Bowers & Wilkins giver koncertlyd i Aston Martin DB12

Aston Martin DB12, verdens første "Super Tourer", får 3D-surroundanlæg fra B&W.

Bowers Wilkins Aston Martin DB12 enhanced 1920x1080 1

Baseret på tidligere samarbejder ville mange nok have gættet på, at Bang & Olufsen skulle levere lyden til den nye Aston Martin DB12. En bil, som kun Aston Martin kan lave den, med en heftig 4-liters twin turbo V8’er under kølerhjelmen.

Bilen kalder de selv en Super Tourer, altså en slags Grand Tourer (GT) i superklassen. Med andre ord en superbil, der både leverer sportslig ydelse og komfort på lange ture.

Læs også TEST: Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System Lyden af den enorme V8’er formår ikke at overdøve B&W-anlægget, som er et oplagt valg til en BMW.

Men nu må B&O vige for B&W. Egentlig passer det som hånd i handske, at Bowers & Wilkins står for lyden i Aston Martin DB12.

Aston Martin har nemlig – med nogle få undtagelser – været James Bonds trofaste følgesvend gennem årene. Og i efteråret gjorde B&W tilnærmelser til superagenten med en begrænset James Bond-udgave af deres bedste hovedtelefoner Px8. Så et samarbejde mellem de to er måske ret passende.

Aston-Martin DB12 Bowers & Wilkins (2)- enhanced
Foto. Aston Martin

15 højttalere

Bilen får femten højttalerenheder placeret rundtom i kabinen, heriblandt en subwoofer. Den totale forstærkerkraft er opgivet til 1.170 watt, så man går ikke ned på lyd her. Ifølge pressemeddelelsen fra Aston Martin ser anlægget “lige så slående ud, som det lyder”.

Læs også Nyhed: Lucid Air bliver verdens første bil med Dolby Atmos Lucid Surreal Sound: Med 21 højttalere og Dolby Atmos er scenen sat for store musikoplevelser i bilen.

Continuum mellemtoneenheder kender vi fra B&W’s mere seriøse hi-fi-serier, helt op til 800-serien i ultra-high-end-klassen.

Diskanterne er frigjort fra kabinetter og hulrum i bilen og sidder i stedet i egne såkaldte Nautilus-rør. Disse spidser til bagover og absorberer meget af energien fra diskanternes bagside. Lavere forvrængning er resultatet.

Men hvor den britiske højttalerproducent er kendt for sine diamantdiskanter, som de også har i BMW’s topmodeller, er der brugt billigere aluminium i den nye Aston Martin-flyder. Et lidt mærkeligt valg til så dyr en bil.

Foto: Aston Martin

3D uden Dolby Atmos?

Højttalerenhederne er placeret både i ørehøjde og i taget for at opnå en ægte 3D-oplevelse. Dolby Atmos er derimod ikke nævnt med et ord, så vi må gå ud fra, at den glimrer ved sit fravær. I givet fald er også det en besynderlig beslutning, hvis du spørger os.

Læs hele pressemeddelelsen her (engelsk).

Læs også TEST: Mercedes EQE med Dolby Atmos Burmester-anlægget i Mercedes EQE har fået en velkommen opdatering med Dolby 3D-lyd, og vi kan røbe, at det lyder superfedt! Samtidig er der en trist nyhed til eksisterende EQE-ejere.
Læs videre
Exit mobile version