Anmeldelse: Wonder Woman 1984

Fejlskud fra Jenkins

Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
Karakter
Action
Wonder Woman 1984
Annonce
Annonce
forfatter

Efter endeløse udsættelser som følge af coronapandemi og lockdown fik Wonder Woman 1984 en slags biografpremiere i USA den 25. december sidste år.

Samtidig foretog Warner Bros. det kontroversielle træk at lancere filmen på deres egen streaming-tjeneste, HBO Max, samme dag. Herhjemme fik den en begrænset biograflancering, og nu lancerer HBO Nordic den så på streaming i Norden.

En anderledes superhelt

Det vrimler ikke ligefrem med seje kvindelige superhelte, med undtagelse af Captain Marvel og Black Widow (der “snart” får sin debut som hovedattraktion i sin egen film).

Det er hele fire år siden, vi blev introduceret for en fyrig, frisk og festlig Gal Gadot i det klassiske Wonder Woman-kostume fra DC-universet. Instruktør Patty Jenkins gav os en herlig girlpower-film, der var et frisk pust i en ellers prætentiøs, lidt sat og testosteronfyldt genre. Ventetiden har været lang – og resultatet er desværre så meget desto mere skuffende.

Annonce
Læs også
Fantastisk tegneserie-eventyr Kvindelige superhelte er langt sjovere end deres svulstige mandlige modstykker.

Diana/Wonder Woman (Gadot) er vokset op i en idyllisk boble på en græsk paradisø kun beboet af kvinder (amazoner). I etteren blev hun kastet hovedkulds ind i Første Verdenskrig som en lidt naiv, men utrættelig forsvarer af menneskeheden og alt, hvad der er godt i denne verden.

Gal Gadot i Wonder Woman 1984. (Foto: HBO)

Efter to og en halv time med WW84 og dens kaotiske, intetsigende manuskript har vi nærmest svært ved at komme med et fornuftigt referat af filmens handling.

I sit job på The Smithsonian i Washington D.C. støder Dianas nørdede kollega Barbara (Wiig) på en falloslignende magisk sten. Stenen er vist nok en ønskesten, som den åleglatte forretningsmand Maxwell Lord (Pascal) ser store muligheder i.

Men magt korrumperer, som filmen grundigt belærer os om, og pludselig står hele verdens fremtid på spil. Problemet er bare, at vi ikke kunne være mere ligeglade.

Mislykket homage til de outrerede 1980’ere

I toeren er vi nået frem til 1984 (som titlen jo antyder) med skrigende neonfarver, højt hår, skulderpuder, grådige finansfyrster, Ronald Reagan i Det Hvide Hus og masser af synthesizermusik. Filmen lykkes fint med at genskabe tidskoloritten, og for de af os, der er så gamle, at vi kan huske årtiet, er det et lidt nostalgisk gensyn.

Annonce

Derimod er det direkte trist, at filmens plot, personer og håbløse handling mest af alt minder om en B-film fra de samme 80’ere! Manuskriptet (også af Patty Jenkins) er pinligt banalt med sit fokus på “meget vil have mere”, “grådighed er skidt”, og “mænd ødelægger alt”, mens det meste kan klares med en håbløs oneliner.

Det er meget muligt, at intentionen var en hyldest til datidens film, men i stedet ender Wonder Woman 1984 som en underligt anakronistisk og plat kliché, der bare falder til jorden. Desuden halter filmen rent dramaturgisk, og spilletiden er alt for lang. Og så har vi ikke engang taget fat på persongalleriet …

Kristen Wiig i Wonder Woman 1984. (Foto: HBO)

Platte personer

Pedro Pascal ville nok – i bagklogskabens klare lys – have ønsket, at han ligesom i The Mandalorian kunne have skjult sin identitet bag en hjelm, for så håbløst enerverende er hans karikerede kliché af en grådig, usympatisk investor. Han bidrager omtrent lige så positivt til filmen, som Chris Tucker i sin tid gjorde i Det femte element. På karikaturskalaen er Pascals Maxwell vel på niveau med den TV-evangelist, som Wayne Newton fik den “ære” at portrættere i License to Kill.

