TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Sennheiser leverer lyden i Morgans nyklassiske sportsvogne

Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.

Af / 16/11/2022 - 17:23
Sennheiser leverer lyden i Morgans nyklassiske sportsvogne

Morgan Plus, spørger du? Ja, hør bare.

Ingen bilproducent er som engelske Morgan Motor Company. Virksomheden blev grundlagt i 1910 og har bevaret meget af æstetikken fra datidens biler. Inklusive et asketræsskelet, beklædt med aluminium.

Morgan fremstiller ægte luksus-sportsvogne, og har kun kapacitet til at håndbygge omkring 850 biler om året. Det er med andre ord ikke nogen enkel sag at slå kløerne i et eksemplar.

Nu bliver køreturen forhåbentlig endnu bedre, da Morgan har indgået et samarbejde med Sennheiser, som står for lydanlægget i de seneste udgaver af Plus Four og Plus Six.

Vi loves, at lydoplevelsen kommer til at overgå alt, hvad der hidtil har været af lydanlæg i en Morgan-model, med et unikt lydbillede “der bringer lydkvaliteten til det højeste niveau”.

Annonce

Mens Morgan har 112 år på bagen som bilproducent, er Sennheiser med 75 års erfaring på lydfronten heller ingen årsunge.

“Resultatet kombinerer et klart fokus på design med teknologisk ekspertise i et system med Sennheisers karakteristiske lyd, der passer til sportsvognsproducentens unikke blanding af håndværk, eventyr og analog køreoplevelse,” fremgår det af pressemeddelelsen.

Morgan Plus Sennheiser grille 04
Foto: Morgan & Sennheiser

Ambeo-teknologi giver omsluttende lyd

Sennheiser hævder at skabe en magisk illusion af et lydbillede foran passagererne, og det med påfaldende smuk lydkvalitet. En algoritme kaldet Ambeo Contrabass skulle give en slående basrespons, med både definition, slagkraft og dybde – samtidig med, at systemet er så kompakt og effektivt som muligt, blandt andet for at tilføre mindst mulig vægt.

Vi har god erfaring med Ambeo-teknologien fra før, blandt andet fra den ekstreme Ambeo-soundbar – som giver den bedste surround-lyd, vi nogensinde har hørt fra en soundbar. Men også fra den nye, mere overkommelige Ambeo Plus, som vi havde fornøjelsen af ​​at høre under lanceringen i Berlin i september. Vi kan forestille os, at denne teknologi vil gøre underværker i en bilkabine.

Morgan Plus Sennheiser
Foto: Morgan & Sennheiser

Otte højttalerenheder

Systemet omfatter otte lydgivere: fire konventionelle højttalere i dør- og bagpaneler, og fire usynlige højttalere, hvoraf tre er placeret bag instrumentbrættet og en i det nederste panel i kabinen til basgengivelse.

Uden at det er specificeret, kan vi forestille os, at de fire usynlige højttalere er såkaldte exciters. Med andre ord højttalerenheder uden membran, som i stedet bruger selve instrumentbrættets overflade som højttalermembraner. Det er samme princip, som Sony bruger på sine OLED-TV’er, hvor hele skærmen fungerer som højttaler (undertegnede har selv tilsvarende excitere på væggen bag sofaen til at gengive surround-kanalerne i TV-stuen).

Læs også Unikt Sonus faber-anlæg i Maserati Spyder Sonus fabers Premium Audio System tilpasser lyden, når taget tages af Maserati Spyder MC20 Cielo.

Sådanne excitere kræver en god DSP for at fungere, da frekvensområdet ellers ville være katastrofalt dårligt. I tilfælde Morgan/Sennheiser styres alle højttalerenheder af en dedikeret DSP med lydbehandling signeret af Sennheiser.

Foto Sennheiser & Morgan
Foto: Morgan & Sennheiser

Integrationen er blevet udført i overensstemmelse med Morgans filosofi om at introducere moderne teknologi på rette måde i sine køretøjer. Dermed opnås en meget diskret kabine, og brugen af ​​usynlige højttalere sikrer også, at ekstra vægt holdes på et minimum. Selvsagt et must for en sportsvogn.

Diskret Sennheiser-mærke

Sennheiser-mærket kan ses, men ganske diskret som logo på dørenes højttalergitre. Udformningen af selve gitteret er inspireret af de ikoniske Morgan-lameller, som er præget i motorhjelmen på Plus-modellen. Hvert højttalergitter har en poleret, satineret udførelse, så de er fuldstændig afstemt med andre synlige udsmykninger i bilens kabine.

Morgan Plus hero 03
Foto: Morgan

Priser

Selv om Morgan producerer få biler, er priserne overraskende overkommelige. Vi har ikke fået danske priser endnu, men i Storbritannien starter Plus Four med 258 hk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder ved £71,829.80. Den kraftigere Plus Six med 340 hk og 0-100 på 4,2 sekunder koster fra £90,389.90. Dette er inkluderet engelske afgifter.

Vi vil naturligvis gerne have en prøvelytning av Sennheiser-anlæggene, så snart lejligheden byder sig.

Foto: Morgan & Sennheiser

Læs hele pressemeldingen fra Sennheiser her.

Find danske Morgan-forhandlere her.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til el-cykler

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Scroll to Top