Kalenderen viser det: Foråret er kommet, og det blevet tid til L&B Homes første test af el-løbehjul i 2025.
I 2024 testede vi tre løbehjul fra henholdsvis Xiaomi, E-Way og Segway-Ninebot. De tre modeller, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen, E-Way E-5045FS og Segway-Ninebot KickScooter F2 D, havde forskellige styrker og svagheder. Smart design er nemlig ikke alt, og fart – i form af hurtig acceleration – behøver ikke altid være en fordel.
Denne gang har vi kørt veje og stier tynde med Sharp KT4CEUG. El-løbehjulet oser af stil. Mens nogle el-løbehjul er kluntede at se på og i tunge, mørke farver, spræller Sharp KT4CEUG med enkeltdele i rødt og et let støvgrønt chassis.
Designafdelingen har nok fået lidt for frie hænder. Den hvide fodstøtte giver KT4CEUG et ”let” udseende, men viser omgående spor efter skosåler. Det lette indtryk snyder også på vægten, bogstaveligt talt. Modellen vejer 20,6 kilo, hvilket er tungt for el-løbehjul. Designet har også medført flere åbninger, hvor fugt og snavs kan komme ind.

Sharp KT4CEUG er nemt at sætte op og forbinde med app’en via Bluetooth. Både app, display og fysiske knapper på styret er enkle og lige til. Sharp KT4CEUG har fokus på at bringe dig fra A til B uden en bred palette af features.
Omvendt bør du have en pæn portion tålmodighed. Hverken tempo eller styrke i mødet med blandt andet stigninger gør Sharp KT4CEUG til en kraftkarl. Det er en fordel, hvis du færdes i storbyens mylder. Sharp KT4CEUG giver en behagelig og stabil kørsel, men den hurtigste på vejen bliver du aldrig.
App og opsætning
App’en Sharp Life hentes ved at skanne QR-koden i papirmanualen. Tilføj løbehjulet inde i app’en via Bluetooth. Opsætningen fungerer fint, og forbindelsen mellem smartphone og el-løbehjul er uden udfald. Som ekstra krydderi kan du skifte ikon og brugernavn på din profil samt farvetema for hele app’en.

Udvalget af funktioner er skrabet. Du kan oprette forud-indstillinger, kaldet scener (for eksempel indstillinger, som aktiveres efter tidspunkt eller vejret). App’en kan tracke dine ture på tid og et kort og skifte visningen af forskellige data i displayet. For eksempel km i forhold til miles.

El-løbehjulet kan deles mellem flere brugere, og du kan låse det elektronisk ved hjælp af app’en. Displayet viser så to streger, hvor speedometerets to cifre ellers ville stå. Jeg tror ikke, det holder tyve på afstand, men er den eneste sikring, medmindre du investerer i en kædelås.
Batteri og opladning
Transformeren er ikke en kæmpe klods med tykke ledninger. Ret smart, hvis opladningen skal foregå på steder med begrænset plads. For eksempel i en lejlighed.
Ladeporten sidder på el-løbehjulets ene side under fodstøtten. Ikke alene gør det porten bøvlet at komme til. Porten sidder også tæt på køreunderlaget og er dermed udsat for støv og smuds fra vejen.

Porten er godt nok dækket af et gummidæksel, som kan skubbes til side, men placeringen gør, at skidt opsamlet fra køreture nemt følger med ind i porten, når du sætter strømstikket i eller tager det ud.
En anden spøjs designdetalje er åbningen mellem fodstøtte og baghjulets skærm. Her vil fugt og støv også kunne komme til og lægge sig omkring nogle af de indre dele, som kan ses gennem åbningen.
Batteriets 10.000 mAh er i den pæne ende. Det tager mindst seks timer at oplade, men holder fint på kapaciteten. Efter et par timer på farten i blandede miljøer med grus, asfalt og bakker var kapaciteten reduceret med 30 procent.

