Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Vi kårer

Årets bedste fotoprodukter

Lad os guide dig til dit næste kamera, så du kan finde det, der passer bedst til dig.

Af / 22/10/2019 - 10:09
Årets bedste fotoprodukter

Mange klarer sig fint med mobilkameraet, men et rigtigt kamera giver altid bedre billeder, og for entusiasterne er kameraet den bedste løsning. Men hvilket kamera? Svaret er, at det kommer an på, hvad det skal bruges til, og hvilke krav man stiller til funktioner, billedkvalitet, størrelse og pris.

Groft sagt kan man opdele markedet i to hovedkategorier: Kompaktkameraer og systemkameraer. Inden for disse kategorier er der flere veje at gå, og her skal vi se på de vigtigste.

Panasonic Lumix FZ1000II 54271

Kompaktkameraer

De farverige kompaktkameraer, der mødte én på butikshylderne, er næsten væk fra markedet. Tilbage står tre kameratyper: De vandtætte, som man kan snorkle med, superzoomkameraerne med mere end 10x zoom og high-end kompaktkameraerne.

De vandtætte er bedst egnet til dem, der har brug for et robust kamera, som også kan tåle vand, men små billedsensorer og simpel optik gør, at det ikke er her, man får den bedste billedkvalitet.

De mest kendte i denne klasse er Canon, Nikon, Olympus, Sony og Panasonic.

Priser: 2.500-7.500 kr.

Velegnet til: Hverdagsbilleder, ferier, ture og vandsport

Superzoomkameraer

Den bedste billedkvalitet finder man heller ikke blandt superzoomkameraerne, som egentlig er for store til at kaldes kompaktkameraer. Men de har gerne 24-240 mm eller 24-600 mm zoom, hvilket er perfekt til fuglekigning og dyreliv, men også landskaber.

Bemærk, at så meget zoom kan give blødere skarphed og dårligere lysstyrke, og er mindre velegnet til fotografering i svagt lys.

De bedste superzoomkameraer hedder ofte Panasonic, Sony eller Leica.

Priser: 7.500-15.000 kr.

Velegnet til: Dyreliv, landskaber, skov og mark

Leica Q2 52842

High-end kompaktkamera

De bedste kompaktkameraer koster mindst lige så meget som et systemkamera. Her får du ikke så meget zoom, måske 24-120 mm, og ingen mulighed for at skifte objektiv. Billedsensoren er mindst 1 tomme stor, men der findes high-end-kompakter med APS-C- eller Micro Four Thirds-format (MFT), som giver mindst lige så god, hvis ikke bedre billedkvalitet end mange systemkameraer.

I denne klasse får man mange af de samme funktioner som i systemkameraer, og teknikken er ofte hentet fra avancerede systemkameraer. Det kan ses på billedkvaliteten, som er skarpere og mere detaljerig end på de billigere kompaktkameraer.

Canon og Sony laver de mindste high-end kompaktkameraer, mens Fujifilm, Panasonic og Leica laver de bedste.

Priser: 7.500-40.000 kr.

Velegnet til: Kræsne fotografer på rejse, gadefoto, allround og video

Lumix S1 duo 55562

Systemkameraer

De større og dyrere systemkameraer leverer den bedste billedkvalitet, og et systemkamera er det bedste valg både for viderekomne hobbyfotografer og for dem, der vil lære fotografering fra bunden.

Udskiftelig optik, en stor og skarp søger, autofokus og en skudtakt, der kan følge med de hurtigste bevægelser. Plus i nogle tilfælde vejrbeskyttelse, der er praktisk til landskabs- og dyrefotografering.

Vores tests viser større forskelle på ting som skudtakt, autofokus, videoegenskaber og optik end på teknisk billedkvalitet. Derfor handler det først og fremmest om at finde det bedste kamera til netop dine behov.

Systemkameraer laves af alle de kendte producenter.

Priser: Fra 4.000 kr.

Velegnet til: Allround, bryllupsfoto, sport for de hurtigste, rejser for de mindste

EOS RP hands 51728

De mindste systemkameraer

De mindste og letteste systemkameraer er Micro Four Thirds-kameraerne fra Olympus og Panasonic. De har en mindre billedsensor end de andre, hvilket gør kameraerne små og handy. Det samme gælder objektiverne, som kan laves mindre, hvilket giver meget rejsevenlige kameraer.

