TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

Ny undersøgelse: Køreglæde virker som meditation

Elbilproducenten Polestar har undersøgt, hvad der sker i hjernen, når man kører bil. Det giver ikke kun stærkere følelser end musik, men også den samme ro som meditation.

Ny undersøgelse: Køreglæde virker som meditation

Hvad sker der egentlig i hjernen, når man sidder bag rattet i en bil, der er designet til høj ydeevne? Det var det, Polestar ville finde ud af. Ved hjælp af EEG-sensorer og eye-tracking-briller har virksomheden undersøgt den neurovidenskabelige side af køreglæden.

690054 20250424 Joy of Driving Norway scaled
Sjov med vinterkørsel i snevejr. (Foto: Polestar)

Eksperimentet blev udført under barske vinterforhold på Golsfjellet i Norge – både på isglatte søer og snoede landeveje. For at sikre troværdige resultater rekrutterede Polestar to forskellige bilister: Modeinfluenceren Nina Sandbech, som sætter pris på komfort og sikkerhed, og bilentusiasten Kris Rifa, som lever for fart og adrenalin.

Bilentusiast Kris Rifa skal måle sin kjøreglede. Foto: Polestar
Bilentusiast Kris Rifa får målt sin køreglæde. (Foto: Polestar)

Udført i Polestar

Det skal understreges, at eksperimentet kun blev udført i Polestar-biler, men at resultaterne bør kunne overføres til alle biltyper, der er designet til frisk kørsel.

Theo Sell, projektleder hos Neurons, det neurovidenskabelige firma, der står bag målingerne, forklarer:

“Målingerne viser os, om folk rent faktisk nyder oplevelsen, og hvilke dele af køreturen der giver den mest positive respons. Det særlige ved dette er, at vi ikke stiller spørgsmål bagefter, men ser reaktionerne, mens de sker. Det giver os et ærligt billede af, hvad der faktisk giver spænding og glæde i øjeblikket.”

Annonce
Joy of Driving Norway
Modeinfluenceren Nina Sandbech nyder også at sidde bag rattet. (Foto: Polestar)

Kørsel er bedre end at lytte til musik

Når testpersonerne kørte, viste hjernemålingerne 7,5 gange stærkere følelsesmæssige reaktioner sammenlignet med, når de lyttede til deres yndlingssange.

Læs også Guide: Hvor grønne er elbiler egentlig? Som elbilejer er der ikke noget mere irriterende end at få at vide, at ens bil slet ikke er så grøn, som man tror. Så vi har undersøgt tre udbredte påstande om elbiler og klima.

Endnu mere overraskende var det, at kørsel matchede den beroligende effekt af meditation. Deltagerne opnåede den samme mentale balance bag rattet som under målrettet meditation.

“Polestar-biler er designet til at være forudsigelige i ethvert miljø. Uanset om de driftede rundt på en iskold sø eller kørte ad snoede landeveje, opretholdt førerne denne afbalancerede sindstilstand på begge underlag,” siger Kristin Fjeld, kommunikationschef hos Polestar Norge.

690046 20250424 Joy of Driving Norway scaled
Nina Sandbech. (Foto: Polestar)

Mentalt velvære

Begge kørere opnåede – på trods af forskellig erfaring – en tilstand kendt som “kognitivt flow”, der er kendetegnet ved fokuseret opmærksomhed og naturlig ro.

Kris var i denne flow-zone i 70 procent af kørslen. Nina, som aldrig havde kørt på is før, opnåede den samme tilstand 53 procent af tiden.

Læs også Guide: Bedre elbil-opladning: Slip af med rækkeviddeangsten Har du lyst til at få dig en elbil, men føler du, at opladning er for kompliceret? Er du nervøs for at løbe tør for strøm? Her er alt, hvad du har brug for at vide.

Den mentale ro blev opnået forskelligt: Nina holdt øjnene på vejen 82 procent af tiden, mens Kris delte sin opmærksomhed mere og brugte 25 procent af tiden på at tjekke instrumenterne.

“Helt forskellige chauffører opnåede den samme følelse af køreglæde. Det handler om at forstå hjernen bag rattet,” siger Fjeld.

Kjøregelede eksperiment Polestar
Eksperimentet blev udført af Polestar, og derfor blev der kun brugt deres biler. (Foto: Polestar)

Begrænsninger

Undersøgelsen var et begrænset forsøg, og Polestar er åben om, at det ikke er en fuldstændig videnskabelig undersøgelse. Deltagerne vidste, at de deltog i en Polestar-event, hvilket kan have påvirket resultaterne.

Desuden er forholdene – frosne søer og tomme landeveje – langt fra hverdagens frustrerende trafikforhold, men snarere en bilists fantasiverden. Eksperimentet ville helt sikkert have vist andre resultater, hvis det var blevet udført i det myldretidskaos, der kendetegner bytrafikken.

Mere info: polestar.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Peugeot: Populær elbil får kraftig opdatering

Elektrisk terrængående køretøj til nordiske forhold

Hjernen elsker bilkørsel højere end musik

Fords elbil-succes bliver endnu bedre

SUV med 1.000 km rækkevidde og ekstrem ladehastighed

Pump cyklen uden sved på panden

Vi kører Zeekr 7X med uhørt hurtig opladning og overraskende pris!

Cykellygten indsamler beviser automatisk

Hyundais strømlinede Ioniq 6 i nye klæder

"Uødelæggelig" Cybertruck knust på parkeringsplads

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tager over når GPS-signalet forsvinder