Sharp KT4CEUG er skabt til pendling og ikke til langfart. Er du pendler med få kilometers dagligt behov, vil du sandsynligvis kunne nøjes med at oplade et par gange om måneden. Naturligvis alt efter dit kørselsbehov.
Display og udstyr
LED-displayet er overskueligt, men viste sig allerede på første tur at være svært at aflæse i dagslys. Problemet gælder både ved direkte og indirekte lys og var specielt irriterende, når jeg ville skifte mellem el-løbehjulets tre fart-tilstande.
Walk Mode sætter fartbegrænsningen til 6 km/t. I Medium Mode er det 15km/t og på Maximum Mode 20 km/t (den tilladte maksimale hastighed for et el-løbehjul i Danmark).
For at skifte tilstand trykker du på den fysiske knap til venstre under displayet. Jeg var ofte i tvivl, om jeg havde trykket rigtigt, for ikonerne for de forskellige tilstande så ofte ud som om, de var aktive. For eksempel ikonet (af en menneskefigur) for tilstanden Walk Mode.
Selvfølgelig kunne jeg mærke el-løbehjulet aktuelle fart-tilstand. Det var bare ubehageligt under kørslen at skulle skifte og mærke ”hoppet” fra gå-tilstand til maksimal tilstand.

Jeg kunne heller ikke altid aflæse, om jeg havde aktiveret lyset fortil og bagtil (hvilket også er et lovkrav). Til gengæld er det nemt at se, om du har valgt at få vist den totale distance (ODO) eller for den enkelte tur (triptæller).
Til højre, nær displayet, sidder en usb-port til opladning af en smartphone. Investerer du i en smartphone-holder til styrepinden, kan du på dine ture have app’en åben og på dens kort holde øje med, hvor du er, og hvor du er på vej hen. App’en viser også tid og vejret.
Løbehjulet har tre bremser, to fysiske og én elektronisk. Bagbremsen var faktisk den mest behagelige at bruge, selv om det krævede noget tilvænning. Ofte gav den, ligesom styrets speeder, nogle mærkbare ryk, indtil jeg blev mere fortrolig med Sharp KT4CEUG.

Værst er håndbremsen til forhjulet. Den reagerer langsomt og skal presses helt i bund for at få bare den mindste effekt. Jeg var ved at ramle ind i siden på en bil, som pludselig var fanget på tværs midt i et kryds. I stedet for forhjulsbremsen aktiverede jeg baghjulets skivebremse. Meget bedre.
Transport og fremdrift
Dækkene er på 10”. Lidt mere end det vanlige mål på 8”. Størrelsen giver stabilitet. På testkørsler vippede jeg lidt med kroppen og styret fra side til side. Sharp KT4CEUG forblev stabil på vejen og rettede sig pænt op igen, når jeg gjorde det.
Affjedringen, som er placeret bagtil, er ikke imponerende, men absolut godkendt. Kørsel hen over kanter, for eksempel flisefuger, er ubehagelig. Grus, asfalt og mindre ujævnheder i vejen kan mærkes, men er hverken generende eller får løbehjulet til at ryste mærkbart.
Motorkraften på 350 W og klatrevinklen/hældningen på 15 procent er lavere end hos de fleste el-løbehjul, jeg har testet. Til sammenligning kunne gruppetestens deltagere klare stigninger på mellem 18 og 25 procent og havde motorkraft på mellem 500 W og 1000 W.

I praksis giver det en sløv fremdrift hos Sharp KT4CEUG. Ofte taber el-løbehjulet pusten på vej op ad selv blidere bakker (2 procents stigning). På lige stræk var fornemmelsen den samme. Selv om displayet viste 20 km/t, var jeg en af de langsomme på cykelstien.
Accelerationen giver heller ikke meget skub på. Overhalinger er derfor besværlige, for ikke at sige umulige. Ofte måtte jeg pænt lægge mig ind bag selv handicap-scootere og vente på, at medtrafikanten drejede af eller tog en anden rute end mig.
Konklusion
Sharp KT4CEUG er skabt til storbyen eller til trafik, hvor fart og acceleration ikke altid er afgørende. Vægter du rolig fremdrift og sikker kørsel, er el-løbehjulet et oplagt valg. Kort sagt, en blid køreoplevelse.
Farver og former kan diskuteres, men Sharp KT4CEUG fremstår let og elegant i sit design. Ladeportens placering og en hvid fodstøtte er dog upraktisk. Det samme er gabet mellem fodstøtten og baghjulsskærmen, hvor skidt og fugt kan nå ind.
Besværet med at aflæse displayet, den sløve håndbremse og den skrabede app trækker ned. Omvendt, på positivsiden, er Bluetooth-forbindelsen stabil. Sharp KT4CEUG er enkelt at bruge og nemt komme rundt på. Trods vægten er det også nemt at manøvrere i manuel tilstand (slukket motor).
Overordnet får du med Sharp KT4CEUG et fint pendler-fartøj. Ikke et fartmonster.

Læs videre med LB+
Nyhed! LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
TILBUD - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!