Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Nu får forsædepassageren sin egen skærm

Ny infotainment-skærm dækker hele instrumentbrættet.

Skrevet af / 15/01/2021 - 09:42
Nu får forsædepassageren sin egen skærm

Komplekse skærme har en ulempe, som vi har lagt mærke til i elbiler, hvor gentagne tryk på skærmen er nødvendigt for at finde og ændre en indstilling. Det kan være noget så grundlæggende som mere varme til benene eller at skifte radiokanal.

En simpel proces før i tiden med “analoge” biler, der ofte havde en separat knap til disse ting.

Det er tydeligt, at Mercedes er enig i, at skærmmenuerne er blevet for besværlige at bruge, for nu lancerer de MBUX Hyperscreen. En 141 cm bred touch-skærm i Gorilla Glass, der dækker hele instrumentbrættet, og hvor alt er tilgængeligt, uden at man behøver at forlade hovedskærmen.

Først i EQS

Hyperscreen debuterer i den elektriske S-klasse-model EQS, som officielt lanceres næste måned.

“Den nye MBUX Hyperscreen kombinerer unik elektronisk æstetik med enestående brugervenlighed,” siger Sajjad Khan, der er Mercedes-Benz AG’s tekniske chef og også sidder i selskabets bestyrelse.

Læs også Luksusbil med luksuslyd Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

Skærmen er opdelt i flere felter med et digitalt instrumentpanel foran føreren, som har flere skærmvisninger, en stor central skærm midt på instrumentbrættet og en skærm på passagersiden. Som viser de funktioner, passageren har adgang til, såsom massage i sæderne, telefon og styring af musikken. Blandt meget andet.

Syv brugerprofiler kan gemmes på passagerskærmen, hvor bl.a. playlister, telefonbog og foretrukken sædeindstilling kan gemmes og hentes frem.

Zero layer

Sajjad Khan siger videre, at det har været vigtigt for Mercedes, at skærmen giver føreren umiddelbar adgang til alle indstillinger uden at skulle dykke ned i en anden skærmmenu, og de har derfor ladet næsten alle funktioner være tilgængelige på samme flade.

Denne “zero layer”-løsning kan man håbe på, at flere bilproducenter adopterer, og præcis hvor godt det fungerer, vil vi finde ud af i en kommende test af EQS.

AI

Kunstig intelligens skal hjælpe med tilpasning til brugeren, så skærmen er så intuitiv at anvende som muligt. AI’en lærer den valgte brugerprofils brugermønster og indstiller automatisk temperatur, sædevarme og spejle, og tilpasser navigationen til brugerens mest benyttede præferencer.

Bag den 141 cm brede touch-skærm på 2,43 cm2 arbejder en octa-core-processor med 24 gigabyte hukommelse og en hukommelsesbåndbredde på 46,4 GB/s, hvilket vi antager er absolut nødvendigt her for at give brugerne øjeblikkelig feedback på kommandoer.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI'en er tilbage

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Robot-taxi-tyveriforsøg i Los Angeles slår fejl

Smart #3 er en lækkerbisken

Her er Peugeots vigtigste bil

Vi har set Xiaomis elbil

Apple Car er skrottet

NIO vil stabilisere elnettet

Ikonisk bil bliver billig

Her er VW's stationcar

Teslas Cybertruck ruster

0
Scroll to Top