Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Besøg i Sony Pictures Studios: Sådan bliver filmlyd lavet

En tur til Sonys filmstudier i Los Angeles bød på flere overraskelser, når det gælder filmlyd.

Skrevet af / 22/04/2024 - 08:45
Besøg i Sony Pictures Studios: Sådan bliver filmlyd lavet

Lyd & Billede besøgte for nylig Sony Pictures Studios i Culver City, Los Angeles for at deltage i lanceringen af de nye BRAVIA TV og lydprodukter for 2024. Vi fik også en interessant rundvisning i de traditionelle studiebygninger, som engang blev bygget af MGM (Metro-Goldwyn-Mayer), og som nu er hjemsted for de Sony-ejede Columbia Pictures, TriStar Pictures og Screen Gems.

Masser af filmhistorie i væggene!

sound foley edited-3 P1030716 P1030711 P1030704 P1030721
<
>
(Foto: Audun Hage)
Læs også Her er Sonys nye TV-modeller for 2024 Sony inviterede os til englenes by for at afsløre sine nye TV-modeller.

Sony havde bogstaveligt talt rullet den røde løber ud for både medier og influencers, formentlig i håb om at vise deres nye AV-produkter frem, men også for at lære os en ting eller to om filmproduktion. Vi hørte bl.a., hvordan et Dolby Atmos-lydspor kan og skal lyde i en rigtig biograf, men det mest interessante var måske at se, hvordan lyden behandles i postproduktionen, før filmen (“babyen”) er klar til at blive vist i biografer og på TV-skærme rundt om i verden. Det viser sig at være en ganske omhyggelig proces.

Lydoptagelse i postproduktion: Musik, Foley og ADR

Filmens soundtrack består som bekendt af musik, dialog og lydeffekter og er en vigtig del af postproduktionen. Det handler om at samle og synkronisere disse forskellige lydsegmenter med handlingen på skærmen. Filmmusikken indspilles i studiet, som regel af et professionelt orkester og en dirigent. I mange tilfælde er filmmusikken komponeret specifikt til den pågældende film af kendte komponister.

Men hvad mange ikke ved, er, at dialog og lydeffekter ofte bliver indspillet efter selve optagelserne. Disse processer er kendt som ADR og Foley-effekter i filmsprog.

Fra Gary Heckers Foley-lydstudie i Sony Pictures Studios, Culver City Los Angeles. (Foto: Audun Hage)

ADR – eftersynkronisering af tale

Hvis du er en skarp lytter, har du sikkert bemærket, at dialogen i film nogle gange kan virke lidt ude af sync med handlingen på skærmen. Hvis det er tilfældet, har du måske opdaget et (ikke helt optimalt) element af ADR – Automated Dialogue Replacement.

ADR er også kendt som dubbing og er en form for eftersynkronisering, hvor stemmerne tilføjes bagefter, med den eneste forskel, at det skal gøres af skuespilleren selv på originalsproget. Forestil dig højt profilerede skuespillere som Kevin Costner, Brad Pitt eller Robert De Niro, der skal tilbringe flere dage i studiet bare for at eftersynkronisere sig selv!

Hvorfor gør man det? Under en overdådig filmoptagelse på location kan støj og andre påvirkninger gøre det vanskeligt at opnå perfekte optagelser af stemmerne i en bestemt scene. Derfor er det almindeligt at genindspille dialogen i studiet bagefter under kontrollerede forhold.

Det er også grunden til, at mange tv-serier og underholdningsprogrammer helt eller delvist optages i et lukket filmstudie – også kendt som en “sound stage”.

For skuespillerne kan det være en skikkelig utfordring å spille inn replikkene sine på nytt, flere uker etter det opprinnelige filmopptaket. Ikke bare må de synkronisere dialogen med det som skjer på skjermen – de må også gjenskape den opprinnelige stemningen. Derfor er ADR-studioet gjerne innredet slik at skuespillerne har nok alburom til å bli fysiske engasjerte.

Problemet er at dette ikke alltid er nok – en lite engasjert skuespiller, en dårlig jobb av teknikerne i studio, bruk av feil mikrofon/etterklang, kan også gi dårlig resultat. Det kan medføre at dialogen låter ullent, mumlende eller ute av synk med handlingen på skjermen. Resultatet kan bli et lite engasjerende lydspor.

Når du nu ved det og lytter efter, næste gang du ser en dialogscene på film, vil du måske ønske, at du aldrig havde vidst det..

Foley-effekter

Spændende action- og eventyrfilm ville ikke være halvt så engagerende, hvis de ikke også indeholdt realistiske lydeffekter. Men de fleste af de lydeffekter, du hører, kommer ikke direkte fra det, du ser på filmlærredet, og heller ikke fra et digitalt lydarkiv – de er tilføjet efterfølgende af professionelle lydteknikere og fagfolk. Den person, der laver den slags lydeffekter til film, kaldes en foley

Foleys er lyde, der tilføjes, efter at filmen er optaget, og som optages synkront med filmen. Udtrykket foley kommer fra den amerikanske filmpioner Jack Foley, som spillede en nøglerolle i overgangen fra stumfilm til lydfilm hos Universal Studios fra 1930’erne til 1960’erne.

Foley-lyde kan være hverdagslyde som fodtrin på forskellige overflader som asfalt, grus eller græs. Men det kan også være lyde af bevægelse, tøj, der rasler, eller den skærende lyd af to metalsværd, der krydser hinanden.

sound foley edited sound foley edited-2
<
>
Fra studiet til Gary Hecker. (Foto: Sony)

I dag tror man måske, at sådanne lydeffekter nemt kan skabes af en computer, men Foley er i høj grad stadig en menneskelig færdighed. Vi har mødt den erfarne og Emmy-nominerede Foley-artist Gary Hecker, som er ansvarlig for lydeffekterne i en række Hollywood-blockbusters. Han har også været med til at skabe soundtracket til Call of Duty-spillene.

P1030768 P1030763 P1030764
<
>
Gary Hecker har et imponerende arsenal af genstande og gadgets, som han bruger til at skabe realistiske lydeffekter. (Foto: Audun Hage)

Gary Hecker er altså en af Hollywoods førende eksperter i lyden af fodtrin, hestesko, der tramper, eller lyden af Spidermans spind. Og når Quentin Tarantino vil have en realistisk lydeffekt til sin næste film, er det nok Gary, han ringer til. Han kan også imitere lyden af en ridehest, der trækker vejret og gisper, hvis du ønsker det.

Hvad os angår, kan vi nok aldrig lytte til heste igen uden at spekulere på, hvem der egentlig står bag mikrofonen…

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

1 kommentar til “Besøg i Sony Pictures Studios: Sådan bliver filmlyd lavet”

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ventetiden er ovre!

Premiere til efteråret!

Sci-fi-klassiker klar til streaming!

Premieredatoen er klar!

MILF-trailer!

Klar til endnu en runde?

Et godt grin forlænger livet!

Kongen brøler igen!

De kriminelles hærgen fortsætter i Kingstown

Harry Potter-lydbøgerne får Dolby Atmos

Se den nye trailer fra Holocaust-helvedet

Hysterisk ny trailer!

Scroll to Top