Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Elbåden Candela C-8 flyver over vandet

Svensk elbåd med hydrofoiler og designelementer fra Polestar.

Skrevet af / 12/06/2023 - 19:50
Elbåden Candela C-8 flyver over vandet

Elektriske både er ikke noget nyt – der er flere af dem, end du måske tror. Alt fra ganske almindelige skrogbåde med en elmotor til store færger med flere elmotorer. De har alle én ting til fælles: De pløjer vandet med et forskydningsskrog, som sammen med den øgede vægt på grund af batterierne gør, at de bruger meget strøm på turen over vandet.

Det går ud over rækkevidden, og det er ikke ualmindeligt, at man er nødt til at genoplade selv efter en kort tur på havet.

Løsningen på problemet er en drivlinje, der er så effektiv som muligt.

Svenske Candela mener at have fundet en smartere måde at fremstille elbåde på ved at bruge hydrofoiler til at løfte skroget fri af vandet.

Hydrofoil

Candela C-8 bruger en 75 kW elektrisk pod-motor, som de kalder C-POD. Smarte hydrofoiler løfter skroget op af vandet, når hastigheden når op på 16 knob. (Foto: Candela)

Når båden ligger på vandet, ligner den en topmoderne daycruiser – som kunne være fra Fjord eller Nimbus. Men Candela er en ret nystartet virksomhed, grundlagt i 2014 af Gustav Hasselskog. Her udvikles udelukkende elbåde, og C-8 er den første i det, der skal blive en serie af både med elmotorer og batterier.

Candela planlægger blandt andet små færger med hydrofoiler, der kan transportere passagerer stille og miljøvenligt fra A til B.

 

New foil - V1 662820_20230117_Candela_C-8_powered_by_Polestar_shares_battery_and_charging_technology_with 667399_20230523_Candela_C-8_Polestar_edition
<
>
Hydrofoilerne løfter båden cirka 80 cm op over vandet og reducerer forbruget betydeligt sammenlignet med konventionelle både. (Foto: Candela)

Polestar edition

Men den udgave, vi prøvede, var en C-8 Polestar edition. Det vil sige, at den har designelementer fra Polestar, hvilket bl.a. ses på sædebetrækkene og flere af designdetaljerne. C-POD-motoren drives af den samme 69 kWh batteripakke, som vi kender fra Polestar 2 Standard Range.

Det giver en C-8 en rækkevidde på op til 57 nautiske mil, eller cirka 100 kilometer, hvis man holder en marchhastighed på 22 knob.

C-Pod_Stills_5K_v02_Angle_0002 C8-PE_16-9_040 C-Pod_Exploded_v03_0002
<
>
C-POD-motoren ligner en torpedo med to propeller, som roterer hver sin vej. (Foto: Candela)

Lavere forbrug

Candela mener, at det giver C-8 en rækkevidde, som er to til tre gange længere end konventionelle elektriske speedbåde med fortrængingskrog. Det skyldes i høj grad hydrofoilerne, som løfter skroget fri af vandet, når hastigheden passerer 16 knob.

Interessant nok er forbruget lavere, når båden svæver på hydrofoilerne ved 16 knob, end når den går med skroget i vandet ved 12 knob. Candela vurderer, at hydrofoilerne reducerer energiforbruget med op til 80 procent, sammenlignet med konventionelle både.

Candela x Polestar_June 2023_Kyle Meyr_LR0029 Candela x Polestar_June 2023_Kyle Meyr_LR0033 Candela C8 hekk
<
>
Båden laver knapt nok hækbølger, når den glider på hydrofoilerne. (Foto: Lasse Svendsen)

Sådan er den at sejle

Vores prøvetur inderst i Oslofjorden var hverken lang eller udfordrende. Skyfri himmel og minimalt med bølger er ikke en udfordring for nogen båd. Men det gav os et indtryk af, hvordan en Candela C-8 opfører sig på havet.

Med en længde på 28 fod er det ingen lille daycruiser; den har siddepladser til 8 voksne og en kabine foran. Båden kan i øvrigt leveres i en 29 fod lang åben udgave a la en skærgårdsjeep, men drivlinjen er den samme.

Kort, men lærerig prøvetur. (Foto: Candela)

Som med alt andet, der bruger en elmotor, høres der kun en svag summen fra båden, når man lægger fra. Ved lav hastighed kan man høre bølgeskvulpene, men båden ligger stabilt på vandet, og man mærker ikke meget til vibrationer. Båden er relativt let med en egenvægt på 1.600 kg. Til sammenligning vejer en Windy 27 fods daycruiser med benzin- eller dieselmotor omkring 2,8 tons.

En C-8 stikker ca. 1,5 meter dybt, men når hastigheden øges, løfter hydrofoilerne langsomt båden op over vandet, så den formelig svæver over vandet med op til 27 knob.

Det eneste, man kan høre, er den svage summen fra de to propeller og de krusninger, som hydrofoilerne laver, når de rammer bølgerne. Man kan sagtens føre en samtale uden at hæve stemmen, selv ved 27 knob, og man har ikke fornemmelsen af fart, før man oplever, at båden faktisk er meget hurtigere end andre både på havet.

Der er en app til alt, også til Candela C-8. (Foto: Candela)

Hvis man skal passere en revle på vandet, kan man hæve hydrofoilen og motoren, og så har man 80 cm at gøre godt med. Jeg ved ikke, om jeg ville risikere at flyve over på hydrofoilen i høj fart. For som altid på havet er sikkerhed regel nummer ét.

En af de ting, der adskiller en hydrofoilbåd fra for eksempel en Windy med duoprop, er, at den har brug for lidt mere plads til at vende rundt. Båden lægger sig ikke lige så meget, når man svinger, og selv om hydrofoilerne bevæger sig, svinger de ikke med, når man drejer på rattet. Det kræver lidt tilvænning, men båden føles rolig og stabil, når den svæver på hydrofoilerne, og som nævnt ovenfor er forbruget da på sit laveste.

En Candela C-8 er ikke en billig båd. Heller ikke sammenlignet med mere konventionelle både af samme type og størrelse, men man behøver ikke fylde diesel på for et femcifret beløb, og man får oven i købet en stille rejse henover vandet.

Den ene skærm viser forbrug og rækkevidde plus en masse anden nødvendig information. (Foto: Lasse Svendsen)

Candela C-8 fakta:

  • Elektrisk hydrofoilbåd, som bygges uden for Stockholm.
  • Vakuumstøbt kulfiberskrog
  • Kapacitet 8 personer
  • Batteripakke og ladeteknologi leveres af Polestar. Batterikapaciteten er 69 kWh, og maksimal ladeeffekt er 135 kW.
  • Direkte drevet motor
  • Rækkevidde på 57 nautiske mil / 106 km ved 22 knob (cruisefart/marchfart).
  • Topmodellen hedder Polestar Edition. Ud over at dele batteri og ladeteknologi med Polestar 2 har Candela C-8 Polestar Edition:
    • Gråfarvet skrog
    • Specialdesignede sæder med ekstra polstring
    • Skroget komplementeres af en lysere grå nuance om bord for at give båden et elegant og stilrent udtryk, som forstærkes yderligere ved at bruge det samme maritimt certificerede stof på alle bløde overflader – fra sæder, hynder og liggestole til væg- og loftpaneler.
    • Hydrofoiler og detaljer i Swedish Gold.
  • Pris fra 400.000 EUR / 450.000 USD. Forventet levering fra juni 2024.
Læs også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mere effekt og bliver endnu mere sporty med en opgradering, som man selv skal ordne.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Scroll to Top