Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Besøg hos Dolby i London: Smagsprøve på fremtidens lyd

Dolby tog os med til London og Abbey Road for at høre, hvad fremtiden har at byde på af spændende lydoplevelser til hjemmebio, hovedtelefoner - og ikke mindst bil!

Skrevet af / 24/05/2023 - 12:00
Besøg hos Dolby i London: Smagsprøve på fremtidens lyd

London/Lyd & Billede: Dolby har ikke holdt egne arrangementer for pressen siden før pandemien. Så da de inviterede os til en lytteseance ved deres europæiske hovedkvarter i London, takkede vi selvfølgelig ja!

Dolby er et velkendt navn for alle, som læser Lyd & Billede. Førende audio/video-formater som Dolby Atmos og Dolby Vision er nærmest blevet daglig sprogbrug hos hi-fi- og hjemmebio-entusiaster.

Under vores ophold i London fik vi mere at vide om den udvikling, som Dolby har beskæftiget sig med i de seneste år. En stor del af teknologien og begreberne er allerede velkendte for os, der arbejder meget med billede og lyd – men her fik vi mulighed for at grave dybere og tale med folkene bag!

 

Artiklens forfatter poserer stolt ved siden af Oscar-statuetten hos Dolby i London. (Foto: Dolby Europe Ltd)

Dolby: fra båndoptagere til ‘big business’

I dag kan du dårligt undgå at se Dolby-logoet, hver gang du tænder for en streamingtjeneste eller besøger din lokale biograf. Men vidste du, at virksomhedens rødder går helt tilbage til 60’ernes England?

Lige siden englænderen Ray Milton Dolby udviklede sin geniale metode til at reducere båndstøj fra båndoptagere og kassetteafspillere (Dolby Type A og B støjreduktion) og senere emigrerede til USA, har det amerikanske selskab spillet en vigtig rolle inden for musik-, film- og tv-produktion.

I dag er Dolby Laboratories en global aktør, der er dybt involveret i forskning og udvikling af A/V-signalbehandling med patenterede teknologier, der går hele vejen fra studiet til forbrugeren.

Virksomheden har også udviklet sin egen biografstandard Dolby Cinemasom promoveres til biografindustrien verden over. Den er – ikke overraskende – baseret på brugen af Dolby Atmos-kompatible højttalersystemer kombineret med en avanceret dobbelt projektorløsning, der giver en meget høj HDR-kompatibel kontrast på store biograflærreder.

I Las Vegas kan du finde koncert-arenaen Dolby Livesom er blevet opgraderet med en gigantisk 4K LED-skærm og – du gættede det – et Dolby Atmos-kompatibelt højttalersystem til live-musik.

Javier Foncillas, vicepræsident, Commercial Partnerships and Global Sales hos Dolby. (Foto: Dolby Europe Ltd.)

Dolby Atmos – fremtidens lydstandard

Hvis der var et budskab, Dolby ville indprente i os under London-turen, så var det, at Dolby Atmos er kommet for at blive – og at det griber om sig.

Tusindvis af film, serier og dokumentarer er mikset i Atmos og er meget værdsat hos både producenter og lydteknikere som et format, de nyder at arbejde kreativt med.

Den seneste tid har formatet også gjort sit indtog i musikkens verden. Streamingtjenesten Tidal tilbyder musik i Dolby Atmos, og det samme gør Apple Music i stigende grad. Men det er også blevet mere aktuelt til podcasts, lydbøger og hørespil.

Lydbogstjenesten Audible (ejet af Amazon) er blandt de seneste, der har taget Atmos til sig. Enkelte produktioner kan blive så omfattende lydmæssigt, og med kendte skuespillere og artister blandt fortællerstemmerne, at lyden næsten er som spillefilm – minus billedet!

The-Little-Mermaid OliverTwist_FINAL
<
>
Oliver Twist og Den lille Havfrue er blandt hørespillene, som gengives i Dolby Atmos-format. (Foto: Audible/Dolby)

Atmos bruges også til direkte sportsudsendelser indenfor engelsk fodbold (Champions League og Premier League) på Sky og BT, men også til andre lande. Vi oplevede eksempler på dette, hvor Dolby AC-4-codec’et bruges til at overføre Atmos-lyd med lav båndbredde, samtidig med at det bliver lettere for TV-selskaberne at skifte mellem forskellige kommentatorsprog.

Stop en halv – hvad er Dolby Atmos egentlig?

Dolby Atmos omtales som et objektbaseret lydformat. Det vil sige, at lyden ikke længere mikses til et bestemt antal kanaler eller højttalere, men i stedet transmitteres med tilhørende metadata – X/Y/Z-koordinater, der angiver lydeffekternes placering i et tredimensionelt lydbillede.

Med Atmos er det også blevet muligt at anbringe højttalere i loftet – såkaldte højdekanaler – for et endnu mere omsluttende lydbillede. Den klassiske lyd af en helikopter kan lyde langt mere realistisk, når lyden faktisk passerer hen over hovedet på os.

Under vores tur til London talte vi med Nick Fry (Picture Shop), lydproducenten bag den prisbelønnede F1-dokumentarserie Drive to Survive på Netflix. Han viste os, hvordan teknologien gør det muligt at bevæge lydeffekterne i et tredimensionelt rum på skærmen mellem de mange Genelec-højttalere i studiet, og hvordan dette derefter kan genskabes hjemme i folks stuer.

Systemet giver enorme kreative muligheder, hvor producenterne kan vælge at placere dig midt på tribunen, når F1-bilerne suser forbi – eller i førersædet, hvis de ønsker det!

Nick Fry fra postproduktionsstudiet Picture Shop er ansvarlig for det imponerende Atmos-lydmix til F1-dokumentaren ‘Drive to Survive’. (Foto: Dolby Europe Ltd.)

Det bedste ved Atmos er nok, at systemet er skalerbart. Med understøttelse af op til 128 kanaler og 64 individuelle højttalere kan lydmikset og panoreringseffekterne fra studiet genskabes på troværdig vis i store og små rum, lige fra små ‘kosteskabe’ til kæmpe biografer med hundredvis af sæder. Ikke nok med det, metadata kan også bruges til at skabe en mere realistisk surroundlydeffekt, når man lytter med hovedtelefoner (såkaldt Dolby Atmos binaural mix).

Det er vigtigt at bemærke, at Dolby Atmos i sig selv ikke nødvendigvis garanterer en god lydoplevelse. Lyden er skabt af kunstnerne og de kreative hoveder i studiet. Dolby leverer værktøjerne til at programmere lyden, transportere signalerne og genskabe lydoplevelsen hjemme i stuen.

Nu var dette jo en Dolby-begivenhed, men lad os ikke glemme, at der findes konkurrerende formater, herunder DTS:X fra Digital Theatre Systems, som kan opnå lignende effekter.

Pointen er, at 3D-lydformater som Dolby Atmos giver store kreative muligheder, som kan genskabes hjemme hos lytterne – langt mere nøjagtigt eller bedre end tidligere ved hjælp af positionsmetadata.

I lyset af udviklingen inden for AR (Augmented Reality) og VR (Virtual Reality) har vi formentlig kun set begyndelsen på, hvad 3D-lyd kan bruges til!

Ved hjælp af softwaren Dolby Atmos Renderer (tilgængelig til bl.a. Avid ProTools) kan lydteknikerne tage lydeffekten og flytte rundt på den, som de ønsker, ved hjælp af musen eller joysticket. (Foto: Dolby)

Atmos til musik (Dolby Atmos Music)

De seneste par år har Dolby Atmos også gjort et solidt indtog i musikkens verden. Under besøget i London besøgte vi Abbey Road Studioshvor der nu både indspilles, mixes og remixes en lang række højtprofilerede musikproduktioner i netop Dolby Atmos-format.

Det legendariske studie slog dørene op i 1931 som det første dedikerede indspilningsstudie i verden, og det har undfanget en række ikoniske bestsellere. Coverfotoet til Beatles-albummet ‘Abbey Road’ er knipset i fodgængerfeltet lige udenfor. Filmmusikken til Indiana Jones og Star Wars er indspillet her. Der indspilles hver uge musik af verdenskendte kunstnere samt filmmusik og overdådige spilproduktioner. Vi kunne sværge på, at vi så nogle kendte ansigter i kantinen … 

I studierne så og hørte vi, hvordan lydteknikerne arbejder, når de mixer et Atmos-lydspor til musik, film og TV. Spillefilm mixes som regel i et større studie med op til 44 aktive Dynaudio monitor-højttalere, mens det er almindelig praksis at lave et ‘nærfelts-remix’ med B&W-højttalere, før de frigives til streamingtjenester, TV og Blu-ray.

Abbey Road Studios MS_Screen 204_(c)_David_Monteith-Hodge_Photographise_please_credit_DolbyMayEvent-(DMH_9560)
<
>
Abbey Road Studios - mastering-studie til musik med ATC-højttalere hele vejen rundt. (Foto: Dolby Europe Ltd)

Dolby Atmos – nu også til bilen

Den måske mest spændende udvikling sker indenfor Dolby Atmos til biler. Flere bilproducenter, heriblandt Mercedes, Nio, Polestar og Volvo, har introduceret Atmos-kompatible lydsystemer til deres biler. Det sker efter længere tids udvikling fra Dolbys side.

Andreas Ehret har stået for projektet, og han viste os bl.a. en Volvo XC60 projektbil, som de har modificeret med egne højde-højttalere (7.1.4 opsætning) og tilhørende lydprocessering.