At Kristen Wiig har komisk talent, kan ingen tage fra hende, men her spiller hun en latterlig (nej, ikke morsom, men latterlig) karikeret nørd med kikset tøj og ditto briller, der understreger, hvor nørdet hun er, som får smag for magt og indflydelse. Og i løbet af filmen forvandles til en yngre version af Judi Dench i Cats!

“Hvad i alverden laver DU i denne film?” (Foto: HBO)

Havde filmen så bare været sjov (eller ironisk ligesom Deadpool), kunne vi sagtens have tilgivet Jenkins & Co., men Wonder Woman 1984 er hverken morsom, spændende eller nogen actionfest. Ovenikøbet er en del special effects et godt stykke under, hvad man kan forvente af en film med et budget i milliardklassen.

Annonce

Og hvad i alverden Chris Pines karakter laver i toeren, tror vi er noget, han stadig spørger sig selv om. Han er fuldstændig overflødig for handlingen og har ikke meget andet at gøre end at lire langhårede replikker af, der må have gjort fysisk ondt at ytre. Vi har set ham meget bedre, og ikke engang den kemi, der var mellem ham og Diana i etteren, formår de at genoplive.

Den eneste, der slipper fra det hele med æren nogenlunde i behold, er Gal Gadot, der igen leverer en solid præstation som kompleks superhelt. Det er bare synd, at hun ikke har fået et bedre manuskript at arbejde med og nogle mere interessante biroller at spille op imod.

Wonder Woman 1984_12 Wonder Woman 1984_9 Wonder Woman 1984_3 Wonder Woman 1984_2 Wonder Woman 1984_7 Wonder Woman 1984_6 Wonder Woman 1984_10
<
>
(Foto: HBO)

Misandri

At filmen vil fremhæve stærke kvindeskikkelser, kan vi sådan set godt lide, og det er noget, vi alt for sjældent ser på film. Men når det er sagt, hvorfor skal alle mænd så fremstilles som røvhuller, der drikker sig i hegnet og ikke kan styre deres lyster over for det modsatte køn? Vi kan godt se, at der ligger et – forsøg på et – budskab her, men det kunne måske have været en anelse mere subtilt.

Der er ikke meget “wonder” over denne udgave af Wonder Woman. Nogle acceptable actionscener og en stadig fyrig hovedperson redder dog WW84 fra bundkarakter. At det aldrig lykkes os at blive følelsesmæssigt engageret i filmens personer og deres prøvelser, kunne vi leve med, men når vi heller ikke bliver underholdt af heftige actionscener eller griner af herligt forløsende komik, hvad er så filmens mission (bortset fra at tjene en masse penge)? To stjerner.

(Foto: HBO)

Annonce
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • HBO
  • Release: 26. marts 2021
  • Instruktion: Patty Jenkins
  • Med: Gal Gadot, Pedro Pascal, Kristen Wiig, Chris Pine, Lilly Aspell, Connie Nielsen, Robin Wright, Amr Waked
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 2:31 timer
IMDB Rating
Wonder Woman 1984 (2020) 151min | Action, Adventure, Fantasy | 25 December 2020 (USA) Summary: Diana must contend with a work colleague and businessman, whose desire for extreme wealth sends the world down a path of destruction, after an ancient artifact that grants wishes goes missing.
Countries: USA, UK, SpainLanguages: English

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

For første gang kan man streame video i næsten tabsfri 4K UHD Blu-ray-kvalitet. Men langtfra alle får adgang til tjenesten.
Disney har udsendt en ny, actionfyldt trailer til Marvel-serien Loki.
Marvel/Disney har udsendt endnu en trailer til den kommende Black Widow-film.
Noomi Rapace og Dar Salim er blandt hovedrollerne i kommende svensk Netflix-film.
At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.