke at modtage målrettede reklamer samt lade brugerne anmelde indhold og appellere beslutninger.
Loven siger bl.a., at platformene skal forhindre og fjerne ulovligt indhold, produkter og tjenester, og at brugerne nemt skal kunne anmelde dem. De må ikke målrette annoncer baseret på seksuel orientering, religion, race eller politiske synspunkter, og muligheden for at målrette annoncer mod mindreårige skal begrænses. Platformene skal også give brugerne mulighed for at fravælge målrettede anbefalinger og profilering. Platformene skal desuden være mere transparente omkring, hvordan deres reklamealgoritmer fungerer.
Derudover skal de dele data med forskere og myndigheder, samarbejde i krisesituationer og gennemføre eksterne og uafhængige revisioner af deres virksomhed.
I første omgang gælder loven for “meget store onlineplatforme” og “meget store søgemaskiner”. Her har man sat grænsen ved 45 millioner aktive brugere i EU. Virksomhederne havde indtil april til at rapportere antallet af aktive brugere, og de skal løbende holde EU orienteret om tallene. Disse sites var med på listen:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple App Store
- Bing
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Sådan påvirker det dig
Så hvad gør giganterne for at overholde loven? Her er nogle eksempler:
Google skal give forskere indsigt i, hvordan deres tjenester fungerer, og deres Ads Transparancy Center giver brugerne flere muligheder for at styre annoncerne.
Meta, dvs. Facebook og Instagram, udvider deres Ad Library, så man kan se, hvilke reklamer der er blevet vist til hvem og hvorfor. Brugerne vil også kunne se indholdet kronologisk i stedet for det udvalgte indhold, der er filtreret af deres algoritmer.
TikTok gør algoritmen valgfri i EU, så folk kommer til at se videoer baseret på, hvor de bor, i stedet for på deres personlige interesser i feedet. Man vil også kunne se videoer kronologisk fra dem, man følger. For mindreårige er det helt slut med at vise målrettede reklamer.
Snap giver EU-borgere mulighed for at fravælge målrettet indhold i deres feed og har offentliggjort, hvordan algoritmen fungerer. Voksne vil have mere kontrol over, hvilke reklamer der vises, og mindreårige får ikke målrettede reklamer. Man får også at vide, hvorfor ting blokeres, og man får mulighed for at appellere.
Kilde: The Verge
Læs mere hos Europa-Kommissionen
Læs også:
EU foreslår omfattende krav til mobiler og tablets
Mobiler skal være energimærkede, støv- og vandtætte, holdbare og nemme at reparere.