Med indbygget billedstabilisering, høj skudtakt og 4K-video er MFT-kameraerne næsten perfekte allround-kameraer. Se efter Olympus OM-D og Panasonic Lumix G.

Priser: 4.000-25.000 kr.

Velegnet til: Allround, sport, dyreliv, video, rejser, gadefoto

De mindste spejlreflekser

Hvis man går en størrelse op, hedder billedformatet APS-C. De har et større billedflade end MFT. I nogle tilfælde kan det give bedre støjegenskaber i svagt lys. Her er spejlreflekserne også inkluderet, selv om der bliver færre af dem på markedet.

De bedste spejlreflekser i denne klasse står der altid Canon eller Nikon på, og udvalget af objektiver og tilbehør er enormt. Her varierer det fra simple begynderkameraer til svinedyre professionelle kameraer med større full-frame billedsensorer i 24 x 36 mm format.

Priser: 4.000-8.000 kr.

Velegnet til: Begyndere, allround, hverdagsbilleder

Spejlløse med APS-C-format

De bedste spejlløse kameraer i APS-C-format kommer fra Leica, Canon, Sony og Fujifilm, og sidstnævnte har et stort forspring i udvalget af både kameraer og objektiver. Her kan såvel begyndere som viderekomne finde et kamera, der passer perfekt.

Disse kameraer er hurtigere og mere anvendelige end mange spejlreflekskameraer og vil være et godt valg for dem, der vil have den højest mulige billedkvalitet i et kamera, der er så lille som muligt.

Priser: 8.000-20.000 kr.

Velegnet til: Begyndere, viderekomne, allround, hverdagsbilleder, bryllupsfoto, portrætter, landskaber, sport, video

Lumix S1 55561

Full-frame-kameraer

De nye, avancerede spejlløse full-frame-kameraer har en lige så stor billedsensor som det gamle filmformat på analoge – og digitale – full-frame spejlreflekskameraer. De fleste kameraer i denne klasse er rettet mod viderekomne og professionelle fotografer.

Indtil videre er udvalget af objektiver og tilbehør ikke særlig stort, og kameraerne kræver mere fra fotografen, for at billederne bliver så gode som muligt.

De fire vigtigste producenter i denne klasse er Sony, Panasonic, Nikon og Canon, men Leica (SL) skal også nævnes.

Priser: 12.000-60.000 kr.

Velegnet til: Landskaber, portrætter, reportage, studie, video, sport

Mellemformatkameraer

Historisk set har dette format været forbeholdt studiefotografer, men selv med billedsensorer på 44 x 33 mm er de digitale mellemformatkameraer relativt kompakte. Dermed kan man tage dem on location, på rejser, i skov og mark, ja, egentlig hvor som helst, da de ikke er meget større end et professionelt spejlreflekskamera.

Mellemformatet er afgjort for folk, der ved, hvad de laver; det er dyrt og har begrænsninger, som de små full-frame-kameraer ikke har. F.eks. på fokushastighed og skudtakt.

De vigtigste i denne klasse er Fujifilm, Hasselblad, Phase One og Pentax.

Priser: Fra 35.000 kr. og op

Velegnet til: Studie, landskaber, portrætter, mode, reklame

Alle opgivne priser er baseret på gennemsnitspriser på markedet pr. oktober 2019.

Andre anbefales af årets fotoprodukter

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Vindere af Årets bedste fotoprodukter

Årets bedste objektiv, Basic

Fujifilm XF 16 mm F2.8 R WR

Superkompakt vidvinkel

Denne fikse vidvinkel er latterligt lille – og latterligt god.

Den kompakte 16 mm vidvinkel vejer kun 155 gram og er det perfekte valg for dem, der leder efter en skarp 24 mm vidvinkel. Som er den effektive brændvidde på Fujifilms kameraer med APS-C billedsensor.

Objektivet er faktisk vejrbeskyttet og har både fokus- og blændering. Det er fremragende til landskaber, også i dårligt vejr, og til rejser, fordi det er så lille og let.

Den effektive brændvidde på 24 mm passer fint til bylandskaber og gadefotografering, og med f/2.8 som største blænde fungerer det også godt i svagt lys. Nærgrænsen er kun 17 cm, så det duer fint som – moderat – makro-objektiv med 0,13x forstørrelse.

Objektivet har intern fokusering, og autofokus er hurtig og lydsvag. Der er trods alt heller ikke meget, der skal flyttes indeni, men alligevel. Konstruktionen består af ti linse-elementer i otte grupper og er udstyret med ni afrundede blændelameller.

Så korte brændvidder betyder ofte vignettering (lystab i hjørnerne) og fortegning, men her er der god kontrol over begge dele. Vignetteringen er så moderat, at det ikke er noget at bekymre sig om. Mens fortegningen er chokerende lav for en 16-millimeter og nærmest ikke synlig, medmindre man går meget tæt på motivet.

Der er også god kontrol over strølys og kromatisk aberration, så hvad mere kan man forlange til prisen?

Konklusion

Fujifilms overkommelige 16 mm vidvinkel er et fortræffeligt objektiv, der er så godt, at man næsten misunder Fuji-brugerne. For det føjer sig til rækken af strålende og billige objektiver, som desværre kun passer til Fujis X-T-kameraer, såsom X-T30 – det kamera, vi testede objektivet med.

Lysstyrken er måske ikke noget at skrive hjem om, men den optiske ydelse er afgjort alle pengene værd. Og desuden er det lille, let og vejrbeskyttet.

Årets bedste objektiv, High-end

Canon RF 28-70 mm f/2 L USM

Perfektioneret lysstærk zoom

Vi har ikke set magen. Canons massive 28-70 mm er simpelthen for sej.

Canons lysstærke RF 28-70 mm er så langt fra de dagligdags zoomobjektiver, der plejer at følge med kameraer, som det er muligt at komme. Det er det lysstærke, knivskarpe alternativ til RF 24-105 mm-f/4, men med ydelse på niveau med RF 50 mm f/1.2.

Den massive zoom med hele 104 mm i diameter og en filterfatning på 95 mm er en slags tour de force fra Canons optiske division. Et flagskibsobjektiv til de spejlløse full-frame-kameraer i EOS R-serien med enestående lysstyrke og ekstreme optiske kvaliteter.

Blænde f/2.0 er et dristigt valg. Det gør objektivet meget større og tungere, da det kræver meget større glasflader, og prisen bliver derefter. Desuden er der risiko for, at den optiske ydelse falder markant på fuld blændeåbning.

Det har næsten ingen synlig fortegning på vidvinkel og kun moderat vignettering (lystab) på fuld åbning og 28 mm brændvidde. Meget imponerende.

Skarpheden falder selvfølgelig lidt, men højst marginalt på f/2.0 og mest på 28 mm. Fra 35 mm er skarpheden bedre over hele billedfladen og falder ikke synligt på nogen brændvidde før f/16. Selv da er skarpheden og detaljeskarpheden fænomenal.

Den vejrbeskyttede Canon-zoom er lavet til professionelle, der har brug for den høje lysstyrke, og f/2.0 er meget nyttigt til portrætter, hvor den smalle skarphedsdybde giver fine, slørede baggrunde. Den er også glimrende til landskabsfotografering, bryllup, reportage og mode, men ikke helt så velegnet til video- eller actionfotografering.

Konklusion

Canon RF 28-70 mm f/2 L USM er så tæt på en perfekt normalzoom, som det er muligt at komme. Det er i hvert fald den bedste, vi har testet af sin slags, men det koster på både budget, vægt og størrelse. Dermed er det nok ikke en zoom for alle og til alle slags brug, men for de professionelle, der længe har set frem til en brugbar, lysstærk og frem for alt knivskarpt zoom, bliver det ikke bedre.

Den optiske ydelse er næsten fejlfri for et objektiv af denne type – hvilket man også bør forvente til prisen – og det lover godt for fortsættelsen af Canons nye EOS R-system.

Årets bedste basic systemkamera

Fujifilm X-T30

Det bedste begynderkamera

Fujifilms lille systemkamera er det perfekte kamera til ­nybegyndere.

Hvis lav vægt, skarpe billeder og fotoglæde skal slås sammen i ét kamera, er X-T30 svaret. Det lille Fuji-kamera er en rigtig arbejdshest med funktioner hentet fra øverste hylde. Det kan mærkes.

Fujifilm X-T3 er en slags light-udgave både teknisk og vægtmæssigt, og har mange af de samme egenskaber. Bare pakket ind i et mindre, lettere og billigere kamera. Det betyder samme 24 megapixel X-Trans CMOS-billedsensor, 4K-video uden beskæring og de samme analoge indstillingshjul på toppen.

