TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Netflix lancerer billigt abonnement – med reklamer

Efter mere end en halvering af aktiekursen og et fald i antallet af abonnenter tager streaming-giganten nu affære.

forfatter
Publiceret 20/04/2022 - 14:41

Få forretningsområder oplevede en mere guldrandet periode under pandemien end netop streaming-tjenesterne – og den bedst positionerede af dem alle, da bæltedyrsspisende kinesere spredte Covid-19 verden rundt, var Netflix.

Streaming-giganten oplevede et decideret corona-boost, da biografer og kulturtilbud lukkede ned, og folk blev sendt på hjemmekontor og tvunget indendørs med social afstand og mundbind i lommen.

Læs også Corona-boost for Netflix Hjemmekontorer og corona-karantæne giver voldsom seervækst for streaming-giganten.

Nu, hvor vi efter alle solemærker at dømme har lagt den helvedes coronapandemi bag os, er streaming-markedet endnu en gang i radikal forandring.

Det skyldes flere faktorer:

  • Folk kan igen mødes udendørs, og de kan gå i biografen og til koncert.
  • Netflix har oplevet en kraftigt stigende konkurrence fra nye (og forbedrede) streaming-tjenester.
  • De fleste forbrugere oplever lige nu et kraftigt fald i købekraften som følge af stigende energi- og brændstofpriser, priserne på dagligvarerne stiger hurtigere, end de har gjort i årtier – og renterne på boliglån går kun én vej: Opad.

I går aftes offentliggjorde Netflix tallene for første kvartal af 2022, og ændringen i abonnementstallene er entydig: For første gang siden 2011 mister Netflix abonnenter!

I 1. kvartal var der budgetteret med en vækst på 2,5 millioner nye abonnenter globalt, men facit er et fald på 200.000. Som en følge heraf er Netflix-aktien faldet med 27 procent i dagens førhandel på Wall Street.

De opdaterede prognoser for 2. kvartal 2022 forudser et yderligere fald i antallet af abonnementer, anslået til 2 millioner.

Læs også Ringenes Herre-trailer! I dag udsender Prime Video den første trailer til sin største seriesatsning nogensinde: Tolkiens Ringenes Herre.
Ringenes Herre Maktens Ringer 1 1

Hos Netflix er det nu “alle mand til pumperne”, og streaming-tjenestens grundlægger og administrerende direktør, Reed Hastings, har allerede annonceret en række konkrete tiltag for at sikre fortsat abonnementstilvækst:

  • Der bliver lanceret en billig version af tjenesten med reklamer.
  • Kampen mod adgangskodedeling intensiveres.
  • Budgetterne til nye film og serier beskæres.
Reed Hastings, CEO i Netflix. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Hastings har lovet investorerne, at virksomheden vil lancere en “billig” version af tjenesten – med annoncer – inden for halvandet år.

Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense,” siger Reed Hastings.

Netflix har i øjeblikket ca. 222 millioner abonnenter globalt, men har det seneste år oplevet en stadig lavere vækstrate blandt nye abonnenter og mærker nu presset fra Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max, Apple TV+ og Paramount+ samt lokale aktører som Viaplay. Aktien nåede et højdepunkt i november sidste år, hvor den passerede 700 dollars; nu handles den til under den halve pris.

Læs også Vi kårer den bedste streaming-tjeneste (for dig) Med lanceringen af Disney+ har streaming-krigen virkelig taget fart, men hvilke af de store streaming-tjenester SKAL du have?

Blandt streaming-gigantens største succeser er kostumedramaserien Bridgerton, hvis 2. sæson blev lanceret for nylig – en serie, der straks gik til tops på seerlisterne. Om der i fremtiden kommer budgetnedskæringer på sådanne ekstremt dyre produktioner, må vi vente og se, men én ting er sikkert: Kampen om forbrugernes streaming-penge vil ikke aftage lige med det første.

Læs også Mere pomp, pragt og opspændte bryster Bridgerton er afgjort blandt de mest potente kostumedramaer.
Bridgerton sesong 2 1

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Maverick vender (endelig!) tilbage Nu er der kun seks dage tilbage, til Maverick flyver igen – i Top Gun 2.
Svensk Amazon Prime-serie på vej Endelig tager Amazon fat i Norden og satser på lokalt produceret indhold.
Mere spionthriller fra Mellemøsten Mossads intrikate skyggekrig mod ærkefjenden Iran giver os fortsat en af de absolut bedste spionserier lige nu.
Middelmådigt fra Connelly Halvbroren til den mere kendte Harry Bosch har fået sin egen TV-serie, men vi er ikke synderlig imponeret.
Trailer til The Machinery 2 Nu er den første trailer til 2. sæson af den norske serie The Machinery her.
Finsk dansedrama fra Netflix Endelig er det Finlands tur til at nå ud til et globalt Netflix-publikum.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend