Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Netflix lancerer billigt abonnement – med reklamer

Efter mere end en halvering af aktiekursen og et fald i antallet af abonnenter tager streaming-giganten nu affære.

Skrevet af / 20/04/2022 - 14:41
Netflix lancerer billigt abonnement – med reklamer

Få forretningsområder oplevede en mere guldrandet periode under pandemien end netop streaming-tjenesterne – og den bedst positionerede af dem alle, da bæltedyrsspisende kinesere spredte Covid-19 verden rundt, var Netflix.

Streaming-giganten oplevede et decideret corona-boost, da biografer og kulturtilbud lukkede ned, og folk blev sendt på hjemmekontor og tvunget indendørs med social afstand og mundbind i lommen.

Læs også Corona-boost for Netflix Hjemmekontorer og corona-karantæne giver voldsom seervækst for streaming-giganten.

Nu, hvor vi efter alle solemærker at dømme har lagt den helvedes coronapandemi bag os, er streaming-markedet endnu en gang i radikal forandring.

Det skyldes flere faktorer:

  • Folk kan igen mødes udendørs, og de kan gå i biografen og til koncert.
  • Netflix har oplevet en kraftigt stigende konkurrence fra nye (og forbedrede) streaming-tjenester.
  • De fleste forbrugere oplever lige nu et kraftigt fald i købekraften som følge af stigende energi- og brændstofpriser, priserne på dagligvarerne stiger hurtigere, end de har gjort i årtier – og renterne på boliglån går kun én vej: Opad.

I går aftes offentliggjorde Netflix tallene for første kvartal af 2022, og ændringen i abonnementstallene er entydig: For første gang siden 2011 mister Netflix abonnenter!

I 1. kvartal var der budgetteret med en vækst på 2,5 millioner nye abonnenter globalt, men facit er et fald på 200.000. Som en følge heraf er Netflix-aktien faldet med 27 procent i dagens førhandel på Wall Street.

De opdaterede prognoser for 2. kvartal 2022 forudser et yderligere fald i antallet af abonnementer, anslået til 2 millioner.

Læs også Ringenes Herre-trailer! I dag udsender Prime Video den første trailer til sin største seriesatsning nogensinde: Tolkiens Ringenes Herre.

Hos Netflix er det nu “alle mand til pumperne”, og streaming-tjenestens grundlægger og administrerende direktør, Reed Hastings, har allerede annonceret en række konkrete tiltag for at sikre fortsat abonnementstilvækst:

  • Der bliver lanceret en billig version af tjenesten med reklamer.
  • Kampen mod adgangskodedeling intensiveres.
  • Budgetterne til nye film og serier beskæres.
Reed Hastings, CEO i Netflix. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

Hastings har lovet investorerne, at virksomheden vil lancere en “billig” version af tjenesten – med annoncer – inden for halvandet år.

Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense,” siger Reed Hastings.

Netflix har i øjeblikket ca. 222 millioner abonnenter globalt, men har det seneste år oplevet en stadig lavere vækstrate blandt nye abonnenter og mærker nu presset fra Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max, Apple TV+ og Paramount+ samt lokale aktører som Viaplay. Aktien nåede et højdepunkt i november sidste år, hvor den passerede 700 dollars; nu handles den til under den halve pris.

Læs også Vi kårer den bedste streaming-tjeneste (for dig) Med lanceringen af Disney+ har streaming-krigen virkelig taget fart, men hvilke af de store streaming-tjenester SKAL du have?

Blandt streaming-gigantens største succeser er kostumedramaserien Bridgerton, hvis 2. sæson blev lanceret for nylig – en serie, der straks gik til tops på seerlisterne. Om der i fremtiden kommer budgetnedskæringer på sådanne ekstremt dyre produktioner, må vi vente og se, men én ting er sikkert: Kampen om forbrugernes streaming-penge vil ikke aftage lige med det første.

Læs også Mere pomp, pragt og opspændte bryster Bridgerton er afgjort blandt de mest potente kostumedramaer.
Tor Aavatsmark
(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hysterisk ny trailer!

Stadig fuld-MAX?

Sådan fungerer Foley og ADR til filmlyd

God knows who did it ...

Prisvindende kærlighedsdrama

Max med norske MILF'er!

Bandekrigen fortsætter

Vil tilbage i sadlen!

Højreekstrem valgmanipulering!

Se Robert Downey Jr. i ny spionserie!

Premiere i dag!

Yellowstone lever videre!

0
Lyd & Billede
Scroll to Top