Med stadig større konkurrence på det lukrative streaming-marked kan Netflix’ Reed Hastings & Co. sandsynligvis mærke konkurrenterne ånde dem i nakken.
Disney+ passerede for nylig 100 millioner abonnenter globalt – og det på under halvandet år. Netflix har ca. 200 millioner abonnenter og forsøger nu også at komme kontodeling til livs.
Med en nyligt underskrevet indholdsaftale mellem Netflix og Sony Pictures har verdens ledende streaming-tjeneste sikret sig en lang række lukrative storfilm, bl.a. Spider-Man- og Jumanji-filmene.
Dermed sikrer Netflix sig eksklusiv adgang til en række kommende Sony-film, så snart de er færdige med at gå i biograferne – i et vindue, der i øvrigt stadig skrumper ind.
Ifølge Bloomberg har Sony forlangt omkring 250 millioner dollars for aftalen. Det vides dog ikke, hvor meget Netflix reelt har betalt.
Efter at Paramount+ for nylig kom på banen, er Sony Pictures det eneste af de store Hollywood-studier, der (endnu) ikke har deres egen streaming-tjeneste.
Biografindustrien er så hårdt ramt, at nogle nu sætter spørgsmålstegn ved, om Covid-19 vil tage livet af eller i hvert fald radikalt ændre biografbranchen for evigt. Én ting er sikkert: Pandemien med efterfølgende lockdown og hjemmearbejde har været en guldgrube for streaming-tjenester som Netflix og Disney+.
Om corona bliver dødsstødet for biograferne, er for tidligt at sige, men med filmselskaber, der presser på for at mindske det eksklusive “biografvindue” og samtidig beslutter at lancere deres storfilm direkte på egne streaming-tjenester (såsom Disney+ og Paramount+), vil biografkæderne gå en hård fremtid i møde.
Nu, hvor et krævende publikum verden rundt er blevet vant til at se storfilm hjemme på deres eget TV, samtidig med en (reduceret) biograflancering, er spørgsmålet, om det er muligt at “putte tandpastaen tilbage i tuben igen” post corona.