Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåd

Transporterer 30 personer ved 30 knob.

Af / 22/11/2023 - 05:45
Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåd

Elektrificeringen breder sig også til maritime produkter. Nogle vil huske vores lyntest af den elektriske fritidsbåd fra svenske Candela. Den bruger hydrofoiler under båden for at spare strøm, når båden kommer op i fart.

Candela C-8 får snart følgeskab af en passagerbåd til kommerciel trafik, kaldet Candela P-12, hvor 12 står for 12 meter.

Den blev oprindelig vist som et koncept i sommeren 2022 og har nu gennemgået flere tests i Stockholms skærgård.

Læs også Vi har prøvet båden, som svæver over vandene Svensk elbåd med hydrofoiler og designelementer fra Polestar.

Ligesom med C-8 løfter de elektronisk styrede hydrofoiler skroget op af vandet, når båden kommer op i fart. På den måde vurderer Candela, at båden bruger 80 procent mindre energi. Når båden passerer 18 knob, er det kun hydrofoilerne, der er i vandet.

P 12 Nov 23 Hero 15 scaled
Foto: Candela

Det hele foregår helt uden dramatik. Skroget løftes roligt op af vandet, og bådens fart er helt stabil. Eftersom skroget ikke er tæt på vandet, er bølgerne mindre mærkbare, og elmotoren støjer langt mindre end en dieselmotor.

Annonce

Candela P-12 siges at have en topfart på 30 knob, hvilket Candela mener er rekord for en elektrisk passagerbåd. Rækkevidden angives til 50 sømil, eller lidt over 90 kilometer på en enkelt opladning.

Batteriet er på 252 kWh, og det driver to C-POD elmotorer med en samlet effekt på 340 kW.

P 12 Nov 23 Hero 30 scaled
Foto: Candela

Båden kan konfigureres på flere måder. Den mest almindelige vil nok være shuttle-versionen, som har plads til 30 passagerer. Men den kan også bygges i en mere luksuriøs lounge-version.

P-12_Interior_Voyager_Quarter01_01_231109 Candela_P-12_2022_Interior_HD_20_06_2022_00003
<
>
Foto: Candela

En shuttle-version af Candela P-12 vil blive indsat i Stockholms offentlige transportnetværk i 2024. Dens rute bliver strækningen Ekerö – Stockholms centrum. Rejsen vil tage 25 minutter. Til sammenligning bruger en dieselfærge 55 minutter på den samme strækning.

Læs også Lydløs færgetur Selvkørende færge debuterer.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!