Hurtigt er det også. Med elektronisk lukker er skudtakten hele 20 fps, eller 30 fps med 1,25x beskæring. Det er der ikke mange kameraer, der kan følge med på. Hele 425 fokuspunkter dækker næsten hele billedfladen. De kan hurtigt flyttes med fingeren på skærmen eller med joystick-knappen bagpå, og det finder fokus lynhurtigt.

Kameraet er super til hektiske scener, hvor autofokus og skudtakt spiller en rolle for at få skarpe billeder. Autofokus er lynhurtig, men mangler Sonys ekstremt præcise øjenfokus. Som er umådelig praktisk til portrætter.

Det har også rimelig avanceret 4K-video, endda med 10 bit video (4:2:2) via HDMI-stikket, og har mikrofonindgang, men mangler hovedtelefonudgang.

Et lidt større håndgreb, større søgerflade og en bedre placeret joystick-knap ville have gjort kameraet endnu bedre. Men der er ikke meget at udsætte på billedkvaliteten. Der er så god, som det er muligt at få den i 2019.

Den unikke billedsensor giver ekstremt god detaljeskarphed, og Fujis billedprocessering er blandt de allerbedste. Det giver en farvegengivelse og kontrast, som de færreste vil gide ændre på. Jpeg-filerne er simpelthen fornemme.

Billedstøjen er godt under kontrol op til ISO 6400, og med kameraets rigtig gode udvalg af filmindstillinger som Astia, Provia og sort-hvid-indstillingen Acros får man flotte filmsimuleringer på jpeg-billederne. Hvor Eterna, som giver blødere toner i billederne, er blandt de nye muligheder.

Konklusion

Der er meget at holde af ved Fujifilm X-T30. Kameraet er fortrinligt at have med på rejse. Det er let og kompakt uden at være ribbet for muligheder, men det er kun vægten, der er let; ellers er kameraet meget kapabelt. Med videoegenskaberne, billedkvaliteten og brugervenligheden med i beregningerne er det næsten det perfekte allround-systemkamera i denne klasse. (LS)

Årets bedste premium systemkamera

Fujifilm X-T3

Fuldtræffer fra Fujifilm

Bedst i klassen. Så enkelt kan Fujifilm X-T3 beskrives. En udfordrer til dyrere full-frame-kameraer.

Da markedet går i retning af dyrere systemkameraer, øges udvalget i de højere prisklasser selvfølgelig. De mange nye full-frame-kameraer er et tydeligt tegn på dette, men de kommer med en relativt høj prisseddel.

Hvis man kan slippe tvangstanken om full-frame – skulle man være grebet af netop den – er der også guld at finde i de lavere prisklasser. I nogle tilfælde kan man finde bedre køb i f.eks. APS-C-klassen.

Størrelsen på billedsensorer er lidt overdrevet, og Fujifilm har gentagne gange bevist, at man slet ikke behøver at have en 24 x 36 mm billedflade, for at billederne skal holde høj teknisk kvalitet.

Et bedre eksempel på det end dette kamera er svært at finde. Fujifilm X-T3 tager store skridt på flere vigtige områder. Såsom billedkvalitet, autofokus, skudtakt og video-optagelse. Teknisk set er kameraet et overflødighedshorn, der på mange måder overgår ydelsen fra dyrere full-frame-kameraer.

Fujifilm er især gode til jpeg-konvertering, og X-T3 er ingen undtagelse. Fornemt saturerede farver, meget jævne hudtoner og Fujifilms indbyggede filmsimuleringer gør det til en fryd at se billederne fra kameraet. Det er kun Nikon D850, Sony a7R III og Leica SL blandt full-frame-kameraerne, der er på samme niveau.

En ny billedprocessor har muliggjort 4K/60p-video, den hybride autofokus har 425 kontrastfokuspunkter og hele 2,1 millioner fasefokuspunkter, og kameraet skyder billedserier på 20 fps (billeder i sekundet) eller 30 fps med elektronisk lukker og 1,25 x beskæring, der giver 16,6 megapixel filer.

Konklusion

Fujifilm X-T3 er klassens soleklart bedste allround-kamera. Det er lynhurtigt og en drøm at bruge, og billedkvaliteten er afgjort i topklasse.

Nogle vil sætte en finger på den moderate batterilevetid eller beskæringen på 4K-video, og nogle vil være utilfredse med de små knapper og ønske sig et større håndgreb. Man kan altid finde noget at hakke på. Men det ændrer ikke ved det faktum, at det her er et af de bedste køb for både professionelle og entusiastiske amatørfotografer.

Vejrbeskyttelsen, den store søger, den praktiske touch-skærm og ikke mindst det fine objektivudvalg er blot nogle få af mange grunde til at vælge Fujifilm X-T3. (LS)

Årets bedste high-end systemkamera

Panasonic Lumix DC-S1R

Det sejeste kamera

Panasonic Lumix S1R er et overflødighedshorn af et kamera og blandt de allerbedste, vi har testet.

Panasonic Lumix S1R og S1 er henvendt til professionelle fotografer eller entusiastiske amatører og har samme bajonetfatning som Leica SL. Lumix S1R og S1 er udviklet fra bunden hos Panasonic og er to næsten identiske kameraer, bare med forskellig billedsensor og nogle mindre forskelle.

Mens S1 er seriens allround-kamera med avancerede videofunktioner og 24 megapixel billedsensor, er S1R den højopløste stillbilledvariant med en ekstrem opløsning på 47 megapixel og mulighed for vanvittige 187 megapixel. Kameraerne har indbygget femaksers billedstabilisering, som bevæger billedsensoren og kompenserer op til 5,5 trin og kan anvendes sammen med optisk billedstabilisering for op til seks trins kompensation.

S1R gemmer video i 4:2:0 8 bit på hukommelseskortet – XQD- eller SD-kort. Alternativt kan S1R gemme video i 4:2:2 8 bit på en ekstern optager.

Søgeren har 0,78x forstørrelse og optik med linse-elementer, som faktisk gør det muligt at se hele søgerbilledet – med briller på. Ved 9 fps skudtakt får man ikke Live View. Med kontinuerlig fokus falder skudtakten til 6 fps, men så fungerer Live View.

Panasonics praktiske 4K-fotofunktion med op til 60 fps og 8,3 megapixel er også tilgængelig her, men desuden i en 6K-variant, der giver 18 megapixel billeder fra 30 fps serier. Pre-burst er også muligt. Her tager kameraet billeder, så længe udløseren er trykket halvt ned, og gemmer de sidste, når den trykkes helt ned.

Det kan godt tænkes, at de, der seriøst overvejer et S1R, er ligeglade med skudtakt og følgefokus. De er mere interesseret i billedkvaliteten. Med 47 megapixel fra en full-frame billedsensor og mulighed for 187 megapixel er kameraet henvendt til stillbilledfotografer, der fotograferer landskaber, arkitektur, portrætter, reklame og produkter. Og de får i både pose og sæk. For detaljeopløsningen er ekstremt sej. Skarpheden er vanvittig høj, bedre end på det meste, vi har testet, og på niveau med mellemformatkameraer som Hasselblad X1D og Fujifilm GFX 50S.

Konklusion

Panasonic Lumix S1R er et af de mest interessante kameraer i lang tid. Det er også et af de bedste, vi har testet. Indrømmet, det er stort, tungt og dyrt, men Panasonic har heller ikke sparet på noget her. Billed- og videokvaliteten er klasseledende for et full-frame systemkamera, funktionsniveauet er himmelhøjt, og det samme er byggekvaliteten.

Det eneste, kameraet mangler, er klasseledende skudtakt og autofokus – og flere objektiver, men det kan hurtigt ændre sig. Panasonic har ramt plet med S1R, som vil få selv garvede professionelle til at gå bagover af begejstring. (LS)

Årets kamera 2019

Fujifilm GFX 100

Verdens bedste

Guderne skal vide, at det ikke er billigt, men det bedste koster altid mere.

Det vil bestemt ikke være det perfekte allround-kamera for alle. Det er ikke hurtigt nok til sport, det kan ikke tages med under vand, og der er ikke nogen rigtig velegnet zoom til dyrefotografering. Desuden er det dyrt. Fujifilm GFX 100 har i det hele taget nogle begrænsninger, men billedkvaliteten er ikke en af dem.

I de snart 20 år, vi har testet digitalkameraer, har vi ikke set magen til billedkvalitet. Fujifilm GFX 100 er et mellemformatkamera med større billedflade end de såkaldte full-frame-kameraer, og dermed har det få konkurrenter. Leica S2, Pentax 645D og Hasselblad X1D II, selvfølgelig. Men selv de må se sig slået af GFX 100.

Den 44 x 33 mm store billedsensor har 102 megapixel opløsning. Kameraet kan også gemme 16 og 14 bit raw-filer og optage 4K-video med 4:2:2 10 bit fra HDMI-udgangen. Samtidig har det femaksers 5,5 trins billedstabilisering, 425 fokuspunkter med fasefokus og 5 fps skudtakt.

Det gør kameraet meget anvendeligt til både højopløste billeder og højopløst video.

Vertikalgrebet er lidt lille og lidt glat, men det er til at leve med, for ellers er betjeningen forbilledligt overskuelig med tre skærme og verdens største OLED-søger.

Men det er billedernes farvedybde og dynamik og de støjfrie filer, der rager højest op her. Det gælder ikke kun raw-filerne, men også de processerede jpeg-filer, som jeg ikke kan huske at have set bedre gengivet på noget andet kamera. Til landskaber vil opløsningen give et enestående detaljeniveau, farvedybden vil give en meget naturtro gengivelse af hudtoner, og fraværet af billedstøj vil giver støjfrie mørkebilleder.

Kameraet passer lige så godt på et stativ i studiet som ude i marken til landskabsbilleder eller arkitektur, kort sagt det allerbedste bortset fra sport.

Konklusion

Fujifilm GFX 100 er det bedste kamera, vi har testet – på billedkvalitet. Det har nogle mangler på betjeningen, og det er ikke noget lynhurtigt actionkamera. Men der er ingen andre kameraer, vi har testet, som leverer lige så fantastiske billedfiler, og her tænker vi ikke bare på opløsning, men også på farver, dynamik, kontrast og tonalitet, som er det bedste, vi hidtil har set.

GFX 100 er svinedyrt, det er stort, og det har nogle ergonomiske udfordringer, men det er sandsynligvis ikke nok til at holde de fotografer væk, der vil have den allerbedste billedkvalitet, koste hvad det koste vil. (LS)

Årets premium kompaktkamera

Sony Cyber-shot RX100 VII

Det bedste kompaktkamera

Sony RX100 VII er det bedste allround-valg.

RX100 VII er så tæt på det perfekte allround-kompaktkamera, som det er muligt at komme. Vlogging, rejser, familie, sport, landskaber – der er næsten ingen motiver, Sony-kameraet ikke behersker.

Kameraet er i bund og grund det samme kamera som RX100 VI, med samme bagbelyste 1 tommes 20 megapixel billedsensor, opklappelig OLED-søger, 8,3x zoom med billedstabilisering og Sonys rigtig gode ansigts- og øjenfokus.

Det, der adskiller VI fra VII, er fokussystemet, som er hentet fra full-frame-kameraet Sony a9, skudtakten med og uden følgefokus, inkluderingen af en mikrofonindgang og ingen slukning (black-out) i søgeren ved serieoptagelse.

De 425 fokuspunkter låser lynhurtigt på motivet, som virkelig skal bevæge sig usædvanlig hurtigt og uforudsigeligt, før kameraet ikke kan følge med. Autofokus låser også let på øjnene, og selv om personen vender sig, følger fokussensorerne med, som var de limet på. Imponerende.

Kameraet har også raw-filoptagelse, USB-opladning, Bluetooth- og Wi-Fi-overførsel af billeder samt optisk billedstabilisering, som giver skarpere billeder.

Kameraets 8,3x zoom på 24-200 mm er ikke lige skarp over hele brændviddeområdet. På 24 mm og fuld blænde (altså f/2.8) er der synlig vignettering og fald af skarphed i kanterne. Zoomen er desværre hurtig til at hoppe en blænde op, og allerede når man passerer 40 mm, mister man lys, idet lysstyrken falder til f/4.0.

Fra f/5.6 og især fra 50 til 100 mm er skarpheden også glimrende i hjørnerne, men på 200 mm falder den lidt på grund af diffraktion. Alt i alt er det dog superb ydelse fra et kompaktkamera i denne klasse, men det har sin pris.

Konklusion

Sony bevarer positionen som klasseledende inden for støjkontrol, billeddynamik og farvegengivelse i high-end kompaktklassen. Men Canon G5X II har næsten lige så god billedkvalitet. Faktisk er Canons hudtoner lidt varmere og mere tiltalende, og der er kun marginal forskel på støjkontrollen.

Sony-kameraet er måske ikke lige så tilfredsstillende i brug. Knapperne er små, touch-skærmen er ikke helt på samme niveau, og lysstyrken er ikke specielt imponerende. Det største minus er dog den høje pris. Man kan få et godt systemkamera til de samme penge, men trods sine mangler er RX100 VII stadig det bedste lommekamera.