TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 3 får firehjulstræk og LiDAR

Ambitiøse rækkeviddemål for den kommende Polestar 3.

Af / 07/06/2022 - 22:21
Polestar 3 får firehjulstræk og LiDAR

Det første billede af Polestar 3 viser en bil, der lover mere plads end i Polestar 2. Bilen er en sporty SUV – eller crossover, afhængigt af øjnene, der ser – og virker mærkbart mere rummelig end Polestar 2.

Den store bagklap skjuler forhåbentlig et væsentlig større bagagerum end de 430 liter, som toeren har, og måske er der også mere bagsædeplads. Intet af dette ved vi dog noget konkret om, andet end at Polestar 3 vil blive præsenteret til oktober. Den vil sandsynligvis kunne bestilles allerede da, men næppe leveres før 2023.

Polestar siger, at den får autonom selvkørsel på motorvej, og til at opnå det bruger den LiDAR-sensorer fra Luminar og en processor fra Nvidia. Som måske er mest kendt for deres grafikkort.

Læs også TEST: Polestar 2 Performance Engineered Polestar 2 får mere effekt og bliver endnu mere sporty med en opgradering, som man selv skal ordne.

De første udgaver af Polestar 3 kommer med firehjulstræk fra to elmotorer, og Polestar siger, at rækkevidden bliver mere end 600 km efter WLTP-standarden.

“Polestar 3 er en SUV til den elektriske tidsalder. Med denne store, luksuriøse elbil og dens stærke individuelle brand-karakter udvider vi vores designidentitet,” siger Polestars CEO, Thomas Ingenlath. “Med denne bil bringer vi ‘sport’ tilbage til SUV’en, tro mod vores motorsportsrødder.”

Annonce
Læs også Nyhed: Polestar 2 BST edition 270 Specialmodel af Polestar 2 med mere effekt og strammere understel.

Den nye Polestar 3 bliver væsentlig større end Volvo-slægtningen XC40 Recharge og vil havne i samme segment som Tesla Model Y og Volkswagen iD.5.

Prisen er ikke nævnt med ét ord; den slags er det for tidligt til. Men den kommer sandsynligvis til at koste noget mere end en tilsvarende Polestar 2, da bl.a. det større batteri vil være med til at øge prisen.

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ny teknologi tager over når GPS-signalet forsvinder

BYD lynladning: Så hurtig at du ikke når en pause-hotdog

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri