TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ LB+ Total 6 uger for bare 6 kroner!

Nyhed

Sydkoreansk luksus

Genesis GV60 er baseret på en velkendt platform.

Af / 23/08/2021 - 20:21
Sydkoreansk luksus

At ingen har hørt om Genesis, er ikke så underligt. Det er Hyundai-koncernens nye luksusmærke, omtrent som Lexus er det for Toyota.

Den kommende Genesis GV60 er baseret på E-GMP-platformen, som vi kender fra Hyundai Ioniq 5, hvilket betyder, at den sandsynligvis er større i virkeligheden, end den ser ud til på billederne.

Læs også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Det betyder også, at Genesis GV60 har den samme 800 volt teknologi som Ioniq 5 (og Porsche Taycan), og bilen får formentlig den største batteripakke fra starten.

gv2

Men GV60 vil lægge sig et par hak over Ioniq 5 – og KIA EV6, som den også deler platform med – og har mere sigtekornet rettet mod Audi end VW med større vægt på luksus og dyrere materialer samt et højt udstyrsniveau fra starten.

Annonce

Hvis Genesis vælger samme drivlinje som EV6 GT, kan det betyde op til 500 km rækkevidde fra et 77,4 kWh batteri, men måske ikke hvis Genesis vælger at gå efter den største effekt på 585 hk og 740 Nm, som EV6 GT har.

gv3

Interiøret adskiller sig en del fra Ioniq 5, men den har en tilsvarende todelt skærm i breddeformat, og ellers kan man se, at der faktisk er knapper på instrumentbrættet samt to skærme med kameraer på ydersiden, som erstatter sidespejlene.

Håndtagene er indfældet i dørene, og sideruderne bagi ender i en skarp bue a la EV6, mens baglygterne er integreret i karosserifladerne. Fronten har et kølergitter med sensorer, flankeret af fire smalle felter, der udgør forlygterne.

Designet adskiller sig klart fra både Ioniq 5 og EV6, og det skal blive spændende at se, hvordan GV60 bliver modtaget, når den dukker op hos forhandlerne engang i begyndelsen af 2022.

gv4

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Har du rækkeviddeangst? Ny verdensrekord bør berolige dig!

Kompakt elbil-SUV med op til 530 kilometers rækkevidde

AI-systemer gør billeje til en dyr fornøjelse

Tjek den her elektriske superbil!

Ny brint-SUV fra BMW - er de gale?

Vanmoof genopstået fra de døde med nye elcykler

Førstehåndsindtryk: Sådan bliver NIOs nye digitale arsenal

Vigtige fremskridt for Nissan Leaf

Tesla kører sig selv gennem Rom

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Fartmonster fra Lucid på vej til Danmark

Video-apps på vej til Android Auto