Lucid Motors vil indføre tovejsopladning (bil-til-hjem-opladning) i sine elbiler. Det bekræfter selskabets fungerende topchef, Marc Winterhoff, men han holder kortene tæt til kroppen, når det gælder detaljer.
“Jeg vil ikke afsløre for meget endnu. Vi kommer til at annoncere dette i nær fremtid,” sagde Winterhoff for nylig i et interview med nyhedsmediet Axios.
Teknologien, som på engelsk kaldes “vehicle-to-home” eller V2H, gør det muligt for elbilejere at bruge bilens batteri som strømkilde til boligen. Et typisk elbilbatteri kan forsyne et gennemsnitligt hjem med strøm i to til tre dage under et strømsvigt.
Kan spare penge på elregningen
Systemet kan også bruges til at reducere elregningen. Ejeren kan oplade bilen, når elektricitet er billig om natten, og bruge batteriet til at forsyne huset med strøm, når elektricitet er dyrt om dagen. Ulempen er, at installationen af de nødvendige tovejsopladningsenheder typisk koster titusinder af kroner. Spørgsmålet er derfor, om den ekstra slitage på batteriet vil opveje besparelserne, men det ved vi først med sikkerhed, når teknologien bliver mere udbredt.
Winterhoff fremsatte udtalelsen under et besøg i Washington, hvor virksomheden annoncerede et samarbejde med Nvidia om avanceret selvkørende teknologi. Målet er, at Lucids kommende mellemstore elbiler skal opnå niveau 4-autonomi, hvor bilen kan køre helt uden menneskelig indgriben i de fleste situationer. Som vi ved, arbejder blandt andet Tesla allerede hårdt på dette.

Har forberedt teknologien i lang tid
Lucid har faktisk allerede lagt grundlaget for bil-til-hjem-funktionen. På virksomhedens hjemmeside beskrives deres hjemmetilsluttede ladestation som udstyret med “indbyggede tovejsfunktioner”, der snart vil gøre det muligt at forsyne hjemmet med strøm.
I slutningen af 2023 lancerede Lucid også “RangeXchange”, en funktion, der gør det muligt for flagskibet Air sedan at oplade andre elbiler direkte med op til 9,6 kilowatt strøm.
I konkurrenternes fodspor
Med bil-til-hjem-opladning slutter Lucid sig til et stadigt voksende felt. Volkswagen begyndte at tilbyde funktionen i sin ID-serie i 2023, mens Ford har haft den på den amerikanske version af F-150 Lightning pickup siden lanceringen i 2022. General Motors tilføjede V2H til flere modeller sidste år, herunder Chevrolet Blazer EV og GMC Sierra EV.
De koreanske producenter Hyundai og Kia tilbyder funktionen på modeller som Ioniq 5, EV6 og EV9, også på det amerikanske marked. Herhjemme venter vi dog stadig på teknologien.
Selv Tesla, der sælger energilagringsløsninger sammen med sine biler, har for nylig udvidet sin “Powershare” V2H-funktion fra Cybertruck til også at omfatte den nye Model Y Performance-variant, der kom til USA tidligere på måneden. Den samme bil herhjemme understøtter endelig V2L (strøm til værktøj og små elektriske apparater), men V2H er ikke tilgængelig foreløbig.
Europæisk satsning med nye forhandlere
Mens Lucid arbejder på nye funktioner, ændrer virksomheden også sin salgsmodel i Europa. I stedet for udelukkende at sælge direkte til forbrugere er de nu i dialog med tredjepartsforhandlere.
Showrooms vil stadig have “Lucid-look”, men vil ikke være ejet af bilproducenten selv. Dette er en måde at tilføje nye salgskanaler, forklarer Winterhoff, og en mulighed for at samarbejde med mennesker, der har etablerede forbindelser på forskellige markeder.
Det europæiske marked er stadig lille for Lucid, der næsten udelukkende sælges i USA, men det er et voksende marked for producenten.
Mere info: lucidmotors.com