Ved afspilning af Atmos-lydspor til biler er det vigtigt ikke bare at genskabe lyden fra studiet, men også at kunne optimere og tilpasse lyden til glæde for både fører og passagerer. Gør man ikke det, vil sweet-spottet ligge et sted midt i bilen, sådan cirka hvor håndbremsen plejede at være!

Til lydanlæg i biler har det længe været praksis at levere en form for virtuel 3D-surroundeffekt – med vekslende held. Men nu, hvor 3D-lyden allerede er inkluderet i Atmos-mastered optagelser, er det en helt anden historie.

Rocket man for fuld skrue

Inde i Volvoen hørte vi bl.a. Elton Johns Rocket Man, en af de første sange til officielt at blive remastered i Dolby Atmos-format. Og det lyder umiddelbart inspirerende! Eltons vokal lyder større forfra, refrænet kommer alle vegne fra, klaver, trommer og bas går dybere og fylder kabinen på en helt anden måde – mere ‘live’ – end den traditionelle stereoindspilning, samtidig med at klangen, selve nummerets sound, er tro mod originalen fra 1972.

Alligevel er der nok dem, der vil mene, at man ikke bør fifle for meget med klassikere som denne. Mindst lige så interessant var det derfor at høre nyindspilninger som Billie Eilish’ Oxytocin, som viser, at Atmos-formatet også har meget at byde på til musik.

Atmos-formatet kommer til at spille en vigtig rolle i flere kommende bilmodeller, deriblandt Mercedes EQE, Volvo EX90, Polestar 3, Nio ET7 og Lotus Eletre, så hold øje med flere lydtests i nær fremtid!

Dolby Atmos i bilen. (Foto: Dolby Europe Ltd)
Læs også Sådan bliver lyden i Volvo EX90 Med hele 25 (!) Bowers & Wilkins-højttalere og Dolby Atmos surroundlyd kan Volvo EX90 byde på en musikalsk rejse udover det sædvanlige.

Dolby Cinema: Så er det popcorn-tid!

Den fedeste billedoplevelse fik vi, da vi besøgte biografen Cinema in the Power Station ved Battersea i udkanten af London. Dette er en luksuriøs, Dolby Cinema-certificeret biograf, hvilket indebærer, at den har en specialudviklet projektor-opsætning bestående af dobbelte Christie 4K-laserprojektorer. Mange af de filmtitler, der vises, er mastered i Dolby Vision.

Vi fik en kort demo, hentet fra Top Gun: Maverick, hvor Tom Cruise foretager et halsbrækkende flystunt i Mojave-ørkenen. Og uden at overdrive er det den fedeste billedkvalitet, undertegnede har oplevet på et biograflærred!

Med langt større kontrast og dybere sortniveau, end man er vant til at se fra almindelige biografprojektorer, og akkompagneret af et tordnende brutalt og klokkeklart lydanlæg gav dette en adrenalinfyldt oplevelse. Det er helt klart en værdig konkurrent til IMAX, og selv om billedformatet (2,40:1) måske ikke er lige så opslugende som IMAX-skærmene (1,90:1), smagte det helt sikkert af mere. Det ville være skønt at få ægte Dolby-biografer i Skandinavien også!

BBA08236 98_(c)_David_Monteith-Hodge_Photographise_please_credit_DolbyMayEvent-(DMH_8899)
<
>
(Foto: Dolby Europe Ltd)

 

For nu at opsummere kan man ikke sige, at besøget i London bød på banebrydende nyheder. For de af os, der allerede har et vist kendskab til Dolby, bekræftede det mest af alt de indtryk, vi allerede havde, nemlig at:

  1. Dolby har en solid position inden for musik- og filmindustrien.
  2. Producenter og lydteknikere er vilde med de kreative muligheder, som Atmos giver.
  3. Musik i Dolby Atmos-formatet har potentiale til at give virkelig interessant lyd.
  4. Din næste bil bør have et Dolby Atmos-kompatibelt anlæg.

PS: Dolby oplyser, at når Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One kommer i biograferne senere på sommeren (premiere 12. juli), vil dette være film nummer 500, der er produceret med Dolby Vision og Dolby Atmos.

Lyd & Billede præciserer, at rejseomkostningerne til denne reportage blev betalt af producenten.
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Marshall rocker videre

Du kan ikke købe den herhjemme

Mere prisvenlig hjemmebiograf fra Pioneer

Ny subwoofer til de superrige

Hjemmebio-kraftkarl er inde til test

Nu kommer den endelig

Vildere surroundforstærker fra Denon

"Alle" elsker Dolby

Nyt lydformat vil knuse Dolby Atmos

Januarudsalg på soundbars

Se den lille 4K-projektor

Vil bringe 3D-lyd til "alle"

0
Lyd & Billede
Scroll to Top