TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Vi kårer: Årets bedste elbiler 2021-2022

Årets bedste elbiler 2021-2022

Den elektriske revolution har givet os bedre og mere spændende biler.

Moderne elbiler er meget mere end bare biler. De er rullende PC’er, koblet op til internettet, som betjenes via en integreret tablet i stedet for kobling og gearstang.

Formålet med at tage dig fra A til B, transportere dine varer hjem eller tage dig til steder, du ikke har været før, har dog ikke ændret sig. Men det har den måde, man tænker biler på, gjort. Før talte man aldrig om rækkevidde, ladehastighed eller app-styring. Heller ikke batterikapacitet eller strømforbrug.

Det er vigtigt for mange, der skal vælge ny elbil, men i år er vi kommet så langt, at rækkevidde ikke længere er lige vigtigt for alle. De fleste kører trods alt ikke 400-500 km i ét stræk, og det er rækkevidden på de fleste af årets elbiler.

Rækkevidden er fin for de allerfleste, hvis man vælger en ny elbil med den største batteripakke. Så er ladehastigheden vigtigere, og elbiler med 800 volt batteriteknologi kan lade meget hurtigere op på en hurtigoplader. Hvilket kan gøre ladestoppet kortere.

For mange er udgifterne til vedligeholdelse også lavere end for en bil med brændstofmotor, og i mange tilfælde er pladsudnyttelsen i elbilen bedre end i biler med stempelmotor.

I moderne elbiler er der ingen pladskrævende motorblok og gearkasse med en transaksel, der løber langs midten af bilen. Når de er bygget på en ren elbilplatform, vel at mærke.

Nogle ting er dog ved det gamle. Komfort, køreegenskaber, pladsudnyttelse og nyttelast er stadig vigtige punkter for mange, selv om de vægtes forskelligt ud fra folks forskellige præferencer.

En anden ting, der er vigtig for mange, er hvordan det avancerede infotainment-system fungerer. En støjsvag elbil er et godt udgangspunkt og grund nok i sig selv til at vælge det fedeste lydanlæg. Men så skal det også være let at navigere i de omfattende skærmmenuer, og det er ikke nok, at anlægget er dyrt. Det skal også være godt integreret og afbalanceret, for at den nye elbil kan blive et sted, man trives.

Hurtig acceleration og en støjsvag kabine er ikke nok til at vinde prisen som Årets Bedste Elbil. Her er det den samlede pakke, der tæller, og elbiler, der peger mere mod fremtiden end fortiden, står stærkere hos Lyd & Billedes jury.

Her er de nominerede og den klare vinder af prisen som Årets Bedste Elbil 2021.

VINNERE AV Årets bedste elbiler 2021-2022
Årets Bedste Elbil 2021-2022
Hyundai Ioniq 5

Det her er fremtidens bil

Hyundai Ioniq 5 er som en fremtidsvision fra 1980’erne. Og vi elsker den!

Med sit temmelig kantede udseende, der er moderniseret med pixelmønstrede LED-lys, ligner den noget, der er taget ud af en science fiction-film fra 1980’erne. Man venter bare på, at hjulene foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i ægte Doc Brown-stil sætter kurs mod himlen.

Men hvor Hyundai Ioniq 5 på ydersiden nærmest symboliserer, hvordan man i 80’erne troede, fremtiden ville se ud, så sætter den mellemstore familie-SUV kryds ved hvert eneste punkt på listen over, hvad man forventer af en moderne bil anno 2021. Ikke mindst har den reversibel strøm – og kan drive dele af huset i tilfælde af strømsvigt. Og med en knap kan du få sæderne i hvilestilling efter NASA-standard.

Digitale kørselsassistenter holder bilen midt på vejbanen og sørger for den rigtige fart og afstand til bilen foran. Radarer i kofangeren bagpå giver signal om køretøjer i den blinde vinkel, og bilen bremser automatisk, hvis blinklyset slås til, før der er fri bane. Desuden aktiverer blinklyset et blindvinkelkamera med video, som vises i et rundt felt på instrumentpanelet.

Her skal man med andre ord være temmelig uopmærksom for at forårsage farlige situationer.

Konklusion

Hyundai Ioniq 5 er en meget gennemtænkt familiebil. Den er større, end den ser ud på billeder, da formen snyder. Indvendig har man faktisk vældig god plads. Vi kan godt lide, at man tvinges til at tage stilling til udseendet, for den ser unægtelig speciel ud.

Køreegenskaberne er rigtig gode, og bilen er hurtigere end de fleste i sin klasse. Her går det tjept! Den er også lavere prissat end konkurrenter med tilsvarende udstyr, så man får meget for pengene!

Lydanlægget fra Bose gør et godt stykke arbejde. Det kunne godt have været lidt kraftigere og have haft endnu bedre opløsning i tonerne. Men absolut et tilvalg, der kan anbefales.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.